قائم مقام جنبش استادی کشور؛

در کشور علم نمی‌تواند مشکل مردم را حل کند | فاصله بین علم و زندگی مردم زیاد است

قائم مقام جنبش استادی کشور گفت: نظام بروکراتیک علم در دانشگاه و نظام آموزشی کشور، توانمندی لازم برای حل مشکلات کشور را ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از صدا وسیما، محمد رضا ابن الدین در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: دوستان ما در دانشگاه‌ها پای کار هستند، اما ساختار نظام آموزشی دچار مشکل است.
او ادامه داد: امروز، مقالات و پایان نامه‌ها و ISI‌هایی که در دانشگاه تولید می‌شود گره‌ای از زندگی مردم باز نمی‌کند به نظر ما پایان نامه‌ای که نتواند تغییری در زندگی مردم ایجاد کند نباید نمره بگیرد. ما برای حل این معضل راهکار حرکت جهادی و بسیجی را پیشنهاد می‌کنیم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: جنبش استادی کشور در این باره معتقد است که پایان نامه مفید و سودمند برای جامعه نباید نمره بگیرد در این خصوص آیین نامه‌ای با عنوان آیین نامه ارتقاء اساتید در قالب ۴ ماده آموزش، پژوهش، فرهنگی و اجرایی تهیه گردیده که می‌تواند به دانش یاری و یا استاد تمام شدن افراد منجر شود، اما هیچ کدام این‌ها مشکلی از مردم حل نمی‌کند.
او ادامه داد: برای رفع این مشکل آیین نامه جدیدی طراحی کرده ایم و کمیسیون علم و فناوری مجلس، وزیر علوم و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در ۵۰ جلسه مشترک در این باره برسر آن به توافق رسیده اند و بزودی ابلاغ خواهد شد. طبق این آیین نامه و پایان نامه رساله و کتابی برای ارتقاء پذیرفته می‌شود که مشکل را روی زمین حل کرده باشد و باری را از شانه‌های انقلاب اسلامی بردارد در غیر این صورت ارتقایی صورت نمی‌پذیرد.
جلیل دارا استاد دانشگاه تربیت مدرس در سوی دیگر برنامه گفت: استادان یا دانشجویان ما نباید برای ارائه پایان نامه و رساله شان به حلقه مفقوده دانشگاه‌ها یا مراکز علمی خارجی شوند جنبش استاد در پی این است که بگوید چرا باید دانشجویان و اساتید ما برای ارتقاء شان دست به دامن چاپ مقاله در روزنامه‌های خارجی شوند در حالیکه با هزینه‌های بسیار و سرمایه ملی کشورمان تحصیل می‌کنند.
ابن الدین افزود: در حال حاضر فاصله بین علم و زندگی مردم زیاد است. در واقع مشکل جدی جامعه ما اینست که علم نمی‌تواند مشکل مردم را حل کند و ما باید پیچ این مشکل فنی را باز کنیم، در این مرحله وظیفه جنبش استادی اینست که راه حل ارائه کند.
او ادامه داد: درحال حاضر حدود ۷۰ اندیشکده و ۵۰۰ گروه مسئله محور داریم که از آن میان می‌توان به ارائه طرح اقتصادی دریا محور در سواحل مکران اشاره کرد. این طرح یک مدلی اقتصادی حقوقی است که می‌تواند زندگی مردم ساحل نشین را تغییر دهد. درحال حاضر آمادگی توضیح این مدل را نداریم.
دارا استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: جنبش دانشجویی و استادی بدنبال فعالیت سیاسی نیست، ولی وظیفه دارد اگر مسئولین از مسیر خارج شدند به آن‌ها تذکر دهد و وظایفشان را گوشزد کند. تاسیس بسیج برمبنای رصد کار مسئولین بنا شده است.

Share