پارچه‌ای که کارآیی ماسک خانگی را مشابه N۹۵ می‌کند

محققان دانشگاه شیکاگو واقع در آمریکا دریافتند مناسب‌ترین پارچه برای ساخت ماسک خانگی استفاده از یک لایه پارچه از جنس کتان (پنبه) به همراه یک لایه پارچه از جنس ابریشم طبیعی یا شیفون (نوعی ابریشم مصنوعی) است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محققان دانشگاه شیکاگو واقع در آمریکا دریافتند مناسب‌ترین پارچه برای ساخت ماسک خانگی استفاده از یک لایه پارچه از جنس کتان (پنبه) به همراه یک لایه پارچه از جنس ابریشم طبیعی یا شیفون (نوعی ابریشم مصنوعی) است. کارایی ماسک‌هایی که با این نوع پارچه تهیه می شوند،‌ مشابه ماسک‌های N۹۵ است.
به گزارش روز شنبه پایگاه خبری ساینس دیلی، بر اساس این تحقیقات ماسکی که با استفاده از این پارچه‌ها و با ابعاد و دوخت مناسب تولید شده باشد،‌ قادر است ذرات معلق در هوا را به نحو مطلوب فیلتر کند.

محققان با استفاده از ذرات معلق با قطر بین ۱۰ نانومتر تا ۶ میکرومتر، قابلیت انواع مختلف پارچه‌ها را در فیلتر کردن ذرات معلق مورد ارزیابی قرار دادند. محققان در این آزمایش ذرات معلق با جریان هوایی مشابه آن‌چه در حالت عادی از دم و بازدم انسان ایجاد می‌شود، به جریان درآوردند و ابعاد ذرات معلق درهوا را قبل و بعد از عبور از بافت هر نوع پارچه اندازه‌گیری کردند.

در نتیجه این آزمایش مشخص شد یک لایه پارچه کتانی که به همراه دولایه پارچه شیفون دوخته شده است، قادر است بین ۸۰ تا ۹۹ درصد از ذرات معلق در هوا را بسته به اندازه این ذرات فیلتر کند. این میزان کارآیی مشابه مواد مورد استفاده در ساخت ماسک‌های N۹۵ است. جایگزین کردن شیفون با ابریشم طبیعی یا استفاده از پارچه نمدی که از جنس پنبه و پلی‌استر حلاجی شده است، نتایج مشابهی را به دست می‌دهد.

به گفته محققان پارچه‌ای مانند کتان که دارای بافت فشرده‌ای است، عملکردی مانند یک سد فیزیکی دارد؛ در حالی که ابریشم طبیعی یا انواعی از پارچه شیفون به دلیل داشتن بار الکتریکی استاتیک، عملکردی مانند یک مانع الکترواستاتیکی دارند. علاوه بر این، دوخت ماسک به‌گونه‌ای که فاصله آن با پوست صورت در تمام نقاط به حداقل برسد، تاثیر قابل توجهی در افزایش کارآیی ماسک‌های خانگی دارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Nano منتشر شده است.

Share