سردار مومنی در برنامه دست‌خط:

حداکثر ۱۰۰ هزار معتاد متجاهر داریم | پشتیبانی گسترده آمریکا از تولید «شیشه» در افغانستان

مومنی گفت: معتاد متجاهر به این مفهوم است که اینها بارها به مراکز ترک رفتند و ترک نکردند، نتوانستند ترک کنند و از خانواده رانده شده‌اند و مکانی ندارند و در خیابان می خوابند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  مهمان ارجمند این هفته برنامه «دستخط»، از چهره‌های شناخته شده کشور به خصوص در عرصه های نظامی امنیتی و از افراد شناخته شده نیروی انتظامی است که الان در عرصه دیگری خدمت می‌کند.

دکترای امنیت ملی دارد و از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ابتدای انقلاب بوده و بعد در عرصه های مختلفی حضور داشته است؛ فرمانده انتظامی خراسان، معاون عملیات ناجا، رئیس پلیس راهور ناجا، جانشین فرماندهی انتظامی کشور و الان هم یک مسئولیت سنگین بر دوش دارند و آدمی بسیار پرتعامل بخصوص با رسانه ها هست، هم اهل کار و هم اهل رسانه و گفت و گو است.

در این حوزه ای که کار می کند، خیلی خبرها است که ایشان به عنوان هشدار بیان می کنند و سعی می کنیم همه را مروز بپردازیم و همچنین سوابق ایشان که تا امروز شاید خیلی باز نشده باشد.

خلاصه گفت و گو با سردار مومنی:

این شایعه که معتادان کرونا نمی‌گیرند، کذب است؛ معتادان آسیب‌پذیرتر هستند

جمعیت معتادان کشور ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است که ۱۵۶ هزار نفر آنان زنان هستند

حداکثر ۱۰۰ هزار معتاد متجاهر داریم که ۱۵ هزار نفر آنها در تهران هستند

کاهش مصرف مواد مخدر در دهه ۶۰ فقط ناشی از عامل «برخورد» نبود؛ فضای معنوی و حماسی کشور هم تاثیر زیادی داشته است

یکی از مشکلات ساماندهی معتادان متجاهر، ناشی از محدودیت‌های قانونی است که باعث دور ریختن سرمایه‌ها می‌شود

بیش از ۸۰ درصد معتادان درمان شده مجددا به مصرف برمی‌گردند/ در سال ۹۸ با کشف بیش از ۹۵۰ تن انواع مواد مخدر، رکورد زدیم

کشت مواد مخدر در افغانستان، از زمان حضور آمریکایی‌ها از ۲۰۰ تن به ۹ هزار تن رسیده است

پشتیبانی گسترده آمریکا از تولید مخدر «شیشه» در افغانستان

کلیه قوانین مواد مخدر باید تجمیع و آسیب‌شناسی شود؛ از مجلس جدید انتظار ویژه داریم

اموال مصادره شده قاچاقچیان، صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود

مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان دبیرستانی ۲ درصد است

آموزش و پرورش بیشترین همکاری را در اجرای طرح «یاری‌گران» داشته است

تاکنون ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز برای مبارزه با مواد مخدر داده‌ایم

طبق گزارش سازمان ملل، «انگلستان، آلمان، هلند و فرانسه» بیشترین توزیع مواد مخدر را در فضای مجازی دارند

حماسه ۶ بهمن آمل، درس عبرتی برای ضدانقلاب در دیگر نقاط شد

منافقین در مرصاد، هرکسی را که قیافه‌اش ذره‌ای اعتقاد به نظام نشان می‌داد، سلاخی می‌کردند

«حاج قاسم» با رفتارش مکتب ساخت

ماجرای گل خریدن حاج قاسم در قائمشهر

در خدمت آقای دکتر اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم. ایشان معمولاً به سردار مومنی شناخته می‌شوند و حالا چه آقای سردار اسکندر مومنی و چه دکتر اسکندر مومنی، خیلی خوشامد می‌گوییم و خیلی تشکر می کنم این وقت را برای برنامه دستخط گذاشتید.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما، همکاران شما و بینندگان عزیز دارم.

*از اینجا شروع کنیم؛ اینکه می گویند معتادان کرونا نمی گیرند درست است؟ تحقیقات شما هم چنین چیزی را نشان می دهد؟ (می‌خندد)

نه، این کاملاً کذب است. روزهای اولی که کرونا آمد قبل از اینکه دانشمندان، محققین بتوانند وجه های کمی از آن را بشناسند بلافاصله این شایعه را پخش کردند که معتادان کرونا نمی گیرند. این امر بررسی شد و پشت این قاچاقچیان و باندهای بزرگ بین المللی بودند و از این فرصت ها هر از چند گاهی استفاده می کنند و در روزهای آغازین بلافاصله این شایعه را پخش کردند و متاسفانه در بخشی از نقاط دنیا هم موثر واقع شد، ولی این کذب است. اتفاقاً معتادین مستعدتر هستند بدلیل این که مشکلت ریه و زمینه ای دارند بیشتر در معرض آسیب هستند و اگر مبتلا شوند شدت آن بیشتر است.

*یک کار مشترکی هم با بهزیستی انجام دادید. در ایام کرونا مبلغ ویژه ای برای رسیدگی به معتادان متجاهر اختصاص دادید.

بله. یک نگرانی خیلی جدی وجود داشت. آنهایی که متجاهر و خیابانی هستند می توانند ناقل باشند و این ویروس را منتشر و جابجا کنند. در همان روزهای ابتدائی اسفند، علی رغم این که در اعتبارات پیش بینی نشده بود، اواخر سال بود ولی با صرفه‌جویی در بخش های مختلف و تغییراتی حدوداً ۱۰۰ میلیارد ریال به وزارت بهداشت و هم سازمان بهزیستی برای پیشگیری، مراقبت و کنترل معتادین در مقرها به ویژه معتادین متجاهر در خیابان ها اختصاص داده شد. در واقع باید گفت آمار کم مبتلایان در خیابان ها از معتادین نه به خاطر آن شایعه بلکه به دلیل این تصمیم جمهوری اسلامی ایران و اقدامات بسیار موثری که دستگاه ها، پلیس، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت انجام دادند، بوده است.

*این برای معتادانی بود که در مقرها نگهداری می شوند یا برای کسانی هم بوده که جایی ندارند و کارتون‌خوابی می کنند و متجاهر هستند؟

در مقرها که احتمال و ریسک کمتری بود، چون مصوب شد معتاد جدیدی گرفته نشود؛ این تصمیم درستی بود، تصمیم وزارت بهداشت بود که ما هم حمایت کردیم چون می‌توانست فاجعه ایجاد کند. این اقدام معطوف به معتادین خیابانی و متجاهر بود که زیر پل ها و خیابان ها و جاهای دیگر می خوابیدند و تردد داشتند و می توانستند این ویروس را منتشر کنند.

*چقدر معتاد متجاهر داریم؟

بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار نفر حداکثر است.

*تعداد اینها در تهران چه میزان است؟

حدود ۱۵ هزار نفر در تهران هستند. رتبه های بعدی مشهد، اصفهان و … است. به تناسب جمعیت است. البته مهاجرتی هم در میان اینها وجود دارد مثلاً فصل سرما که نقاط سردسیر وجود دارد به نقاط گرمسیر می روند، یعنی مهاجرت به سمت جنوب می کنند و استان هایی که به ندرت دیده می شوند، مانند شهر تبریز که از نظر ما نمونه است. طبیعتا دولت به تنهایی نمی تواند از عهده این آسیب ها بربیاید. خیلی از مراکز نگهداری صفر تا صد توسط سازمان های مردم‌نهاد است. این جلوه در تبریز بیشتر است و به عبارتی خیرین و سازمان های مردم‌نهاد کمک می کنند و زمینه های اشتغال را هم فراهم می کنند، چون درمان اولیه و سم‌زدایی مقدمه کار است؛ بعد از آن، اینها باید بتوانند شغل و مهارتی بیاموزند و بعد تولید داشته باشند، اعتماد به نفس در این افراد ایجاد می‌شود. این تولیدات به فروش می‌رسد و بخشی از عواید به خودشان می رسد و بعد بیرون آمدند احساس می کنند هم خودشان اعتماد به نفس دارند که به جامعه برگردند و هم جامعه آنها را می‌پذیرد.

برای مثال، بسیاری از کالاها را اصناف و خیرین به این افراد سفارش می دهند؛ مثلاً ظروفی که مربوط به کندوی عسل می شود. بسیاری از تجار کفش به این افراد سفارش می دهند، برخی وسایل مبلمان و وسایل ورزشی پارک ها را آنجا تولید می کنند. حتی صادر هم می شود البته در قم هم شروع شده و در مراکزی که نگهداری می شود، معتادین بعد از صبحانه، تمام استراحتگاه ها بسته می شود و همه می‌آیند کار می کنند. الان این گسترش می یابد و ما باید به جایی برسیم که بسترهای عملی را برای مشارکت مردم فراهم کنیم.

*در جایی گفته بودید این ۳ هزار تشکل مردم‌نهاد کم است. فکر می کنید با توجه به برنامه ریزی که کرده‌اید تا چه مقدار می تواند به شما کمک کند؟

ما یک کمیت و یک کیفیت داریم. برخی از این سازمان های مردم نهاد، افرادی که تحت پوشش قرار می دهند بیشتر است. شعبی که در شهرستان ها دارند بیشتر است، برخی کمتر است و فکر می کنیم باید به گونه ای شود که نقش دولت به حداقل ممکن برسد و دولت سازوکارها و فراهم کردن بسترها و زیرساخت ها را داشته باشد و بقیه کار را مردم انجام دهند.

در همین موضوع کرونا مشاهده کردید، در موضوع کمک های مومنانه در ماه مبارک رمضان مشاهده کردید که این بستر وجود داشت و با یک فرمان و یک اقدام آمدند و شکل گرفت. این ظرفیت و آمادگی در جامعه ما خوشبختانه بسیار بالاست.

*برخی ها برخی مواقع انتقاد می کنند که چرا ظواهر معتادان متجاهر در خیابان به خصوص در تهران دیده می شود. البته کمتر از قبل شده است، ولی هر مقدار باشد اذیت کننده است اما از آن زاویه نگاه نمی کنند که کار سختی است.

ببینید، از اواخر سال ۹۷ موضوع ساماندهی شروع شد. یکی از مشکلات ما ظرفیت بود. با همکاری بسیار خوب سازمان زندان ها، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج و سازمان بهزیستی، ظرفیت در تهران تقریباً دو برابر شد. یعنی از حدود ۷ هزار به ۱۶ هزار رسید. به اسفند ماه رسیدیم با توجه به شرایط کرونایی، معتادین جدید نرفتند و آنهایی که دوره را تمام کردند بیرون آمدند. این جلوه ها بیشتر شد. یکی از مهمترین مشکلات ما در این زمینه قانون است. قانون یک محدودیتی ایجاد کرده که به نظر من دور ریختن سرمایه است؛ یعنی با تکرار متعدد سرمایه ها را دور می ریزیم.

*قانون چه محدودیتی ایجاد کرده است؟

قانون گفته است معتادین متجاهر یک تا سه ماه نگهداری و درمان شوند. در شرایط خاص، می توان سه ماه دیگر تمدید شود؛ شرایط خیلی خاص. معتاد متجاهر به این مفهوم است که اینها بارها به مراکز ترک رفتند و ترک نکردند، نتوانستند ترک کنند و از خانواده رانده شده‌اند و مکانی ندارند و در خیابان می خوابند. شما یک نقطه در دنیا و یا یک منبع نشان دهید که کسی که به این مرحله از اعتیاد رسید، با یک تا سه ماه می تواند درمان شود؟ به هیچ وجه نمی تواند. کمترین زمان دو سال است. اگر درمان را فقط سم‌زدایی می دانیم …

*یعنی اگر سه ماه دوم را در نظر بگیریم شما یک سال و نیم فاصله دارید.

بله. یک سال و نیم فاصله داریم. بررسی کردیم، بسیاری از کشورها تعداد معتادین بیشتری از ما دارند ولی تجاهر به اعتیاد و جلوه های خیابانی آنها کمتر است. این دور ریختن و هدر دادن سرمایه است. یعنی مدام یک کاری را تا نیمه راه می بریم و بعد رها می کنیم و دوباره از نو شروع می کنیم. ما از چند مسیر رفتیم. چون قانون را مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کرده بود آن مسیر را رفتیم و الان هم ادامه می دهیم.

یک مسیر هم مجلس است. با مجلس گذشته به جاهایی رسیدیم و ریاست مجلس وقت دستوراتی داد که در کمیسیون ها بررسی شد ولی به موضوعات کرونا خوردیم و مجلس تعطیل شد و به این موضوع نرسید. خواهش و انتظار ما از مجلس جدید این است که این موضوع یعنی موضوع مواد مخدر در رأس آسیب ها است.

*یک مطلبی از شما می خواندم که دهه های مختلف را بررسی کردید و گفتید تنها دهه ای که رشد نداشتیم دهه ۶۰ بود. کلیپی از مرحوم خلخالی می دیدم و توضیح می داد این کار که را کردم در تاریخ ثبت شد. البته نمی گویم همه آنها کارها و برخوردها درست بود و هیچ کسی چنین ادعایی ندارد ولی این را باید جمع بندی کنیم که وقتی تاریخ هم به ما می گوید دهه ۶۰ این نتیجه را داشت و مصرف مواد مخدر کاهش داشت؛ یعنی یک مقدار قوت در برخوردها را نیاز داریم. درست است که می گویند بازخوردهای بین المللی و تحریم های بین المللی و فشارهای بین المللی از لحاظ حقوقی وجود دارد ولی باید در داخل بیشتر باید تاکید کرد. این میزان رهبر انقلاب تاکید کردند و الان جلسات مداومی برای آسیب های اجتماعی می گذارند، مطلع هستید که محور اصلی آن مواد مخدر است.

دهه ۶۰ تنها موضوع برخورد موثر نبود، بلکه فضایی که در جامعه ایجاد شده بود، همیاری که ایجاد شده بود، فضای معنوی که ایجاد شده بود، فضای ایثاری که ایجاد شده بود و همه دنبال از خود گذشتگی و ایثار بودند…

*فضای فرهنگی متفاوتی بود.

بله. همه اینها دست به دست ما داد. برآوردهای ما نشان می‌دهد صرفا دهه ۶۰ اینچنین بود، چه دهه ۴۰ و ۵۰ و چه دهه ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ افزایش شیوع مصرف مواد مخدر را در کشور داشتیم. دهه ۶۰ یک بسته ای بود که مجموعه فضای فرهنگی، معنوی، ایثار و همه اینها با هم کمک کرد کاهش شیوع را داشته باشیم.

*سال ۹۸ رکورد زدید. بالاترین کشف در سال ۹۸ اتفاق افتاد.

بله. در سال ۹۸ بیش از ۹۵۰ تن انواع مواد مخدر کشف شد، نه به پایه تریاک حساب کنیم؛ نه، عدد مطلق است و کل کشفیات این بود. اخیرا با سفرا و نمایندگان سازمان ملل نشستی داشتیم. نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل در سخنرانی خود رسماً بیان کرد و این ضبط شده و همکاران شما هم ضبط کردند؛ بالاترین میزان کشف تریاک، هروئین و مرفین در دنیا مربوط به ایران است. نه تنها داخل کشور رکورد زده‌ایم و در تاریخ ایران بی سابقه بود، بلکه در کل دنیا همینطور بوده است. شاید تصور شود چون افزایش ورود داشته‌ایم، افزایش تولید داشتیم این اتفاق افتاده است. من می گویم اینچنین نیست. درست است که نسبت به ۲۰ سال پیش که امریکایی ها افغانستان را اشغال کردند، ۲۰۰ تن مواد مخدر تولید می شد. این آمارهایی که بیان می کنم آمارهای سازمان ملل است. آمار رسمی است و اعلام کردند.

*قبل از حضور آمریکایی ها در افغانستان بود.

بله. در سال ۲۰۱۷ به ۹ هزار تن رسید! در سال ۹۸ شمسی، میزان تولیدات نسبت به دو سال قبل خود افزایش نیافت ولی نسبت به ۲۰ سال پیش افزایش داشت ولی بالاترین میزان کشف را داشته‌ایم. تنها کشف خالی نبود یعنی تعداد شهدای ما ۵۶ درصد کاهش داشت، تعداد جانبازان ما ۶۰ درصد کمتر شد، تعداد تلفات اشرار بیشتر شد، توقیف خودرو و کشف سلاح بیشتر شد.

چون تمرکز و رویکرد ما سه اقدام بود؛ تمرکز بر مرزها، تمرکز بر باندهای بزرگ و تمرکز بر کار اطلاعاتی ویژه انتظامی صرف. حدود ۷۴ درصد کشفیات ما روی اقدامات اطلاعاتی بود یعنی مستقیم روی هدف رفتیم. حدود ۷۶ درصد کشفیات ما در ۶ استان شرق و حاشیه شرق بود. یعنی اگر نقطه به نقطه بگوئیم، فروردین ۹۸ و فروردین ۹۹ را مقایسه کنیم، در برخی از مواد مخدر تا ۱۰۰ و بیش از ۱۰۰ و ۷۰ درصد افزایش داشتیم جز «شیشه»، بقیه انواع مواد مخدر بیش از ۵۰ درصد نقطه به نقطه افزایش داشتیم.

*چرا در شیشه افزایش نبود؟

شیشه یکی از موضوعاتی است که مسئولیت آن را متوجه کشورهای فرامنطقه‌ای و مشخصاً آمریکایی ها می دانیم و انهایی که در آنجا حضور دارند. شیشه و تولید آن یک دانش پیچیده ای است؛ یعنی مواد مخدر صنعتی است. نیاز به پیش‌سازهایی دارد که کاربرد چند گانه دارند. صنایع شیمایی، صنایع رنگ و غیره استفاده می شود. اینها از سال ۹۷ شروع کردند.

*خود امریکایی ها؟

با حمایت امریکایی ها بوده. یکباره از سال ۹۷ تعداد کارگاه های تولیدی شیشه در افغانستان افزایش قابل توجهی پیدا کرد. میزان ورود پیش‌سازها به افغانستان افزایش قابل توجهی داشت. کارگاه های زیادی تولید شد و یکباره با حجم انبوه ورود شیشه از مرزهای شرقی به کشور و اروپا مواجه شدیم، ولی با اقدامات اطلاعاتی که صورت گرفت، با تعاملاتی که با دولت افغانستان در مرزها و اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی که صورت گرفت و دستگاه های اطلاعاتی و دیپلماسی ما فعال شدند و توانستیم این را کم کنیم، یعنی ضربه به باندهای بزرگ زده شد و ورود شیشه کاهش داشت. مثلاً اگر مقایسه کنیم اوایل ۹۸ را نسبت به اواخر سال ۹۸ در نظر بگیریم کاهش قابل توجهی داشته است.

*آیا در این زمینه علاوه بر کارهای اطلاعاتی که در برون مرزی انجام می دهیم، عملیات هم می کنیم؟ اگر نیاز باشد در برون مرزی عملیات می کنیم؟

بله. تمرکز ما بر تعامل و همکاری‌های اطلاعاتی و عملیاتی است. همکاری اطلاعاتی نتیجه خوبی داده است. اطلاعاتی را دیگر کشورها می‌دهند و ما اطلاعاتی را می دهیم. به طور مثال، سال گذشته محموله ای کشف کردیم که حدود ۶۰۰ تن هروئین خالص بود. در ایران کشف کردیم که قرار بود به یکی از کشورهای اروپائی برود. سفیر آن کشور و افسر رابطشان را خواستیم و جلسه ای برگزار کردیم و دقیقاً به اینها گفتیم این مواد قرار است در فلان بندر و در فلان ساعت به دست فلان کس برسد. این محموله را کشف کردیم ولی اعلام نمی کنیم و شما این قاچاقچیان را دستگیر کنید. این همکاری اطلاعاتی است.

همکاری عملیاتی هم با هماهنگی است. اینکه ما راساً عملیات مشترک با کشورهای همسایه داریم. بعضاً با توافق و اطلاع قبلی است. این که ما حریم مرزها و حاکمیت را نقض کنیم و خودمان عمل کنیم، نیست. این حسن همجواری و احترام را می‌گذاریم. یکی از موضوعاتی که مرتب صحبت می کنیم این است که مراقبت از مرزها را بیشتر کنند و این امر یک طرفه نباشد. اگر این مراقبت دو طرفه باشد هم کشف بیشتر می شود و هم ورود کمتر می شود.

*۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در این راه دادید.

بله. باید بگوئیم سرمایه های عظیم انسانی است و هیچ چیزی نمی تواند جایگزین این شود.

*هیچ کشوری به اندازه ما این هزینه را نداده است.

اصلاً. همین که می گوییم سال ۹۸، ۵۶ درصد کاهش داشته باز ۷ شهید و چند جانباز دادیم. چند نفر پدرشان را از دست داده‌اند، چند خانوده بی‌سرپرست شدند، چه چیزی می تواند جبران کند؟ حقوق بشر یعنی این که علیرغم این که مشکل داریم ولی هرگز حاضر نمی شویم چشم خود را ببندیم بر این که جوان اروپایی را معتاد کند. فرقی برای ما بین جوان خودمان و جوان دیگر کشورها وجود ندارد.

خیلی از کشفیات ما مصرف داخل ندارد، مثلاً مرفین اصلاً مصرف داخل نداشت و ۱۰۰ درصد مصرف برای کشورهای غربی و اروپایی است. ما صادقانه و قاطعانه با انواع مواد مخدر برخورد می کنیم.

*گفته اید مصادره اموال قاچاقچیان ۵۰ درصد و شناسایی اموال آنها ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

بله.

*خیلی ها درباره این صحبت می کنند که اموال مصادره ای چه می شود؟

یعنی دستگاه های مقابله ای ما، پلیس، دادسرا، دستگاه های اطلاعاتی همانند وزارت اطلاعات باید بگویند این قاچاقچی را گرفتند چند تن هروئین آورد، چند تن مواد در این چند سال توزیع کرد، ثابت کنند این اموال ناشی از قاچاق است. ما می گوئیم این باید بالعکس شود و باید ثابت کند بخشی از اموال او از قاچاق نیست. اسناد و مدارک بیاورد که ارثیه بوده یا قبل از قاچاق کار دیگری داشته است. او باید ثابت کند. کلی وقت و زمان را می گیرد که بعضاً هم قابل اثبات نیست. ما می گوئیم ضربه به بنیان های اقتصادی باید برعکس شود. ما می گوئیم یکی از موارد روزآمدی قانون این است.

این با توزیع کننده خرد فرق دارد. ما می گوئیم قانون یک بسته است و نمی گوئیم همه از فردا اعدام شوند. قانون باید بازدارنده باشد. خیلی از جاها حبس ابد و یا مجازات های طولانی تر جواب می دهد. هدف این فرد که دستگیر شد مجازات به گونه ای باشد که دوباره به این سمت برنگردد.

*طوری متنبه شود که دوباره به این سمت نرود.

بله. وقتی هزینه ها بالا برود، هزینه های انتقال و ورود به کشور ما هم بالا می رود. یعنی به صرفه نمی شود و باید همه تلاش ما این باشد که مسیر انتقال به ایران را کم کنیم. سال ۹۸ بود که ۱۶ هزار معتاد متجاهر در مراکز در تهران داشتیم. این توزیع کننده ها وقتی مشتریان از دست بروند چه کار می کنند؟ جلوی مدارس و دنبال مشتری جدید و جوانان دیگر می روند. آن که حمل می کند و آن که هروئین توزیع می کند، توزیع کننده این طور نیست که بگوئیم چند گرم هروئین داشته است. او مستقیم به جوان و نوجوان می رسد. ما می گوئیم این قانون بسته است. ما قوانین زیادی داریم که جزء جزء در جاهای مختلف تصویب شده است. کلیه قوانین مواد مخدر باید یکجا تجمیع شود. متخصصین و کارشناسان که آسیب شناسی کردند باید بررسی کنند، پژوهش های مختلفی در ایران و کشورهای دنیا صورت گرفت. افق روی ما روشن است. اجماع هم در اصل وجود دارد و هم در متن تغییرات و اصلاحات وجود دارد. باید همتی از طرف مجموعه ما و مجلس محترم جدید که انتظارات ویژه ای داریم، شود.

*قوه قضائیه چقدر پای کار است؟

الان این اجماع برای روزآمدی قانون هم در دستگاه های مقابله ای وجود دارد و هم در دستگاه قضائی و هم در پلیس هست؛ یعنی متولیان هم دستگاه های درمانگر ما این تغییرات را اجماع دارند؛ حتی به تصویب ستاد رسید. جلسه ای که سال قبل در حضور رئیس جمهور داشتیم یکی از مصوبات این بود که قوانین موجود روزآمد شود؛ مصوبه‌اش وجود دارد. هر معتاد جدیدی که می آید به مجموعه معتادین اضافه نشود. در موضوع کرونا وزارت بهداشت گزارش می دهد و همین جا از جامعه پزشکی، درمانی و کادر درمانی کشور تشکر می کنیم، می‌گویند این میزان امروز مبتلا شدند و این میزان امروز درمان شدند. ما در حوزه اعتیاد این را نداریم. شاید در درمان کمتر از ۲۰ درصد هستند؛ بیش از ۸۰ درصد دوباره برمی‌گردند.

*در مورد مصادره اموال خلاء قانونی را بیان کردید. درباره اینکه از این مصادره ها سوءاستفاده شود و نظارت دقیق در این باره شود مطلبی نداشتید؟

اگر بخواهم بگویم مطلق موردی نبود، حرف درستی نیست. این حجم اقدامات ممکن است در چندجا موردی پیدا شود، ولی در حوزه مواد مخدر این که بخش ها، غیر از قاچاقچیان، دستگاهی، فردی، کسی بخواهد در این زمینه بیاید به ندرت است و اجماعی در این زمینه وجود دارد؛ به دلیل اینکه از اساس موضوع را مضر و حرام می دانند، ما کمترین میزان را داریم و بسیار نادر است. مصادره اموال صرف مبارزه می شود ولی خیلی کم است.

الان سالانه ما حدود یک میلیارد دلار صرف انسداد مرز و نگهداری جاده ها و هزینه های مستقیم می کنیم. میزان مصادره ها بر اساس همان نکته ای که بیان کردم چیزی نیست، ولی همین میزانی که مصادره می شود دوباره وارد این چرخه می شود. مثلاً معتادین بی‌بضاعت و متجاهر داریم که یکی از مشکلات ما بیمه این افراد بود،‌خب این بیمه سخت بود، بعضاً بیمارستان ها تمکین نمی کردند چون معلوم نبود از کجا باید بگیرند. در همین جلسه مرداد ماه سال قبل مصوب کردیم این بیمه قطع شده بود و دوباره علیرغم این شرایط ۵۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد و تشکر می کنم سازمان برنامه در بودجه قرار دادند و در مجلس صحبت شد و عین آن را تصویب کردند. به عبارتی در موضوع آسیب ها به صورت عام و مواد مخدر به صورت خاص الحمدالله این اجماع وجود دارد.

*به گزارش آموزش و پرورش اشاره کرده بودید که بیش از ۲ درصد دانش آموزان مواد مخدر استعمال می کنند.

بله. این درصدهایی که اعلام می کنیم توضیح هم دارد. مفهومش این نیست که با این دو درصد کل جامعه دانش آموزی را بگوئیم. مثلاً ۱۳-۱۲ میلیون دانش آموز داریم و دو درصد مصرف می کنند. این دو درصد سنین خاص است؛ مثلاً در متوسطه دو درصد آن کلاس ها و متوسطه دوم هستند.

*کلاس های پیشگیری زیادی در مدارس گذاشتید.

بله.

*آموزش و پرورش مقاومتی نداشت؟ همکاری کردند؟

نه، اتفاقاً یکی از جاهایی که در طرح «یاری‌گران» همکاری کرد آموزش و پرورش بود. در سخنرانی سازمان ملل هم به عنوان کار برجسته از این یاد کردم. تصویب شد و به عنوان مصوبه ستاد است و اعتبار هم برای آن پیش بینی شد. با آموزش و پرورش و برخی دستگاه های دیگر شروع کردیم. پیش‌بینی کرده بودیم ۲۰ هزار مدرسه را در سال تحصیلی ۹۸ و ۹۹ تحت پوشش قرار دهیم. آموزش و پرورش همکاری خوبی داشت، نه تنها مقاومت نداشت، بلکه اصلاً همراه و جلوتر از ما بود ولی ما نتوانستیم یعنی هر ۲۰ هزار تا ۱۲ مدرسه تحت پوشش قرار گرفت.

*یعنی نیروی لازم را نداشتید؟

نخیر. یعنی از اسفند ماه مدارس بخاطر کرونا تعطیل شد. شرایط در سال آینده را باید بررسی کنیم که ان شاالله مدارس باز شود و شر این ویروس کم شود تا مردم ایران و جهان به آرامش برسند. جبران گذشته را باید بکنیم.

*گفته بودید ۷۰ درصد زندانیان کشور به خاطر مواد مخدر است.

به همین دلیل است که مقام معظم رهبری این امر را در راس آسیب ها بیان کردند. ۵۵ درصد علت تامه طلاق ها مواد مخدر است؛ اینهایی که ثبت شده است. خیلی ها عملاً طلاق نگرفتند برای این که اسمی بالای سر خود داشته باشند ولی عملاً جدا هستند. بسیاری از قتل های فجیع خانوادگی فرضاً پدر را می کشند، پدر فرزند را می کشد، برادر برادر را می کشد که در اثر توهمات و ناشی از مواد مخدر صنعتی است. بسیاری از جرائم خرد اعم از سرقت ها و … به دلیل مواد مخدر است. هر بار جمع آوری صورت می گیرد این آمارها بلافاصله خودش را نشان می دهد یعنی خود یک جرم و آسیب است و منشا بسیاری از آسیب های دیگر نیز می شود.

*در هفته قوه قضائیه بود که آیت الله رئیسی هم اشاره کردند که بر این نظریه فقهی تاکید دارند که زندانی کم داشته باشیم. این حرکت و اصلاح قانون اگر صورت گیرد آن هدف هم محقق می شود.

بله؛ بسیار درست بیان کردند. ما هم که از اصلاح صحبت می کنیم منظور این نیست که همه به زندان بروند؛ اصلا این امکان وجود ندارد. کشورهای دیگری هم که این کار را کردند قضازدایی کرده‌اند. سازمان های مردم‌نهاد، دستگاه های دولتی غیر از زندان ها وارد کار شده‌اند و اینها را در زمان‌بندی معین می برند، مثلاً کمتر از ۲۰ درصد دوباره برمی‌گردند، ۸۰ درصد درمان می شوند. کشوری داریم که جمعیت معتاد آن چند برابر ما است ولی جلوه های خیابانی آن کمتر است، چرا که قانون روزآمد دارد.

*بازدارندگی دارد.

بله. مثلا حداقل درمانشان دو سال است. ۶ ماه فقط به سم زدایی اختصاص می دهند.

*چند درصد بین خانم ها و آقایان اعتیاد وجود دارد؟

فراوانی خانم ها بسیار بسیار پائین است. حدود ۱۵۶ هزار از میان دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر، خانم معتاد داریم یعنی به نسبت خودشان، جمعیت کل کشور ۴/۵ درصد هستند.

*حدود ۶ درصد هستند.

بله. به نسبت معتادین ۵/۵ درصد هستند اما به نسبت خودشان … یعنی جمعیت دانش آموزی را می گوییم به نسبت خودشان است، جمعیت دانشجویی را می گوییم به نسبت خودشان است، در خانم ها کمتر از نیم درصد جمعیت زنان است. یعنی ۳دهم تا ۴دهم درصد است. عدد مطلقش ۱۵۶ هزار نفر می شود.

*در جایی گفته بودید مقاومت خانم ها در برابر پیشنهاد مصرف ۳ برابر است.

بله. مقاومت بیشتری دارند و به همین دلیل کمتر شیوع مصرف در بین خانم ها داریم. در مجموع فاصله خیلی زیاد است، ولی در سال های اخیر مخصوصاً یکی دو دهه گذشته قدری این بیشتر شده است.

*فضای مجازی چه نقشی دارد؟ یک جایی گفتید فضای مجازی هم تهدید و هم فرصت است. این حرف درستی است ولی در حوزه مواد مخدر چقدر اثر دارد؟

یک آماری در دنیا داریم که متاسفانه روزافزون بوده و سازمان ملل هر سال یک گزارش رسمی می دهد. از توزیع و قاچاق مواد مخدر در فضای مجازی انتقاد شدیدی کرده و مشخصاً از چند کشور نام برده است که این ها ۵۰ درصد توزیع غیرقانونی مواد مخدر در فضای مجازی را دارند.

*چه کشورهایی هستند؟

انگلستان، آلمان، هلند و فرانسه هستند. در کشور ما هم به همین میزان که فضای مجازی فرصت هست، تهدیداتی هم دارد اما خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفته است میزان رشدش در کشور ما با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست و کمتر است. پلیس فتا، پلیس مواد مخدر، دستگاه های اطلاعاتی کشور، دستگاه قضائی و بقیه دستگاه ها وارد عمل شده‌اند. نمی خواهم بگویم رشدی وجود ندارد. در دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ آهنگ مصرف ما رو به رشد بوده است. اینجا هم وجود داشته است ولی این رشد با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست و آهنگ رشد کمتر شده است.

*آیا این قضیه نفوذی که همیشه حضرت آقا هشدار می دهند ممکن است در این زمینه هم دامنگیر ما شده باشد و افراد نفوذی در حاکمیت برای تسهیل قاچاقچیان مواد مخدر نفوذ کرده باشند؟

اینکه بخش هایی دست در کار داشته باشند که مواد مخدر بیاید و برود و آنها دخالت داشته باشد، صادقانه به مردم می‌گویم بسیار بسیار نادر است. ممکن است فردی در یک جایی سوءاستفاده کند ولی بلافاصله با او برخورد می شود ولی اینکه بگوئیم یک سازماندهی وجود دارد، نهادینه شده است و بخشی از دستگاه ها این کار را می کنند واقعا اینطور نیست. ممکن است فردی از موقعیت خود در یک جا سوءاستفاده کند که بلافاصله برخورد می شود و نمونه هایی را داشتیم که برخورد هم شد ولی آنچیزی که مدنظر است و گاهاً بیان می شود وجود ندارد.

*شما متولد ۱۳۴۱ در قائمشهر هستید؛‌ درسته؟

بله.

*پدر و مادر چه کاره بودند؟ مادر خانه دار بودند، پدر چه کاره بودند؟

مادر من خانه‌دار بودند که اواخر سال ۹۷ به رحمت خدا رفتند. پدرم هم کارگر نساجی قائمشهر بودند.

*پدر در قید حیات هستند؟

بله. سایه ایشان بر سر ما هست.

*خداوند ایشان را حفظ کند. چند برادر و خواهر هستید؟

ما ۵ برادر و دو خواهر هستیم.

*چه سالی ازدواج کردید؟

سال ۱۳۶۴ ازدواج کردم.

*وسط جنگ بود.

بله.

*چطور شد؟ چطور با حاج خانم آشنا شدید؟

ما هم محله ای بودیم و پدرخانمم، خدا ایشان را رحمت کند، دائم‌الجبهه و رزمنده بودند و مستمراً در جبهه حضور داشتند. اینها را می شناختیم و اهل یک محله بودیم.

*مهریه چقدر است؟

۱۲ یا ۱۴ سکه است.

*خطبه را چه کسی خواند؟

در همان شهرستان یکی از علمای آنجا خواندند.

*چند فرزند دارید؟

۳ فرزند دارم. یک پسر و دو دختر دارم.

*حاج خانم اهل کار اجتماعی است یا فقط خانه‌دار هستند؟

خانه دار هستند ولی مانند خیلی از خانم ها کارهای اجتماعی هم انجام می دهد، مسجد و بسیج و فعالیت های اینچنینی دارند.

*در کار خانه چقدر کمک می کنید؟

واقعا شرمنده خانواده هستیم. خیلی کم است.

*بچه ها ازدواج کردند؟

بله. دو تا ازدواج کردند.

*چند نوه دارید؟

سه نوه دارم.

*دختر یا پسر هستند؟

دو نوه پسر هستند، یکی دختر است. از پسرم دو تا نوه و از دخترم یک نوه دارم.

*داماد و عروس چطور؟

یک داماد و یک عروس دارم.

*آنها از آدم های خاص هستند یا وصلت با خانواده های عادی است؟

خاص از این جهت که مسئولیتی داشته باشند، هستند و انسان های شریف و بزرگواری هستند ولی این که مسئولیت های بزرگی داشته باشند نبوده است. عروس ما از محله های سکونت ماست و پدر ایشان از دوستان و همرزمان ما است. داماد ما هم همین طور و مثل بقیه خانواده های معمولی وصلت کردیم.

*با بچه ها بحث مسائل اجتماعی می کنید؟

طبیعتاً وقتی دور هم می نشینند مباحث مختلفی مطرح می شود.

*با شما هم نظر هستند؟

الحمدالله این هماهنگی در خانواده وجود دارد.

*اهل فیلم و سریال و سینما هستید؟

سینما که کم می‌رویم ولی مثلاً جشنواره فیلم فجر می شود برخی از فیلم ها را با خانواده می‌بینیم.

*آخرین فیلمی که دیدید چه بود؟

با خانواده دیدیم فکر کنم دو فیلم بود که یکی «به وقت شام» بود و دیگری یکی دو سال قبلش بود. در سینما با خانواده مشخصاً رفتیم ولی فیلم را می بینیم که سال بعد مثلاً تلویزیون پخش می شود یا خودم معمولاً اکران ها و فرصت هایی که پیش می آید و دستگاه ها و جاهایی که اکران می کنند، فردی فیلم های جدید مثل «متری شیش و نیم» را می بینم.

*«متری شیش و نیم» را پسندیدید؟

اینکه ما انتظار داشته باشیم فیلمساز از دریچه نگاه ما به جامعه نگاه کند، قطعاً این انتظار درستی نیست. آن محصولی هم که بیرون می آید ممکن است با واقعیت مرتبط نباشد. در مجموع این فیلم به اعتقاد من فیلم خوبی بود. واقعیت ها را نشان داده، ولی بدین معنا نیست که تمام اجزاء عین نظرات ما باشد.

*سریال ها را چطور؟ از عید به اینور چه سریالی را دیدید؟

سریال «بچه مهندس» و «پایتخت» را دیدم.

*«پایتخت» یک قسمت مواد مخدر هم داشت.

بله.

*چطور بود؟

یک نکته مثبتی که سریال پایتخت در حوزه مواد مخدر داشت، این بود که همه واکنش خیلی تندی نشان می دادند. تا متوجه شدند فلان کس دنبال مواد مخدر است واکنش منفی بسیار شدیدی نشان دادند. این سریال نشان داد که مواد مخدر مذموم است. این از نکات مثبت حوزه مواد مخدر در سریال پایتخت بود. کسی از آن در همه خانواده هایی که بودند به نیکی یاد نکرد. دو نفر که قبلا هم دست در کار داشتند، مذموم در جامعه بود. ما در حوزه کاری خودمان باید هم محاسن و هم معایب را ببینیم. این سوالی که فرمودید نظر من این است. سریال خوبی بود.

*اهل ورزش هستید؟

بله. ورزش می کنیم.

*چه ورزشی انجام می دهید؟

این که بگویم حرفه ای ورزش می کنم، نیست. فوتبال از قدیم بازی می کردیم.

*قرمز هستید یا آبی؟

مثل همه مسئولین که دعوت می کنید می گویم سفید هستم.

*اتفاقاً خیلی ها بیان می کنند.

من فوتبال را دوست دارم و نگاه می کنم.

*نمی گویید پرسپولیسی هستید یا استقلالی؟

اگر بیشتر بخواهم بگویم طرفدار نساجی هستیم. خودم را راحت کردم و از سوال شما فرار کردم. ولی می‌بینید دوستان ما طرفدار این دو تیم هستند و دوستان خوبی هستند. از همین جا از هنرمندان تشکر می کنم که حضور داشتند و صداوسیما هم پخش کرد. با همکاران شما رفتیم و هنرمندان و فوتبالیست ها در این محله ها فوتبال بازی کردند. آقای پروین مربیگری کرد و آقای قلعه نوعی کمک کرد، آقای دایی آمد بازی کرد. در محله شوش و هرندی فوتبال بازی کردند. هفته پیش هم آمدند بازی کردند و قهرمانان ملی و المپیک مانند آقای یزدانی، سلیمی و کیانوش رستمی کمک کردند. از هر دو طرف هستند همچون آقای سید جلال حسینی، آقای چشمی و کاپیتان های دو طرف آمدند. انصافاً در حوزه مواد مخدر نکته ای که بیان کردم همه آمدند.

*نساجی هم واقعا یک روحی در قائمشهر ایجاد می کند؛ یعنی حضور در لیگ خیلی کمک می کند. در سریال پایتخت هم بخشی از این را نشان داد.

بله. نساجی الان جلوه هایش را مردم می بینند، ولی تیمی نبود که لیگ یک برود. در یک سال دو تیم در لیگ برتر داشت. آن زمان دسته یک کشور بود، بعد همان لیگ برتر شد، یعنی در واقع همان لیگ برتر بود. یک شهری مثل قائمشهر دو تیم در لیگ برتر داشت و آن سال به دلیل همین موضوعات هر دو دسته دو یا لیگ یک رفتند. تا دوباره در لیگ برتر حضور پیدا کنند چند سالی طول کشید ولی همان زمانی که در لیگ یک بودند مسابقاتی که برگزار می شد همین وضعیت بود. یعنی این جمعیت می رفتند، چه در استادیوم شهید وطنی، چه در جاهای که نساجی می رفت مردم حضور داشتند. الان یکی از تیم های پرطرفدار است. یکی از راه ها ورزش است و باید جایگزینی هم نشان دهیم. نساجی در قائمشهر ریشه تاریخی دارد.

*در دوران انقلاب ۱۶-۱۵ ساله بودید؟

بله.

*کار خاصی آن زمان انجام می دادید؟

بله. خیلی نمی‌خواهم وارد این موضوع شوم.

*از همه می پرسم، از شما هم پرسیدم.

مثل همه الان خیلی سخت است باور کنیم در آن سن دبیرستان بودیم و راهپیمایی و درگیری می رفتیم. همانند همه جوانان و نوجوانان آن زمان بودیم. حتی در تهران روزی که حضرت امام تشریف آورده بودند، آمدیم. در دو سه مقطع دیگر در راهپیمایی های قبل از پیروزی انقلاب در تهران حضور داشتیم.

*بعد از انقلاب وارد کمیته شدید؟

نه. من بلافاصله وارد سپاه شدم.

*در مبارزاتی که با کمونیست ها بود شما حضور داشتید؟

بله.

*خاطراتی از آن دوران ندارید؟

خاطره زیاد است. نه تنها من که امثال من در آن درگیری ها حضور داشتند. پیش می آمد ۱۵ شبانه‌روز در جنگل می‌خوابیدیم، یکپارچه راه می رفتیم و درگیری بود.

*پشتوانه مردمی آنجا هم به جمع شدن این امر کمک کرد.

بله؛ اساسا همین بود، غیر از این نبود. در قضیه ۶ بهمن آمل آن کسانی که پائین آمدند، فکر می کردند مردم استقبال از این می کنند و فکر نمی کردند اولین کسانی که جلوی آنها سد ایجاد کنند، مردم هستند. فرصت عکس‌العمل دستگاه ها و نیروهای نظامی و سپاه نبود. در جنگل، یک نمونه را بیان کنم که خیلی سخت است مسیر را پیدا کنید. یک بار اتفاق افتاد که ظهر حرکت کردیم و غروب همان جایی که نهار خورده بودیم، رسیدیم. اگر بلدراه های بومی نبودند پیدا کردن مسیر سخت بود. مثل الان GPS و تجهیزات اینچنینی نبود. یک نقشه یک پنجاه هزارم بود که با منحنی باید پیدا می کردید، خیلی کار سختی بود. زندگی در جنگل هم سخت بود، این که ۱۵-۱۰ شب در جنگل ادامه دهید، روز حرکت کنید و شب بخوابید، درگیری داشتید. گاهی سه متری همدیگر را می دیدند.

موضوع آمل غیر از این که حادثه جنگل را تمام کرد، یک بازدارندگی هم ایجاد کرد. پیام امام که صادر شد، انها فهمیدند هر جای دیگری بروند همین است؛ یعنی همین ایران آمل است. امام فرمودند دیدید مردم آمل چه به روزگار شما آوردند. اگر در جای دیگر همچون قائمشهر، سوادکوه، ساری و در گیلان تا نزدیکی های روستای پائین تر آمدند ولی همین اتفاق افتاد یعنی موجب این بساط جمع شود.

*خطه مازندران و گیلان هم قبل از انقلاب در عرصه مبارزه با رژیم حضور داشتند و هم در عرصه دفاع مقدس حضور داشتند و هم در عرصه دفاع با داعش حضور داشتند. شهدای بزرگواری تقدیم کشور و امنیت کشور کردند.

بله؛ همین طور است. مازندران لشگر ۲۵ کربلا در زمان جنگ رشادت های زیادی داشت. عملیات های بسیار بزرگ و سخت را به لشگر ویژه ۲۵ کربلا می =‌دادند و اسم آن ویژه بود. شهدا و فرماندهانی که حماسه ایجاد کردند، الان هم تعداد زیادی از آن هستند. در حماسه جنگل، در مبارزه با داعشریال شهدایی همچون شهید بلباسی و شهدای دیگر را دادند، حتی خیلی از آن قدیمی ها بودند، سردار افکایی فرمانده گردان زمان جنگ بود، ایشان در مبارزه با داعش ۵ تیر خورد که الحمدالله زنده است و درمان شد، ولی اینها هم رفتند. با ۵۰-۴۵ سال سن به مبارزه با داعش رفتند و آنجا مبارزه کردند. مثل همه جای ایران بود ولی مازندران و دیار علویان زحمات زیادی کشیدند.

*اولین عملیات چه عملیاتی بود؟

اولین باری که رفتیم، مستقیم به کردستان رفتیم. یعنی به تهران آمدیم و برای این که باید زودتر می‌رفتیم با یک هواپیمای C۱۳۰ به کرمانشاه رفتیم و عملیات جاده بانه به سردشت بود. انجا شرکت کردیم و بقیه عملیات ها در طول دفاع مقدس را حضور داشتیم.

*فکر می کردید جنگ در سال ۶۷ تمام شود و قطعنامه پذیرفته شود؟

به هر حال، شرایط خاص آن زمان اینطور بود که یکباره شد. ولی اینکه تصور شود به این شکل پذیرفته شود، نبود.

*مرصاد هم بودید؟

بله.

*از مرصاد خاطره ای دارید؟

بله. آنهایی که آن صحنه ها را در مرصاد و در اسلام‌آباد دیدند آثار جنایتی که کردند، بیمارستان ها و مردم عادی را کشتند، سوال پیش می آید که انسان چطور می تواند به اینجا برسد؟! آنها آماده بودند تصور همان آمل داشتند که کر و کور هستند و نمی توانند درکی داشته باشند. ستون راه افتادند و فکر می کردند تا تهران می رسند. هر کسی را احتمال می دادند ذره ای از قیافه نشان می دهد معتقد به نظام و جنگ است، سلاخی‌اش می کردند. بعید است بتوان به تصویر کشید.

*بعد از جنگ هم ادامه تحصیل دادید.

بله؛ تحصیلم متناوب بود. جنگ که تمام شد، یکی دو ماه بعد که شرایط تثبیت شد و قطعنامه پذیرفته شد سپاه ۱۴ کربلا با برخی از دوستان آمدیم و سازماندهی شد و برای تحصیل رفتیم ولی متناوب می آمدیم و می رفتیم.

*چطور وارد نیروی انتظامی شدید؟ نقطه آغاز کجا بود؟

نقطه آغاز سال ۷۹ بود.

*در این سال چطور به ناجا آمدید؟

آقای قالیباف که زمانی فرمانده سپاه چهاردهم و لشگر ۲۵ کربلا بودند، دعوت کردند.

*پس شما را می شناختند.

بله. پیشنهاد دادند و ما سال ۷۹ آمدیم و ماندگار شدیم.

*فرمانده انتظامی خراسان بزرگ شدید.

بله. زمانی که جنوب خراسان می رفتیم باید ۴-۳ روز می‌رفتیم. اینطور نبود که صبح بروید و غروب برگردید. یکی از دوران‌های پرتلاطم بود. اشرار آن زمان تا شمال خراسان از قوچان، بجنورد، اسفراین می‌آمدند و گروگانگیری می کردند. یک مقطع ۲۷ نفر را در چناران گروگانگیری کردند. دو هفته در ارتفاعات داشتند.

*تا چناران می آمدند!

بله. خیلی شرایط سختی بود ولی به حول و قوه الهی، با عنایت خداوند و تلاش همه نیروهای نظامی و انتظامی و مشخصاً نیروی انتظامی این مسائل حل شد.

*آن ۲۷ نفر چطور آزاد شدند؟

عملیات بسیار خوب و حساب شده ای انجام شد و این ۲۷ نفر سالم آزاد شدند، ولی در اثر اینکه زنجیر به پای آنها بسته شده بود، پاها زخمی شده بود. قدری ناامنی در خراسان زیاد بود ولی به حول و قوه الهی در آن سال ها مخصوصاً ۷۹، ۸۰ و ۸۱ این قضیه با اقداماتی که صورت گرفت، جمع شد.

*از همان زمان قرارگاهی آنجا مستقر شد؟

نه، یک قرارگاه مرصاد در شرق کشور نیروی انتظامی داشت ولی در آن مقطع یکپارچه شد، یعنی مجموعه نیروی انتظامی از قرارگاه مرصاد، گردان های نیروهای انتظامی و خود نیروی انتظامی شهری و سپاه و غیره هماهنگی قرارگاه اطلاعاتی مشترک، ستاد کل نیروهای مسلح اقداماتی را انجام داد. حتی اطراف مشهد و روستاهای چسبیده به مشهد هم اشرار نفوذ کردند؛ استان بسیار پهناوری بود.

سال ها طول می کشد امنیت یک جاده را برقرار کنیم. یک شب راهزنی کنند و جاده را ببندند و ماشین را متوقف کنند، راهزنی کنند و سرقت مسلحانه انجام دهند و یا قتل انجام دهند. همان یک مورد کافی است کار ده ساله را که اعتماد ایجاد کردید، از بین ببرد و احساس ناامنی ایجاد کند.

*حضور آقای قالیباف در فرماندهی نیروی انتظامی اثر عینی داشت. درست است؟

مردم الان می توانند قضاوت کنند. من می توانم اینطور بگویم که مجموعه نیروی انتظامی در هر مقطعی، پیشرفت داشته است، حتی در حد روسای کلانتری ها تحصیلات فوق لیسانس و دکترا دارند. در همان دانشگاه های علوم انتظامی تحصیل کرده‌اند، یعنی مجموعه سطح مهارت، سطح دانش نیروی انتظامی در طول زمان افزایش پیدا کرده است. ولی با شما موافق هستم که در برخی مقاطع این شتاب بیشتری داشت.

*بعد از خراسان فرمانده عملیات ناجا شدید؟

معاون انتظامی ناجا شدم، چند سال بعد معاون عملیات ناجا شدم. بعد از معاونت انتظامی، معاونت عملیات نیروی انتظامی شدم.

*در زمان آقای قالیباف یا احمدی مقدم بود؟

در زمان آقای قالیباف فرمانده خراسان و معاون انتظامی بودم و در زمان آقای مقدم معاون عملیات و بعد پلیس راهور بودم.

*یعنی جای آقای رویانیان آمدید.

بله.

*آن دوره هم خاص بود و کارهای موثری انجام شد. فکر می کنم ۶ سال راهور بودید.

بله.

*در این ۶ سال هم کارهای خوبی شد.

بله، ولی باز همان حرفی که بیان کردم؛‌ یعنی منقطع نبود. کارهایی بود که شروع شد و هر دوره ارتقا یافت و به دوره ما هم رسید.

*مشکل عمده تصادفات چیست؟ الان خوب است از دور صحبت کنید. چقدر به خودروسازان ما برمی‌گردد؟

هر یک از اینها می‌تواند نقش هم‌افزا داشته باشد. یعنی یک خودرویی ایمنی کامل داشته باشد، می تواند ۱۰۰ درصد سرنشین خود را نجات دهد. خودرویی داریم که با ۲۰۰ کیلومتر سرعت واژگون در بزرگراه می شود، ولی هیچ کسی فوت نمی کند. یک خودرویی با ۸۰ کیلومتر سرعت همانجا واژگون می شود و همه سرنشین ها فوت می کنند. چطور می شود آن خودرو ۱۰۰ درصد سرنشینان نجات داد و این خودرو ۱۰۰ درصد را کشت؟ یعنی هر کدام از اینها می تواند نقش هم‌افزا داشته باشد. یک جاده را در نظر بگیریم، مسیر رفت و برگشت جاده جدا نیست. تصادفات رخ به رخ صورت می گیرد و روز بعد، جاده آزادراهی افتتاح می شود و یکباره ۸۰ درصد تصادفات کاهش می یاید. اصلاً تصادفات رخ به رخ معنا ندارد و جاده ایمن می شود.

اگر راننده هم احتیاط کند، آن هم می تواند اثرگذار باشد. مثلاً می گویند سرعت مجاز در اینجا ۱۲۰ کیلومتر است. آیا شما می توانید در هر شرایطی ۱۲۰ کیلومتر سرعت مجاز را بروید؟ نه! راننده باید هوشمند باشد. به نظرم الان نگاهی که این موارد را درصدبندی کند نیست. هر کدام از اینها می توانند نقش هم افزا داشته باشند.

*یک بار جاده ای را نام بردید که مسدود می کنم.

بخشی از بزرگراه پردیس بود.

*مشکل داشت؟

بله. البته بعد درست شد ولی در مجموع چون الان ۴ – ۵ سال است در این حوزه نیستم اطلاعاتم به‌روزتر از همکاران نیست.

*یک جایی سر تصادفی که ۴ کودک فوت شدند خیلی متاثر شدید که در جاده قزوین – زنجان بود.

بله. اصلاً خیلی دردآور بود. در اتوبان بود، عرض اتوبان را طی کرده بودند.

*عرض اتوبان را طی کرده بودند و اتوبوس به آنها زده بود.

فکر کنم ۲۰۶ بود که از اتوبوس رد کرده بود و به این ها زده بود.

*ان‌شاالله از این حوادث شاهد نباشیم. سه سال هم جانشین فرمانده نیروی انتظامی بودید.

نزدیک به ۴ سال بود.

*آن هم تجربه خیلی …

به هر حال ما سرباز هستیم و هر درجه ای داشته باشیم در آئین نامه انضباطی می‌گوییم سرباز هستیم.

*حاج قاسم سلیمانی آخرین سوال ما باشد.

سردار سلیمانی انصافاً یک مکتبی ایجاد کرد. برخی از تئوری‌پردازان یک مطلبی می‌نویسند، مکتب و تئوری را می نویسند که عده دیگری آن را ایجاد کنند. آقای سردار سلیمانی با رفتار و عمل خود، یک مکتبی ایجاد کرد. این هم فقط برای چند سال اخیر نبود که بگوئیم مطرح شد و در رسانه ها برجسته شد.

یکی از فرماندهان مسجد ما، از فرماندهان گردان لشگر ثارالله بود. بچه های مسجد و همسایه ما بودند ولی در لشگر ثارالله خدمت می‌کردند و همانجا در لشگر ثارالله رفتند، فرمانده گردان کرمان بودند. فکر کنم حدوداً ۲۰ و خرده ای سال پیش بود. در اواسط دهه ۷۰ از سردار سلیمانی دعوت شد که آنجا برای سخنرانی بیایند، یادواره شهدا بود، هنوز خاطره آن مسجد و آن محله در قائمشهر هست. شهید احسانی فرمانده گردان لشگر ثارالله بودند. ما با هم حرکت کردیم برای مراسم برویم. قبل از آن خواستیم منزل شهید احسانی برویم و بعد وارد مراسم شویم. گفتیم می رویم یک دسته گلی بگیریم. ایشان با لباس فرم و درجه بودند. گفتیم شما بنشینید و ما گل را تهیه می کنیم. قبول نکردند و گفتند باید خودم این کار را انجام دهم. از ماشین پیاده شد. کنار گلفروشی مغازه ای بود که ایشان سربازی رفته بود. سردار را نمی‌شناخت ولی می دانست درجه سرتیپ تمامی درجه خیلی بالایی است و گفت با این جوانی، این درجه را گرفته است خیلی رشادت داشته است. گفتند چرا اجازه دادید خودش برای خرید گل بیاید؟ گفتیم قبول نکرد و خواست کار را خودش انجام دهد.

*این برای ۲۰ سال پیش حاج قاسم است.

بله. برای بیشتر از ۲۰ سال پیش است. برای سال ۷۵-۷۴ است. حاضر نشد، کار او را دیگری انجام دهد. حتی جوان گلفروش گفت چرا اجازه دادید این فرد با این درجه برای خرید گل بیاید؟ یعنی شهید سلیمانی با رفتار خودش مکتب ساخت.

*و شهادت ایشان را صبح جمعه که شنیدید باور کردید؟

خیلی سخت بود. صبح جمعه برای نماز بیدار شدم که معمولاً جمعه ها بعد از نماز می خوابم. یک استراحتی می کنم و همین طور تلفن را کنترل می کردم. پیامک ها را معمولاً جمعه ها نگاه نمی کنم و بعد که بیدار شدم نگاه می کنم. همان زمان بعد از نماز تلفن را کنترل کردم دیدم دو پیامک از جای موثق آمده بود که شنیدم ایشان به شهادت رسید. من نشستم و تلویزیون نگاه کردم و بسیار متاثر شدم. برای همه ایران غیرقابل باور بود.

*خداوند روح ایشان را متعالی کند. خیلی لطف کردید که با همه گرفتاری تشریف آوردید.

خواهش می کنم.

*من خداحافظی می کنم اما به رسم دست خط ایشان یک یادگاری از دست خط برای ما می نویسند و دستخط خود را برای ما به جای می گذارند و با دست خط ایشان برنامه به پایان می رسد.

«بسم الله الرحمن الرحیم.

سلام و درود به روح بلند همه شهیدان که امنیت و آرامش امروز ما مرهون فداکاری‌های آن مردان مرد است. درود به روح شهید بدون مرز، حاج قاسم سلیمانی عزیز!

ان شاالله خداوند به همه ما توفیق دهد که بتوانیم یاد شهدا را گرامی بداریم و راه آنها را گرامی بداریم. با اطمینان و ایمان می گویم که معضل مواد مخدر قابل کنترل و ساماندهی است. ان شاالله با تلاش بین بخشی و اتخاذ راهبردهای متوازن، اقدام جهادی و تدوین قانون جامع و موثر به این هدف خواهیم رسdn.

Share