معاون کل وزارت بهداشت خبر داد؛

وضعیت سفید کرونایی در ۱۱۶ شهرستان|تمرکز روی باز شدن مساجد و مراسم مذهبی است

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت: وضع ۱۱۶ شهرستان کشور از نظر ابتلا به بیماری کرونا، سفید و ۱۳۴ شهرستان، زرد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ایرج حریرچی با حضور در تحریریه بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه هر کدام از استان‌ها و شهرستان‌های کشور را از نظر میزان ابتلا به بیماری کرونا، تقسیم بندی کردیم، افزود: به طور میانگین در طول دو هفته گذشته, ۱۱۶ شهرستان از صفر تا یک بیمار بستری مبتلا به کرونا در هر روز و ۱۲۷ شهرستان دو بستری و ۷۴ شهرستان سه بستری در هر روز داشتند.

وی ادامه داد: ۱۲۷ شهرستان از جمله چابهار، کرج، بندر عباس و جلفا در دو هفته گذشته بدون فوت بیمار ناشی از کرونا بودند.

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه هر چهار روز یک بار در این آمار تجدید نظر می‌کنیم، افزود: در شهرستان‌هایی که وضع سفید دارند به تدریج، بازگشایی‌ها بیشتر می‌شود، اما اگر از این وضع خارج شوند تصمیمات جدیدی اتخاذ می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون بر روی باز شدن مساجد و مراسم مذهبی، متمرکز هستیم، گفت: پیش از این، کسب و کارها، کارخانه‌ها، بوستان‌ها و فضای سبز و پاساژ‌ها را باز کردیم.

وی افزود: بازگشایی مراسم مذهبی فقط در شهرستان‌های سفید و با رعایت دستوالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و با فاصله گذاری مناسب انجام می‌شود و فعلا به هیچ وجه اجازه برگزاری مراسم عمومی چند صد نفره و چند هزار نفره را نمی‌دهیم تا زمانی که جلوتر برویم و اثرات بازگشایی‌ها را بسنجیم.
آقای حریرچی تاکید کرد: در مورد سلامت مردم با کسی شوخی نداریم و تسامح نمی‌کنیم و بدون اغماض و قاطع برخورد می‌شود.

وی اضافه کرد: وضع فعلی، نوعی مانور و تمرین علمیات جنگی مقابله با ویروس کروناست، زیرا در فصل‌های پاییز و زمستان هم ممکن است با موارد جدید ابتلا به این بیماری مواجه شویم.

 
 بازگشایی برخی از واحدهای تجاری به معنی عادی سازی شرایط نیست

معاون کل وزیر بهداشت همچنین گفت: این تصور که بازگشایی برخی از واحد‌های تجاری به معنی عادی شدن شرایط است، یک آفت در روند غلبه بر کرونا است.

دکتر حریرچی در برنامه تیتر امشب یکشنبه شب شبکه خبر افزود: تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نباید فرصتی برای قدم زدن در پاساژ‌ها یا فضا‌های تفریحی شود.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه بازگشایی برخی از واحد‌های اقتصادی به معنی عادی سازی نیست، تصریح کرد: با اختیاراتی که ستاد مقابله با کرونا داده است، اگر ببینیم که بازگشایی‌ها آسیب زا است و موجب انتشار ویروس می‌شود، در تصمیمات تجدید نظر خواهد شد.

دکتر حریرچی با اشاره به اختلاف نظر‌ها درباره استفاده از ماسک، گفت: از آنجایی که در کشور ما از حمل و نقل عمومی استفاده زیادی می‌شود، تصمیم بر این شده است که مسافران مترو و اتوبوس‌ها ملزم به استفاده از ماسک شوند.

وی افزود: در اغلب کشور‌ها بیشتر مردم از ماسک‌های خانگی استفاده می‌کنند که در کشور ما چندان رایج نیست، اما مردم می‌توانند از این نوع ماسک‌ها نیز استفاده کنند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در ارتباط با این برنامه با اشاره به افزایش آمار ابتلا در خوزستان در یک هفته اخیر، اظهار داشت: شیب نمودار در خوزستان افزایش یافته که زنگ خطری برای مردم است.

وی افزود: قرار است شورای تامین استان بزودی محدودیت‌های جدیدی اتخاذ کند.

همچنین دکتر صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این گفتگوی تلویزیونی اظهار داشت: در آذربایجان شرقی از ۳۱ فروردین آمار ابتلا کاهش و از ابتدای اردیبهشت مراجعه به بیمارستان‌ها هم ۱۳ درصد کاهش داشته است.
در ادامه برنامه تیتر امشب، دکتر هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، با بیان اینکه سیستان و بلوچستان استان خاصی است، اظهار کرد: روند شیوع کرونا در این استان دیرتر از جا‌های دیگر و با شیب بسیار کند آغاز شد، اما با توجه به حجم زیاد مسافرانی که به ویژه به چابهار آمدند، در اواخر فروردین شیب ابتلا افزایش داشت.

دکتر حریرچی در ادامه این برنامه با ارائه نمودار‌هایی به شرح وضع فراگیری در ایران و جهان پرداخت.

معاون کل وزیر بهداشت گفت: کشور ما در رده هشتم فراگیری کرونا قرار دارد، اما اگر به نسبت جمعیت کشور‌ها محاسبه شود ایران در رده چهلم قرار دارد.

وی افزود: بر اساس آمار حدود یک سوم تمام موارد ابتلا در امریکاست و ۲۵ درصد مرگ و میر‌ها نیز در این کشور روی می‌دهد.

دکتر حریرچی گفت: در مجموع ۳ و ۲۵ صدم درصد از آمار ابتلا در سطح جهان مربوط به ایران است.

وی افزود:: در ۲ هفته اخیر ۱۱۶ شهرستان از ۴۳۶ شهرستان کشور کمتر از یک مورد بستری و ۱۲۷ شهرستان نیز در این مدت ۲ و کمتر از ۲ مورد بستری و ۷۳ شهرستان نیز ۳ بستری در روز داشته اند و جا‌هایی مثل تهران که آمارشان به ۷۰ مورد می‌رسد یکی دو شهر بیشتر نیست.

دکتر حریرچی با بیان اینکه در شهرستان‌های سفید برخی از محدودیت‌ها برداشته خواهد شد، اظهار داشت: سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود بر اساس این تقسیم بندی‌ها خواهد بود و شهرستان‌های سفید از لحاظ برپایی نماز جماعت ممنوعیتی نخواهند داشت.

وی بار دیگر تاکید کرد که با این بازگشایی‌ها رفتار مردم باید به رعایت نکات بهداشتی متمایل‌تر شود.

معاون وزیر بهداشت با رد این باور که با تعطیلی یکی دو ماهه کل کشور، ویروس برچیده می‌شود، اظهار داشت: حتی برخی از مدعیان روشنفکری چنین حرفی می‌زنند که درست نیست، چون ویروس می‌تواند از نقطه دیگری به کشور باز گردد.

دکتر حریرچی افزود: با این ویروس باید به تدریج مقابله کرد و تا زمان دستیابی به دارو و واکسن باید وجود ویروس را پذیرفت.

وی با شاهکار توصیف کردن رفتار مردم در مقابله با کرونا گفت: بدون شک تمام کشور‌های جهان تا ۱۸ ماه آینده و تا کشف واکسن و داروی موثر، درگیر ویروس کرونا خواهند بود.

Share