ابراز تمایل مدیران بندر لاگان روسیه به توسعه همکاری با بنادر کاسپین و انزلی
افقی با اشاره به مزایای پیمان اقتصادی اوراسیا در توسعه مراودات کالایی کشورهای عضو یادآور شد: منطقه آزاد انزلی تجربه خوبی از اجرای تفاهم نامه های دو جانبه با بنادر آستراخان و اکتائو قزاقستان دارد و زمینههای خوبی برای توسعه همه جانبه روابط و مناسبات اقتصادی فراهم شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عضو هیات مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی در این جلسه ویدئو کنفرانسی با اشاره به اهمیت نقش بنادر کاسپین و انزلی در توسعه تجاری دریایی با کشورهای حاشیه خزر به ویژه روسیه و رشد شاخصهای بندری و لجستیکی در سالهای اخیر در این بنادر اظهار کرد: بندرکاسپین در منطقه آزاد انزلی با هدف توسعه تجارت دریایی با روسیه و حوزه خزر ایجاد شده و بندرگاه انزلی نیز به عنوان یکی از قدیمی ترین و فعالترین بنادر شمال کشور در محدوده منطقه آزاد انزلی قرار دارد.
امین افقی با اشاره به بهرهمندی هر دو بندر از مزایا و معافیتهای قانونی مناطق آزاد کشور افزود: بنادر منطقه آزاد انزلی در مقایسه با سایر بنادر ایرانی حوزه خزر نزدیکترین بنادر ایران به بنادر روسیه میباشند و بیش از ۷۰ درصد مبادلات کالایی این بنادر با بنادر روسیه صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه فعالسازی کریدورهای عبوری و تبدیل منطقه آزاد انزلی به هاب ترانزیت حوزه خزر و توسعه زیرساخت های بندری از مهمترین برنامه ها و اهداف لجستیکی و توسعه ای سازمان منطقه آزاد انزلی است تاکید کرد:با اتصال بنادر کاسپین و انزلی به راه آهن سراسری در سال آینده و همچنین اتمام ساخت اسکله رو-رو ، حلقه نهایی راه اندازی کریدور شمال-جنوب با روش حمل و نقل ترکیبی از مسیر منطقه آزاد انزلی تکمیل میشود.
عضو موظف هیات مدیره سازمان منطقه ازاد انزلی با اشاره به معافیت ها و مزایای قانونی منطقه آزاد انزلی برای فعالیت سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی خارجی تصریح کرد: انعقاد توافقنامه فعالسازی کریدور نستراک فی مابین منطقه ازاد انزلی، منطقه ازاد چابهار، منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه در نشست کمیسیون مشترک دو کشور ایران و روسیه، انعقاد پروتکل چهارجانبه این مناطق با انجمن حمل و نقل هند، برگزاری مستمر جلسات کارگروه توسعه کریدور شمال-جنوب با حضور نمایندگان کشورهای مسیر و اجرای طرحهای توسعهای و زیرساختی مرتبط از مهمترین اقدامات یکساله اخیر این سازمان در راستای فعالسازی این کریدور بین المللی می باشد.
معاون اموربندری و حوزه خزر سازمان با اشاره به مزایای فعالیت کشتی های لاینر در بندر کاسپین با بنادر حاشیه دریای خزر به ویژه روسیه و همچنین برنامه های این سازمان برای رشد تجارت کانتینری و ترانزیتی در این بندر خاطر نشان کرد: دو بنادر لاگان و کاسپین می توانند در حوزه توسعه مبادلات تجاری، همکاری های همه جانبه و متقابل داشته و از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه زیرساختهای بنادر دو کشور بهره مند شوند.
افقی با اشاره به مزایای پیمان اقتصادی اوراسیا در توسعه مراودات کالایی کشورهای عضو یادآور شد: منطقه آزاد انزلی تجربه خوبی از اجرای تفاهم نامه های دو جانبه با بنادر آستراخان و اکتائو قزاقستان دارد و زمینههای خوبی برای توسعه همه جانبه روابط و مناسبات اقتصادی فراهم شده است.
عضو هیات مدیره سازمان منطقه ازاد انزلی با اعلام آمادگی برای انعقاد تفاهمنامه خواهر خواندگی بین بنادر کاسپین و لاگان تاکید کرد: با توجه به استقرار شهرک صنعتی شماره ۲ این منطقه در پسکرانه عملیاتی بندر کاسپین و آغاز احداث شهرک شماره ۳ در پسکرانه پشتیبان این بندر نسل سوم ایران در دریای خزر ، ظرفیت مناسبی برای پردازش کالا و صادرات مجدد کالاهای تولیدی کشور روسیه به کشورهای منطقه با بهره مندی از مزایای قانونی منطقه آزاد انزلی فراهم است.
در این نشست مدیرانی از اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان، اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، سفارت ایران در روسیه ، سازمان بنادر و دریانوردی ،بندر لاگان روسیه و فعالان بندری و سرمایه گذاران بخش خصوصی دو منطقه حضور داشتند.
گفتنی است در طرح راهبردی توسعه بنادر روسیه در دریای خزر، تا سال ۲۰۲۵ بندر جدیدی نیز با ظرفیت ۱۲.۵ میلیون تن در منطقه کالمیکیای روسیه در نزدیکی شهر لاگان احداث خواهد شد تا بنادر فعال ایران، هند و قزاقستان را به روسیه مرتبط کند.
دیدگاه