استاندار گیلان: 95 پروژه جهش تولید استان قطعی شده است

فراهم سازی ۱۰ هزار فرصت شغلی در بخش پروژه های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به قطعی شدن ۹۵ پروژه بخش جهش تولید استان، از فراهم سازی ۱۰ هزار فرصت شغلی در بخش پروژه های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید طی سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ارسلان زارع پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور دکتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور و فرمانداران گیلان از طریق ارتباط تصویری برگزار شد؛ با قدردانی از همکاری مردم در حمایت از خدمتگزاران خود برای اجرای تصمیمات ستادهای ملی و استانی مقابله کرونا؛ حمایت‌های دولت، رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در تأمین درخواست‌های استان را از عوامل موفقیت در مدیریت کرونا عنوان کرد.

وی بیان داشت: این حمایت‌ها ضمن اینکه قوت قلبی برای ادامه خدمت با انگیزه کادر درمان، پزشکان و پرستاران بود؛ زمینه‌ساز خرید و نصب تجهیزات در بیمارستان های مختلف به ویژه در مرکز استان شد که در درمان بیماران و کاهش تلفات بسیار اثرگذار بود.

نماینده عالی دولت در گیلان در بخش دیگری از سخنانش به تشکیل جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در نخستین روزهای سال جاری متناسب با شعار راهبردی تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان جهش تولید اشاره و خاطرنشان کرد: در این جلسه از مدیران خواسته شد تا برنامه‌های متناسب با شعار سال را به دبیرخانه ستاد ارسال و ضمن شتاب بخشی در انجام پروژه‌های باقیمانده از سال قبل، طرح‌های مشخص و کاربردی را برای سال جاری تعریف کنند.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۳ و پنج دهم درصدی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تعریف شده استان در سال ۹۸ با حمایت دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گیلان گفت: هفت پروژه اقتصاد مقاومتی در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده و چهار پروژه نیز پیشرفت بالای ۸۰ درصد و سایر طرح‌های این حوزه هم بیش از ۵۰ درصد رشد دارند .

دکتر زارع با بیان اینکه علیرغم قرارداشتن در دوره شیوع بیماری کرونا از روزهای نخست امسال، ۴۱ پروژه اقتصاد مقاومتی با سه هزار و ۳۱۱ شغل برای سال جاری تعریف شد، افزود: ۱۲۸ پروژه جهش تولید نیز با شش هزار و ۷۶۴ شغل که ۹۵ پروژه آن قطعی شده، تعریف شد که مجموعاً در حوزه اقتصاد مقاومتی ۱۰ هزار شغل درنظرگرفته شده است.

وی یادآوری نرخ ۱۰ و سه دهم درصدی بیکاری استان در سال گذشته که سه دهم درصد از متوسط کشوری پایین تر بود، گفت: نرخ تورم استان در فروردین ماه سالجاری معادل ۳۱ و سه دهم درصد و ۹ دهم درصد کمتر از نرخ تورم کشوری بود که رتبه نهم کمترین تورم در کشور محسوب می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال گذشته را نیز ۴۳ و پنج دهم درصد و سه و شش دهم درصد بالاتر از نرخ کشوری عنوان کرد و افزود: برای سال‌جاری دستگاه‌های اجرایی استان متعهد به ایجاد ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر شغل شده‌اند که از این تعداد، سه هزار و ۶۵۵ نفر بدون تسهیلات و ۱۵ هزار و ۱۴۵ نفر با تسهیلات به اشتغال خواهند رسید.

وی به هدفگذاری صورت گرفته در سال جهش تولید مبنی بر تک رقمی کردن نرخ بیکاری استان با اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: در این راستا برنامه‌هایی از جمله اتمام طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد، واگذاری طرح‌های دولتی به بخش خصوصی، واگذاری طرح‌های راکد تحت تملک بانک‌ها به بخش خصوصی و افزایش شیفت کاری واحدهای فعال موجود و ایجاد توسعه درنظرگرفته شده است.

استاندار گیلان گفت: انتظار داریم در پرداخت تبصره ۱۶ که سال گذشته ۱۰۷ میلیارد تومان بوده و ۷۸ درصد تا پایان سال جذب شد، برای سال جاری میزان ۱۵۰ میلیارد تومان درنظرگرفته شود.

وی موضوع پسماند را از جمله مسائل مهم استان عنوان و اضافه کرد: باتوجه به ابلاغ اعتبارات، شهرداران به ویژه شهر رشت را مکلف کرده ایم با جدیت بیشتری در انجام پروژه‌های این حوزه اهتمام ورزند.

دکتر زارع خواستار استمرار حمایت‌ها در تأمین اعتبار پروژه‌ها شد و گفت: تأمین آب آشامیدنی آستارا جدی‌ترین مشکل در حوزه آب استان است که امیدواریم با شتاب در تأمین اعتبار، شاهد رضایتمندی مردم این منطقه باشیم.

وی در خاتمه سخنانش به امضاء تفاهم نامه جهش تولید در راستای اجرایی کردن منویات رهبر معظم انقلاب، انتظارات رئیس‌جمهوری و برنامه‌های دولت بین سازمان برنامه و بودجه و استانداری گیلان اشاره و بیان کرد: تفاهم نامه احداث یک هزار واحد مسکونی دیگر مددجویان گیلان نیز میان سازمان برنامه و بودجه و کمیته امداد کشور منعقد شده است.

Share