مدیرکل ستاد مدیریت بحران گیلان؛

تنش آب زراعی چالکسر ظرف ۷۲ ساعت باید رفع شود | هیچ تعللی قابل قبول نیست

مدیرکل ستاد مدیریت بحران گیلان در بازدید میدانی خود از اراضی زیر کشت برنج منطقه چالکسر بخش میرزاکوچک‌خان شهرستان صومعه‌سرا بر حل مشکل آب اراضی کشاورزان تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، تنش آبی این روزهای پردغدغه کشاورزان بخش میرزا کوچک و نگاه آنان به دستگاه‌های مدیریتی برای حل مشکلات مهمترین مطالبه شالی‌کاران شهرستان صومعه‌سرا است؛ وضعیتی که در چند روز اخیر هم محصول استراتژیکی چون برنج و هم مصوباتی که قرار است نیاز آبی مزارع را تأمین کند به چالش کشیده است.

شهرستان  صومعه‌سرا در گیلان با داشتن ۲۸ هزار هکتار زمین زراعی، سهم بسزایی در تولید برنج کشور دارد. این در حالی است آب موردنیاز ۲۵ هزار هکتار شالیزارهای این شهرستان از سد سفیدرود تأمین می‌شود که این روزها بخش میرزا  کوچک با داشتن ۲۲ روستا، با تنش شدید آبی مواجه است، روستای  چالکسر با جمعیت ۱۰۰ خانوار یکی از روستاهای بخش میرزا کوچک با ۱۲۰ هکتار  زمین زراعی است که ۴۰ هکتار آن در معرض خشک‌سالی قرار دارد.

پاسخگو نبودن آب کانال‌های کشاورزی، برق‌دار نبودن  برخی پمپاژها، سردهنه‌هایی که با وقوع سیلاب‌ها متعدد تخریب‌شده‌اند، لایروبی نشدن انهار و رودخانه‌ها، حفره چاه‌های غیراصولی، نبود بندهای انحرافی بر سر دهنه‌هایی که می‌تواند منبع و ذخیره آب برای هدایت به مزارع شالی در فصل زراعی باشد کشاورزان را دچار  مشکلات عدیده کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران در حاشیه بازدید از اراضی زیرکشت برنج در صومعه‌سرا با تأکید بر وضعیت نامطلوب زمین‌های کشاورزی خواستار رفع تنش آبی این منطقه ظرف سه روز شد.

امیر مرادی با بیان اینکه هیچ تعللی در تأمین امکانات زراعی کشاورزان موردقبول نیست، گفت: خواسته ویژه استاندار مبنی بر پیگیری  و حل اوضاع موجود در شالیزارهای بخش میرزا کوچک باید در محوریت امور دستگاه‌های مربوطه در چند روز آینده قرار گیرد و کنترل شود.

وی با بیان اینکه باید جهادی و انقلابی با بررسی میدانی مستمر پیگیر مشکلات مردم بود، تصریح کرد: همه امور و مشکلات با پشت‌میزنشینی و مکاتبات حل نخواهد شد باید از ظرفیت سپاه و بسیج که بارها آمادگی خود را در جهت حل مسائل و امورات به‌حق مردم اعلام کرده‌اند در جهت رفاه حال روستاییان استفاده کرد.

 مدیرکل مدیریت بحران گیلان در واکنش به انتقادات مطرح شده نسبت به پیگیری رسانه‌ها برای حل مشکل کشاورزان گفت: رسالت رسانه این است که زبان گویای مردم برای مسؤولین است تا مطالبات مردم به گوش آنان برسد و مسؤولین نیز باید با هم‌گرایی و هم‌افزایی در پی رفع آن شبانه‌روز تلاش کنند.

شبانه‌‌روز برای حل مشکل در کنار مردم هستیم

فرماندار شهرستاران صومعه‌سرا با تأکید بر اینکه مصوبات جلسه امروز باید در روزهای اخیر عملیاتی و  اجرایی شود، اظهار کرد: نگرانی کشاورزان به‌جا و به‌حق است و به همین منظور مدیران دستگاه‌های اجرایی شبانه‌روز پای‌کار هستند.

سید جلال سید محمدی با اشاره به بازدیدهای میدانی خود از مناطق خسارت‌دیده و یا در معرض خشک‌سالی بیان کرد: ما می‌خواهیم مردم احساس کنند که مسؤولین  و در رأس آن فرمانداری در روزهای سخت مردم را تنها نمی‌گذارند و همه تلاش مسؤولین این است که آلام مردم  و کشاورزان  را کاهش دهند.

Share