معاون سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه بازدید از مجتمع بندری انزلی مطرح کرد:

ساخت، نصب و راه‌اندازی سیستم «آزادسازی سریع کشتی» با استفاده از توان داخلی

عضو هیأت عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ساخت، نصب و راه‌اندازی سیستم «آزادسازی سریع کشتی» با استفاده از توان داخلی در بندرانزلی، گفت: ساخت این سیستم برای کشور صرفه‌جویی ارزی ۶۰ درصدی نسبت به نمونه خارجی به دنبال داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «محمدرضا اله‌یار» عضو هیأت عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی از زیرساخت ها و توانمندی های مجتمع بندری انزلی بازدید بعمل آورد.

اله‌یار در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با اشاره به نصب دستگاه «آزاد سازی سریع کشتی» در بندر انزلی، اظهار داشت: با توجه به پتانسیل خوب بندر انزلی به واسطه تردد کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی و همچنین وجود اسکله دلفینی، یکی از الزامات بهره برداری ایمن از این نوع اسلکه ها، استفاده از سیستم کوییک ریلیس یعنی سیستم بازکننده سریع مهار کشتی در در مواقع اضطرار است.

وی با بیان اینکه در گذشته برای این موضوع وابستگی ۱۰۰ درصدی به خارج کشور داشتیم، افزود: برای بهره گیری از این توانمندی باید تمام این تجهیزات را از خارج از کشور وارد می‌کردیم که خوشبختانه با توان بالای تخصصی که در مراکز دانش بنیان ایجاد شده است که با اعلام آمادگی یکی از این مراکز و با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی این تجهیزات با هزینه بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی خود در داخل کشور ساخته می شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به نصب این نمونه در مجتمع بندری انزلی به عنوان پایلوت، گفت: ساخت این سیستم در داخل کشور و با توان متخصصان داخلی افتخاری بزرگ برای کشور محسوب می‌شود و امیدواریم در آینده نزدیک از این سیستم در سایر بنادر کشور نیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی ترغیب شد تا برای ساخت سایر تجهیزات لازم در حوزه اسکله های دلفینی و به صورت مشخص «لودینگ آرم‌های متحرک» از ظرفیت این شرکت‌های دانش بنیان برای خودکفایی و پایان وابستگی به خارج استفاده کند، ادامه داد: امیدواریم با بهره گیری از توان تخصصی مراکز دانش بنیان در سال ج «جهش تولید» و با تکیه بر اقتصاد مقاومتی وابستگی به خارج کمتر شود.

اله‌یار با اشاره به اینکه دستگاه آزاد سازی سریع کشتی برای اسکله‌های نفتی و گازی به تعداد ۱۲ عدد یعنی برای هر پست اسکله دلفین سوختی شش عدد خریداری و نصب شده است، اظهار کرد: این دستگاه توانایی تحمل کشش ۷۵ تن بار رو دارند.

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های این سیستم اذعان داشت: این سیستم توانایی اتصال به سیستم لودینگ آرم (لوله‌های بازویی تخلیه و بارگیری محصولات نفتی) در هنگام آتش سوزی و خطر که به صورت همزمان جداسازی می‌شود.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: با ساخت این سیستم، در هر دستگاه بیش از ۶۰ درصد صرفه جویی نسبت به نمونه خارجی شده است.

Share