باز هم داستان تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندسازی یارانهها؛ سرنوشت گزارش پیشین؟
نماینده متقاضی تحقیق و تفحص مجدد از سازمان هدفمندسازی یارانهها، علت این درخواست مجدد را «ارجاع نشدن گزارش پیشین به دستگاههای نظارتی» اعلام کرده است. با توجه به هزینه و زمانبر بودن چنین روندی، صرف ارجاع نشدن گزارش به دستگاههای ذیربط، میتواند مجوزی برای آغاز این مهم باشد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از میزان، جبار کوچکینژاد از طرح تحقیق و تفحص مجدد از سازمان هدفمندی یارانهها خبر داد.
این نمایده مجلس درباره چرایی تحقیق و تفحص مجدد از سازمان هدفمندی یارانهها تصریح کرد: متأسفانه گزارش خوبی که پیرواین موضوع در روزهای آخر مجلس دهم قرائت شد به دستگاههای نظارتی ارجاع نشد.
عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس، اظهار داشت: پیرو این تحقیق و تفحص میکوشیم توزیع منابع یارانهای از ۵ سال گذشته تاکنون را مورد تحقیق و تفحص قرار دهیم.
وی تاکید کرد: درتبصره ۱۴ بودجه سالانه و همچنین در سایر تبصرهها منابع یارانه را برای برخی وزارتخانهها مدنظر قرار دادیم و میکوشیم پیرو این تحقیق و تفحص ارزیابی کنیم که این یارانهها به خوبی به دست مردم رسیده است و یا خیر.
این نماینده مجلس تصریح کرد: در یک نمونه از توزیع نامناسب منابع باید به یارانه خرید اقلام مایحتاج مردم که به اسم ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد اما با ارز آزاد به دست مردم رسید، اشاره کرد لذا می کوشیم در این تحقیق و تفحص این موارد را به درستی مورد ارزیابی قرار دهیم.
کوچکینژاد ۳۰ مرداد ۹۸ با اشاره به جزئیاتی از گزارش تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانهها گفت: این گزارش ورودی منابع به سازمان هدفمندی یارانهها را مورد بررسی قرار داده و گویای این است که برخی از دستگاهها تعهدات مالی خود را در قبال سازمان هدفمندی یارانهها انجام ندادهاند.
این نماینده مجلس با اشاره به سرفصل کمکهای بلاعوض سازمان هدفمندی یارانهها به برخی بخشها بیان داشت: پیرو این موضوع در چند مورد مشاهده شد که منابع داده شده هدفمند نبوده است لذا در صورت ورود دستگاههای نظارتی سرنخهای زیادی از این موضوع به دست خواهد آمد.
کوچکینژاد افزود: پیرو بررسیهای صورت گرفته از سوی این هیئت، بیشترین تخلفات و انحرافات در موضوع هدفمندی یارانهها از ناحیه سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است.
ماجرای شرکت نفت
نماینده مردم رشت یکم مرداد ۹۷ نیز در همین زمینه گفت: نمیتوان به دلیل وسعت کار، تحقیق و تفحص شفافی از سازمان هدفمندی یارانهها داشت لذا ما تنها به بخش صنعت، کشاورزی و تامین اجتماعی ورود داشتهایم و موضوع اختصاص منابع این دستگاهها به سایر دستگاهها را بررسی کردیم تا ببینیم طبق ضوابط رعایت شده صورت پذیرفته و یا خیر؟
رئیس «هیئت تحقیق و تفحص سازمان هدفمندی یارانهها» گفت: شرکت نفت از جمله دستگاههایی است که حدودا چند هزار میلیارد را نگه داشته و سهم سازمان هدفمندی را نداده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: در حال حاضر پیگیر این موضوع هستیم تا بدانیم چرا شرکت نفت وقتی منابعی را از مردم دریافت میکند این منابع را به سازمان هدفمندی برنگردانده است البته طبق پیگیریها متوجه شدیم این منابع رقمهای بالایی بوده که جزء درآمد سازمان هدفمندی محسوب میشود.
کوچکینژاد اظهار داشت: متاسفانه این سازمان نتوانسته در برخی موارد پاسخ مردم را به برخی مسائل و موارد درست بدهد. به عنوان مثال در یک روستای دور افتاده از کشور که خانوادهای تحت پوشش کمیته امداد بوده یارانهاش قطع شده است و به آنهایی که مستحق یارانه هستند بی توجهی میشود.
وی تاکید کرد: با این حال یک سری از مردم وجود دارند که نباید یارانه بگیرند، اما در حال دریافت یارانه هستند.
طبق اصل اصل هفتاد و ششم قانون اساسی، «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد». همچنین بر اساس ماده ۱۹۸ قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در اجرای اصل هفتاد و ششم (۷۶) قانون اساسی به استثنای دستگاههایی که زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری هستند و مجلسخبرگان رهبری و شورای نگهبان، هرگاه نمایندهای تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور را لازم بداند، درخواست خود را کتباً از طریق هیئت رئیسه مجلس به کمیسیونی که امر مزبور در تخصص آن است تقدیم میکند و کمیسیون اطلاعاتی را که در آن زمینه دارد در اختیار وی قرار میدهد.
درصورتی که نماینده مزبور اطلاعات موجود در کمیسیون را کافی تشخیص ندهد، کمیسیون از نماینده مزبور در اولین فرصت دعوت بهعمل میآورد و دلائل ضرورت تحقیق و تفحص در زمینه موردنظر را استماع میکند و پس از بررسی، نظر خود را مبنی بر تصویب یا رد درخواست نماینده به مجلس گزارش میدهد. این گزارش خارج از نوبت در دستور مجلس قرار میگیرد.
درصورتی که گزارش کمیسیون به مجلس مبنی بر تصویب درخواست تحقیقو تفحص باشد، پس از استماع آن، بدون بحث رأیگیری بهعمل میآید و درصورتی که مبنی بر رد آن باشد، نماینده درخواستکننده میتواند حداکثر بهمدت ده دقیقه از درخواست خود دفاع کند.
درصورت تصویب مجلس، انجام تحقیق و تفحص به همان کمیسیون محول میشود. کمیسیون، ضمن دعوت از نماینده درخواست کننده تفحص، تحقیق و تفحص لازم را بهعمل آورده و نتیجه آن را که طی گزارشی در جلسه مشترک هیئت تحقیق وتفحص و کمیسیون بهتصویب میرسد به مجلس تقدیم میکند.
تبصره ۱ – سازمان یا نهاد مورد تحقیق و تفحص موظف است کلیه مدارک و اطلاعات مورد نیاز کمیسیون را برای بررسی دراختیار قرار دهد.
تبصره ۲ – عضویت اعضای دیگر کمیسیونها در هیئت تحقیق و تفحص با تشخیص کمیسیون ذیربط بلامانع است.
نکته مهم
نماینده متقاضی تحقیق و تفحص مجدد از سازمان هدفمندی یارانهها، علت این درخواست مجدد را «ارجاع نشدن گزارش تحقیق و تفحص پیشین به دستگاههای نظارتی» اعلام کرده است. حال با توجه به هزینه و زمانبر بودن چنین روندی، این سؤال مطرح است که صرف ارجاع نشدن گزارش به دستگاههای ذیربط، میتواند مجوزی برای آغاز این مهم باشد؟
دیدگاه