حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا:

کشور بر اساس وضعیت کرونا به ۳ منطقه تقسیم می‌شود|اساس مراقبت و فاصله‌گذاری است

رییس جمهوری با بیان اینکه کشور بر اساس ابتلا به کرونا و شیوع و مقررات وزارت بهداشت و درمان، تقسیم و به مناطق سفید، زرد و قرمز منطقه‌بندی می‌شود، گفت: مساجد، اماکن مذهبی و نمازهای جمعه مناطق سفید باز می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا اظهار داشت: ماه رمضان در آن قرار داریم ماه پربرکت و ماه انس با قرآن مجید و کمک به دیگران است. در این ماه با توجه به سختی‌ها و مشکلاتی که برای اقشار آسیب پذیر است و با توجه به این که پویش هایی از طرف مردم و خیرین و هیات ها و نیروهای مسلح شروع شده است؛ بنابراین همه کمک کنیم که سفره مردم بی افطار نماند.

رییس جمهوری ادامه داد: در این شرایطی که مردم نگرانی برای سلامتی خود دارند و برای زندگی دارند همه تلاش کنیم در ماه رمضان نگرانی برای سفره افطار نداشته باشند. سفره افطار در اختیار مردم قرار گیرد که البته کار خوبی در کشور شروع شده است.

روحانی گفت: صدا و سیما هم در این زمینه تبلیغات خوبی انجام داده است و در فضای مجازی هم باید این تبلیغ را انجام دهیم. در قرآن مجید هم به مساله انفاق اشاره شده که مساله انفاق، اصل بسیار مهمی است که خداوند تقوا را بر انفاق متصل، متکی و مشروط می‌کند و بهشت خود را بر انفاق مشروط می کند.

وی افزود: در خوشی یا در ناخوشی، شادی یا در حزن، انفاق باید ادامه پیدا کند یعنی باید همیشه به یاری اقشار مستضعف بپردازیم. اقشاری که فشار روی زندگی آنها است که در این شرایط فعلی این فشار بیشتر شده است. تلاش کنیم که شوق کمک به نیازمندان در سراسر کشور بیشتر شود و پویش کمک به اقشار آسیب پذیر جلوه دیگری در این ماه رمضان در سراسر کشور داشته باشد.

روحانی افزود: البته همیشه مردم ما اگر سیل یا زلزله بوده همیشه به صحنه آمدند الان هم در ماه رمضان هم باید برابر سختی‌های مردم به صحنه بیایند و به آنها کمک کنند.

وی در ادامه بر ضررورت محدودیت اجتماعات و فاصله‌گذاری اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند تاکید کرد و گفت: بازگشایی کسب و کار  به این معنا نیست که کرونا در حال پایان است و این بیماری از بین می‌رود و باید دنبال زندگی روزمره خود برویم.

نمی‌توانیم بگوییم کرونا چه زمانی تمام می‌شود

روحانی افزود: نمی‌توانیم بگوییم کرونا چه زمانی تمام می‌شود که اگر می‌شد که خیلی خوب بود. اگر مسوولان بهداشتی و درمانی کشور می‌توانستند بگویند کرونا یک تا ۲ ماه دیگر تمام می‌شود و زمان بدهند ما هم برای برنامه ریزی خود از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و همه مسایل راحت‌تر بودیم. اما متاسفانه زمان روشنی برای این امر وجود ندارد چون دارو و واکسن خاصی برای این بیماری وجود ندارد و به یک معنا، تقریبا همه بار به روی دوش خود مردم است.

رییس جمهوری ادامه داد: اگر ما دچار مشکل بهداشتی و گرفتار بیماری خطرناکی به نام کرونای شده‌ایم تنها راه آن مراقبت است؛ فاصله‌ها را مراعات کنیم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و خودمان مراقب خودمان باشیم و اگر مجبور شدیم به بیمارستان برویم. در مراحل اولیه پزشک و پرستار در شرایط سخت‌تری از ما مراقبت کند. بنابراین اساس این مساله مراقبت شخصی و حفظ پروتکل‌هایی است که در بخش بهداشتی به ما اعلام می‌شود که همه را مراعات کنیم تا از این مساله عبور کنیم.

اساس مراقبت و فاصله‌گذاری است

روحانی گفت: این گونه در نظر بگیریم که این کرونا برای مدتی است و متاسفانه باید با وجود کرونا زندگی کنیم. چگونه از کرونا پرهیز کنیم که راه آن تقوا است. همانطوری که در اسلام راه قدرت و سلامت انسان، تقوا، پرهیز و فاصله گرفتن از گناه است اینجا هم راه آن این است که فاصله بگیریم از همه کسانی که می تواند ما را مبتلا کنند فاصله بگیریم؛ بنابراین اساس مراقبت و فاصله گرفتن است.

رییس‌جمهوری یادآور شد: تاکنون اکثریت قاطع مردم همه اصول  را مورد توجه قرار دادند و مراعات کردند. دلیل مراعات آنان آماری است که نشان می دهد مردم به خوبی دارند مراقبت و کمک می‌کنند و می‌دانند که راه حل به دست خود آنها است که باید بیشتر مراقبت کنند.

وی اضافه کرد: البته پزشکان که بخش مدافعین سلامت مردم هستند هم آماده‌اند و هم هوشیاری و تجربه آنها بیشتر شده و روز به روز هم تجربه پزشکان بیشتر می‌شود. در گزارشی که داده شد بسیاری از تخت‌های مراقبتی و وسایل کمک تنفسی در همین ایام در بیمارستان‌های ما اضافه شده است. ۱۱۰۰ تخت اضافه شده و در تخت های بیمارستانی ۴۲۵ تخت و وسایل کمک تنفسی ۹۰۰ عدد اضافه شده است. مشخص است که هم داریم خودمان را تجهیز و با قدرت بیشتر آماده می کنیم و از طرف دیگر مردم مراقبت می‌کنند که گام به گام به شرایط نزولی برسیم.

روحانی یادآور شد: خیلی مهم است که تعداد مبتلا چقدر باشد. این تعداد مبتلا گاهی مثبت و گاهی منفی، گاهی خوشحال کننده و گاهی ناراحت کننده است. به عنوان مثال امروز به ما می گویند تعداد مبتلایان به این ویروس هزار نفر بیشتر شده است که این تعداد مبتلا باید ما را خوشحال کند یا غمگین؟ که البته وابسته به این است که چگونه به مبتلایان اضافه شده است. اگر این هزارنفر به خاطر پیشتازی بخش بهداشت اضافه شده است یعنی افراد را تست کرده و از طریق تست تشخیص داده شده که باعث ناراحتی نیست و شاید هم خوب باشد که توانستیم مبتلایان را کشف کنیم.

وی اضافه کرد: اما اگر اضافه شدن ابتلا بر مبنای عدم مراعات اصول بهداشتی باشد یعنی در جامعه ما صد نفر مبتلا داشته باشیم و مراعات نکردیم هزار نفر با این صدنفر تماس گرفتند  و آنها هم مبتلا شدند و این صد نفر به هزارو صدنفر تبدیل شد. اینجا جایی است که باید نگران باشیم و با آن مقابله کنیم. یعنی تعداد مبتلایان ما کاری کنیم که اگر افزایش پیدا می کند بر مبنای تست‌های جدید باشد نه بر مبنای عدم مراعات مردم که این خیلی برای ما در این زمینه اهمیت دارد.

کشور بر اساس وضعیت کرونا به ۳ منطقه تقسیم می‌شود

روحانی با اشاره به تصمیمات جدید در جلسه امروز ستاد گفت: هر روز که پیش می‌رویم بر اساس گزارش‌ها و بررسی‌های جدید وزارت بهداشت و متخصصان، تصمیمات جدید می‌گیریم.

رییس‌جمهوری گفت: در جلسه امروز پیشنهاد شد که تقسیمات جدیدی در کشور نه بر مبنای جغرافیا و استان و شرق و غرب و شمال و جنوب داشته باشیم؛ بلکه بر مبنای ابتلا و شیوع بیماری کرونا کشور تقسیم و منطقه‌بندی شود.

وی با بیان اینکه معیار و مقررات را وزرات بهداشت تدوین و ابلاغ می‌کند گفت: بر اساس این معیارها و به طور مثال اگر در یک شهرستانی ورودی به بیمارستان یک هفته صفر شده و فردی به بیمارستان مراجعه نکرده و فوتی هم نداشته است و بهبود یافتگان نیز افزایش پیدا کرد و این روند در هفته دوم تکرار شد وزارت بهداشت این منطقه را « منطقه سفید » اعلام می‌کند.

روحانی ادامه داد: بر اساس این معیار مناطق کشور به مناطق «سفید، زرد و قرمز» تقسیم می شود؛ و در نقشه ای وزارت  بهداشت و درمان مناطق را مشخص و در رسانه ملی به مردم اعلام  می کند و چنانچه مردم مراعات کنند همچنان سفید خواهد ماند.

رییس جمهوری  گفت: اگر مردم مقررات بهداشتی را رعایت نکنند ممکن است وضعیت آن منطقه زرد یا حتی قرمز شود؛ تا زمانی که منطقه سفید باقی بماند شرایط جدید حاکم می‌شود که در جلسه امروز بر مبنای شرایط جدید و (تقسیم بندی منطقه ای کرونا) درباره اماکن مذهبی و نماز جماعت بحث شد.

روحانی افزود: در جلسات آینده نیز بر اساس منطقه‌بندی کرونا، بررسی می‌کنیم که  آیا می‌توانیم گشایشی برای مشاغل پریسک ایجاد کنیم که کمیته‌های تخصصی این موضوع را بررسی می‌کنند.

وی با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان در کشور گفت: می‌خواستیم درباره بازگشایی اماکن مذهبی مصوبه ای گسترده‌تر داشته باشیم، هر چه که می گذرد دل‌های ما برای زیارت حرم‌های مطهر و معروف بیشتر احساس دلتنگی می‌کند و مردم نیز سهولت برای زیارت این بقاع متبرک می‌خواهند.

رییس جمهوری گفت: صرفا فقط بازگشایی صحن بقاع متبرکه مطرح نیست، وقتی بازگشایی را اعلام می کنیم سفر مردم آغاز می‌شود و مراعات مسایل بهداشتی در وسایل نقلیه و هتل و بازار و … نیز مطرح می‌شود که مجموعه مسائلی است که همه باید کنار هم قرار گیرد و تصمیم‌گیری شود.

مساجد و اماکن مذهبی در مناطق سفید بازگشایی می‌شود 

رییس جمهوری با اشاره به تقسیم بندی مناطق کشور بر مبنای شیوع کرونا گفت: هر نقطه ای از کشور که منطقه سفید اعلام شد فرقی هم نمی کند اماکن مقدس داشته باشد یا نداشته باشد و وزارت بهداشت تایید کرد اماکن مقدس در آنجا بازگشایی می‌شود .

روحانی گفت: بر اساس معیار مصوب منطقه ای و تقسیم بندی کشور، در ۱۲۷ منطقه سفیدی که وزارت بهداشت اعلام کرده، وقتی این وزارتخانه رسما اعلام کرد که می‌توانند نیمه ماه اردیبهشت یا نیمه ماه رمضان باشد که بعدا مشخص و از چند روز قبل از آن اطلاع رسانی خواهد شد، مساجد، اماکن مذهبی بقاع متبرکه و محل‌های برگزاری نماز جمعه با رعایت پروتکل های مشخص بازگشایی می‌شود.

وی افزود: نظام تقسیم بندی منطقه ای آغاز گشایشی است برای اماکن مذهبی و معنوی کشور که مورد علاقه شدید مردم است و امیدواریم با مراعات مردم این مناطق سفید گسترش پیدا کند و ما شرایط بهتری در کنترل بیماری کرونا پیدا کنیم.

Share