«پالایشی یکم» رو بخریم یا نه؟

توصیه یک کارشناس در مورد خرید سهام شرکت‌های پالایشگاهی

عرضه سهام شرکت‌های پالایشگاهی دولت موسوم به پالایشی یکم با نماد «پالایش» در بورس از روز چهارشنبه آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سهام شرکت‌های پالایشگاهی دولت موسوم به پالایشی یکم برخلاف دارایکم که در روزهای اوج بازار عرضه شد، در روزهایی به بازار سرمایه آمده است که این بازار از یک تلاطم چشمگیر عبور کرده و پس از کاهشی چشمگیر، دوباره روند صعودی به خود گرفته است؛ اتفاقی که ممکن است روی تصمیم سهامداران برای خرید پالایشی یکم تاثیر بگذارد و آنها را سردرگم کند. البته ممکن است بسیاری از متقاضیان تا روزهای آخر مهلت پذیره نویسی صندوق برای بررسی وضعیت بیشتر بازار صبر و درصورت ادامه روند صعودی، اقدام به پذیره نویسی کنند؛ با این حال یک کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد اقدام به خرید پالایشی یکم کنند.

 پذیره نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) پالایشی یکم که باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، بندرعباس و تبریز است از روز گذشته آغاز شده و همه افراد با داشتن کارت ملی (بدون محدودیت سنی) می توانند خریدار این صندوق باشند. سقف خرید دارایکم و پالایشی یکم در مجموع پنج میلیون تومان است. بر این اساس افرادی که دو میلیون تومان دارایکم خریداری کرده اند، می توانند سه میلیون تومان پالایشی یکم بخرند.

لازم به ذکر است، فردی که اقدام به خرید سه میلیون تومان از پالایشی یکم کند، شامل تخفیف ۲۰ درصد خواهد شد؛ یعنی سه میلیون تومان پرداخت می کند و به میزان سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پالایشی یکم به قیمت پایانی روز قبل، سهام پالایشگاههای موجود در پالایشی یکم دریافت می کند.

این مباحث درحالی مطرح می شود که بازار سرمایه به مدت ۱۰ روز روندی نزولی به خود گرفته و شاخص از مرز دو میلیون واحد به یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد عقبگرد کرده است. به همین دلیل بسیاری از سهامداران درمورد خرید پالایشی یکم سرگردان هستند.

در این راستا، مصطفی صفاری-کارشناس بازار سرمایه- در گفت و گو با ایسنا، به سهامداران توصیه کرد که پالایشی یکم را بخرند.

وی با بیان اینکه خصوصیت صندوقها این است که مشتری به صورت مشترک در یک صندوق شریک می شود و همین موضوع ریسک صندوق را کاهش می دهد افزود: از یک طرف این سهام با ۲۰ درصد تخفیف ارائه می شود و از سوی دیگر قیمت سهام موجود در پالایشی یکم در این مدت ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است و درنتیجه صندوق قیمت مناسبی دارد. همچنین هیات دولت با هدف رونق دادن به این گروه، مصوبه ای دارد مبنی بر اینکه حدود یک میلیارد دلار روی قیمت تمام شده تخفیف می دهد که سود آنها را بالا می برد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت دارایکم گفت: دارایکم در روزهای منفی بازار بیش از ۱۰۰ درصد سود داشته و به طور کلی به نظر من خرید ETF فرصت خوبی است؛ به ویژه برای اشخاصی که قصد دارند وارد بازار سرمایه شوند.

وی در پایان توصیه کرد که مردم به صورت مستقیم وارد این بازار نشوند و از طریق سبدگردان ها یا صندوق هایی مانند دارایکم و پالایشی یکم وارد شوند.

 عرضه سهام شرکت‌های پالایشگاهی دولت موسوم به پالایشی یکم با نماد «پالایش» در بورس از روز چهارشنبه آغاز شده است.

Share