معاون وزیر بهداشت؛

کرونا، شطرنج باز حرفه ای است | برگزاری مراسم عزاداری به صورت مجازی

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه کرونا همه شهرها و روستاهای کشور را فتح کرده است، افزود: استان تهران هم مانند همه کلانشهرهای دنیا مستعد شرایط ناگوار بوده و هست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از صدا و سیما، علی اکبر حق دوست در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما کرونا را یک شطرنج باز حرفه ای خواند و افزود: اگر لحظه ای حواسمان پرت شود براحتی توسط کرونا کیش و مات می شویم.

او در عین حال گفت: اپیدمی کرونا در برخی از شهرهای کشور که طی ۶ هفته گذشته دستخوش آلودگی قرار گرفته بودند کم کم در مسیر پیر شدن است حتی در استان خوزستان هم که ۳ هفته گذشته آمار شدیدی به گوش می رسید شاهد کاهش شدت مبتلایان به کرونا هستیم.

 حق دوست تصریح کرد: روی هم رفته در استانهای جنوبی کشور علی رغم آنکه هنوز تعداد نفرات بستری شده در ICU و همچنین آمار فوتی هایشان ادامه دارد اما حجم ابتلا به کرونا به میزان قابل توجهی کاهش یافته ، کرونا در استان های غربی همچون کردستان و کرمانشاه و همدان هم تقریباً رو به کاهش است. در این میان استانهای آذری زبان کشورمان توجه خاص تری می طلبند.

او گفت: استان تهران هم مانند همه کلانشهرهای دنیا مستعد شرایط ناگوار بوده و هست زیرا از روزهای اول کرونا تا کنون همیشه در شرایط زرد، قرمز و هشدار بوده است.
حق دوست استفاده از ماسک را یکی از دلایل کاهش حجم ابتلا به کرونا عنوان کرد و افزود: گرچه ماسک زدن راهکاری مناسب است اما کافی نیست.

برگزاری مراسم عزاداری حسینی با رعایت فاصله یا بصورت مجازی

معاون وزیر بهداشت: گفت: شاید صلاح باشد مراسم عزاداری بصورت مجازی برگزار گردد.

علی اکبر حق دوست در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: مراسم عزاداری ما شیعیان آمیخته‌ای از شعائر و شعور است واگر حفظ شعائر مهم باشد حفظ سلامت جان و روان از واجبات است.

او ادامه داد: در شرایط فعلی که جهان دستخوش شیطنت‌های ویروس شده که مدام برای درگیر کردن ما راه جدیدی می‌یابد شاید بهتر باشد مراسم عزاداری با حفظ فواصل زیاد یا حتی مجازی برگزار گردد.

حق دوست گفت: در خصوص برگزاری مجازی مراسم عزاداری در ایام محرم شیوه نامه‌هایی تنظیم و همکاری جامعه روحانیت هم کسب شده است.

او با بیان اینکه دین ما دین تفکر و تعقل است افزود: وقتی در شرایط فعلی بتوانیم مراسم عزاداری را از راه دور و بوسیله تلویزیون و رادیو برگزار و مفاهیم عزاداری را با همان کیفیت به فرزندان و عزیزانمان منتقل کنیم، شاید دیگر ضرورتی نباشد که مانند سال‌های قبل دسته‌های عزاداری در خیابان به راه بیافتد.

استفاده از ماسک اجباری بود

ابراهیم خدائی رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور هم در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: زمانبندی برگزاری کنکور مطابق دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا می‌باشد و ما در راستای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و ابلاغی ستاد مقابله با کرونا همه تلاش خود را بکار می‌گیریم.

او در خصوص رعایت نشدن برخی پروتکل‌های بهداشتی توسط داوطلبان و مراقبین در آزمون‌های علمی افزود: استفاده از ماسک اجباری بود حتی به تعداد ۳۰ درصد از داوطلبان که احیاناً ماسک بهمراه نداشتند ماسک تهیه کرده بودیم از آنجا که کنکور حداقل ۲ ساعت است احتمالاً برخی برای خوردن و آشامیدن، لحظه‌ای ماسک از صورت برداشته اند، در ضمن عکاسان خبری همیشه دنبال سوژه می‌گردند.

خدایی تصریح کرد: طبق نظر سنجی‌های صورت گرفته حدود ۸۵ درصد داوطلبان آزمون دکتری از نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در آزمون و همچنین نظارت به اجرای پروتکل‌ها رضایت داشته اند، نکته مهم اینکه نظارت بر نحوه اجرا هم توسط نیرو‌های وزارت بهداشت انجام گرفت و طبق نظر سنجی ها، سازمان سنجش در این مرحله نمره قبولی کسب کرده است.

خدائی در خصوص انتشار اخبار ضد و نقیض درباره لغو کنکور گفت: ما تابع مصوبات ستاد ملی کرونا هستیم و هر تصمیمی در این ستاد اخذ شود ما اجرا می‌کنیم.

حق دوست هم در خصوص انتشار فهرست محرمانه‌ای از آمار تلفات و جانباختگان بر اثر کرونا در ایران، توسط یکی از رسانه‌ای بیگانه گفت: من هم این اخبار را شنیده ام، اما از منبع اطلاعات آن‌ها بی خبرم این دسته اطلاعات نیازمند راستی آزمایی است.

او ادامه داد: اطلاعاتی که توسط ما به سازمان بهداشت جهانی ارائه می‌شود مربوط به تست‌های PCR (پی سی آر) می‌باشد. معمولا تست پی سی آر هم احتمال خطا دارد مثلاً تست یک فرد منفی می‌شود، اما احتمال دارد فرد مبتلای بدون علامت باشد پس طبیعی است که تست‌های منفی و کم احتمال به سازمان بهداشت جهانی ارائه نشود.

 

ایران از حیث مرگ و میر کرونایی در میان کشور‌ها میان رده است

حق دوست ادامه داد: گزارش‌های اعلامی ایران به سازمان بهداشت جهانی کاملاً شفاف و بدور از هر گونه تحریفی است این در حالیست که بسیاری از کشور‌های منطقه هیچ گزارش به سازمان بهداشت جهانی ارائه نمی‌کنند.

جمشید گلپور دبیر کارگروه مقابله با کرونا وزارت صمت هم در خصوص نوسانات بازار ماسک دولتی در کشور گفت: نرخ ماسک یکسان و مصوب بوده و در مکان‌هایی مانند مترو ماسک‌های کارگاهی با نرخ هزار و پانصد تومان عرضه می‌گردد.

او ادامه داد: هر نهادی ماسک را با نرخ گرانتر یا خارج از مصوب عرضه نماید با آن برخورد خواهد شد.

علی اکبر حق دوست با بیان اینکه ایران از حیث مرگ و میر کرونایی در میان کشور‌ها میان رده و رو به پائین قرار دارد افزود: در ماه‌های گذشته پرستاران و پزشکان ایرانی تجارب خوبی در خصوص مقابله با کرونا کسب کرده اند و این مهم سبب کاهش مرگ و تلفات جانی درجامعه خواهد شد.

او ادامه داد: با اینکه آمار مرگ و میر در میان جوانان هم بچشم می‌خورد، اما بیشترین تلفات حاصله ازکرونا، شامل سنین بالای ۶۵ سال و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند می‌شود.

حق دوست تصریح کرد: در دوران اولیه پیدایش کرونا نسبت مبتلایان مرد نسبت به زن، حدوداً ۱۰ درصد بیشتر بود، اما رفته رفته این نسبت به ۱ نزدیک شده، همچنین در ابتدا فکر می‌شد که در کودکان مقاومتی برای ابتلا به بیماری کرونا وجود دارد، اما بعد‌ها معلوم شد این گفته صحیح نیست و ما در شناسایی مبتلایان کودک مشکل داشته ایم. روی هم رفته آمار مبتلایان جوان نسبت به افراد مُسن بسیار نادر است با این حال باز هم نباید رعایت را فراموش کرد.

Share