مسئول پایگاه انتقال خون آستارا خبر داد:

افزایش اهدای خون مرزنشینان آستارا علی‌رغم شیوع کرونا

عبدالله کریم‌زاده اهدای خون را باعث ارتقای سطح سلامت و بهداشت جامعه عنوان کرد و افزود: از مجموع ۱۳۱۶ مراجعه کننده درچهار ماهه نخست سال جاری به پایگاه انتقال خون شهرستان آستارا، ۱۱۸۸ واحد خون اهدا شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۱.۵ درصد افزایش داشته است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مسئول پایگاه انتقال خون آستارا به مناسبت روز ملی انتقال خون در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا در این شهرستان اظهار داشت: شاخص اهدای خون در این شهرستان ۳۴ نفر است.

عبدالله کریم‌زاده اهدای خون را باعث ارتقای سطح سلامت و بهداشت جامعه عنوان کرد و افزود: از مجموع ۱۳۱۶ مراجعه کننده درچهار ماهه نخست سال جاری به پایگاه انتقال خون شهرستان آستارا، ۱۱۸ واحد خون اهدا شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۱.۵ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: مردم این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱۸۸ واحد خون اهدا کردند و ۲۷۳ نفر برای نخستین بار، ۵۹۳ نفر به صورت مستمر و ۳۲۱ نفر با سابقه اهدای خون در این عمل خیر مشارکت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۵۹ نفر از اهدا کنندگان مرد و ۲۹ نفر زن بوده اند، افزود: بیشتر گروه خونی اهدا شده، A+ و O+ بوده است.

کریم‌زاده ادامه داد: اهدای خون در این شهرستان به یک فرهنگ تبدیل شده است، اما مردم این عمل خداپسندانه را باید در همه ایام سال موکول کنند تا در تامین خون در سایر ایام دچار مشکل نشویم.

مسئول پایگاه انتقال خون آستارا با اشاره به اینکه حداقل فاصله زمانی برای اهدای خون ۵۶ روز است، گفت:‌ بر اساس نظریه پزشکی،‌ تعداد مناسب دفعات اهدای خون در طول یک سال به ترتیب چهار و سه بار برای آقایان و خانم‌ها توصیه شده است.

کریم‌زاده با بیان اینکه شهروندان می‌توانند با هدیه سرخ خود زندگی سبز را برای دیگران به ارمغان بیاورند، افزود: افراد مختلف در تمامی فصول و ایام سال با داشتن حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۶۵ سال در صورت نداشتن بیماری‌های قلبی و ریوی می‌توانند با اهدای خون ضمن نجات جان همنوعان بر اجر و پاداش اخروی خود نیز بیفزایند.

وی خاطرنشان کرد: پس از اهدای خون، بدن تمام حجم خون را در مدت ۴۸ ساعت و تمام سلول‌های قرمز خون را طی چهار تا هشت هفته جایگزین می‌کند.

این مسئول رکورد اهدای خون در شهرستان آستارا را متعلق به یک مرد ۴۷ ساله عنوان کرد و یادآور شد: این مرد تاکنون ۷۰ بار اقدام به اهدای خون کرده است.

پایگاه انتقال خون آستارا در مهر ماه ۱۳۷۷ در محوطه وابسته به بیمارستان سابق شهید بهشتی این شهرستان شروع به فعالیت کرده است.

Share