سردار فتحیان خبر داد؛ ادامه بررسی حمله بیولوژیک بودن کرونا

جامعه پزشکی و پرستاری در مقابله با کرونا ۱۰۰ شهید تقدیم کرد

مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا گفت: جامعه پزشکی و پرستاری در مبارزه و مقابله همه جانبه با کرونا سربلند بیرون آمد و برای نجات و سلامت مردم ۱۰۰ شهید تقدیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، سردار نصرالله فتحیان روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: ۶ نقطقه قوت در کشور داریم که شامل داشتن رهبری خردمند و شجاع و جامع، داشتن مردمی هوشمند و قانون پذیر، داشتن نظام سلامت قدرتمند و یکپارچه در حوزه بهداشت، درمان، امداد و آموزش و پژوهش و بسیج قدرتمند، صدا و سیما و نیروهای مسلح که تمام قد برای آگاهی مردم و خدمات علمی و تحفیقاتی به مردم به میدان آمدند و خدمات بزرگی ارائه کردند.

فتحیان گفت: از روز اول همه دستگاههای که لازم بود برای مقابله با کرونا حمایت و پشتیبانی کنند به میدان آمدند، نیروهای مسلح قرارگاه امام رضا (ع) را تشکیل دادند و نقش بزرگی را ایفا کردند. سازمانهای مردم نهاد و نیروهای جهادی هر کدام نقش کم نظیری در مقابله با این بیماری ایفا کردند. این بیماری بسیار خطرناک است که هنوز ابعاد پنهان آن بیش از ابعاد آشکار آن است.

وی افزود: بیش از ۲۰هزار کادر پزشکی و بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور کار بزرگی در این بارزه کردند. جامعه پزشکی یک بار دیگر رو سفید شد و با تمام توان در خدمت مردم بودند. بیش از ۱۰۰ شهید تقدیم این مسیر کردند و برای نجات و سربلندی ایران و در مجموع بیش از ۱۵۰ هزار نیروی بهداشتی این کار بزرگ را در ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی این خدمات را مدیریت کردند.

سردار فتحیان گفت: هنوز هیچ داروی قطعی برای این بیماری وجود ندارد. مراکز تحقیقاتی زیادی در دنیا برای تولید واکسن و داروی بیماری کووید-۱۹ مشغول کار هستند. در کشور ما هم این تلاش ها در حال انجام است. در این ۶۹ روزی که در کشور ما در حال مبارزه با این ویروس هستیم، همه کادر بهداشتی- درمانی و محققان در این بسیج و مبارزه در تلاش بودند و به وظیفه خود عمل کردند.

وی افزود: این بیماری ارکان جهان را از نظر سیاسی، امنیتی، روانشناختی و اقتصادی نشانه رفته است و مردم ایران در این مدت خوب عمل کردند و باید به همه مردم در کشور باید ادای احترام کنیم. البته عده ای از مردم هم بودند که نافرمانی کردند که تعدادشان کم بود، نقطه قوت ما نظام سلامت قدرتمندی است که طی ۴۰ سال گذشته پایه ریزی شده و به همین علت توانستمی برنامه غربالگری گسترده ای را برای بیش از ۷۰ میلیون نفر اجرا کردیم و بمیاران و مبتلایان را از جدا کردند و به همین فشار از بیمارستانها کم شد.

مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا گفت: بسیج نیز نسخه شفابخشی است که در این مبارزه تمام قد حاضر بود. مردم همزمان با کرونا با تحریم ها و تحدیدها مقابله می کنند و بسیج هم در این میدان مبارزه در خط مقدم است. صدا و سیما هم به وطیفه خود عمل کرد. البته در هر کاری ممکن است نقاط ضعفی هم داریم که باید اصلاح کنیم.

کمک ۵۰۰ میلیاردی خیرین

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در تامین ماسک و تجهیزات لازم و مشاوره به مردم به میدان آمد که البته مورد بی مهری هم قرار گرفتند که شایسته نبود. هلال احمر و خیرین هم خوش درخشیدند، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان مردم خیر برای کمک به بیمارستانها برای خرید تجهیزات پزشکی و محافظتی و تجهیزات آی سی یو هزینه کردند. این روحیه ستودنی است که در این شرایط به سلامت مردم اولویت دادند. شهرداری، بهزیستی، بنیاد مستضعفان و همه سازمانهای دولتی و مردمی در این بحران به میدان آمدند.

سردار فتحیان گفت: بیش از ۲۷ هزار تخت نقاهتگاهی در بیش از ۳۰۰ مکان با امکانات و نیروی پرستار و نیروی داوطلب آماده است و بیش از سه هزار پرستار و دو هزار مددکار اجتماعی دواطلبانه در این مراکز آماده باش هستند.

ادامه بررسی حمله بیولوژیک بودن کرونا

وی درباره حمله بیولوژیک بودن کرونا گفت: این مساله به عنوان احتمال پیش بینی می شود. اولین بار این پیش بینی را مقام معظم رهبری اعلام کردند. اولین متهم آمریکایی ها بودند و اخیرا آمریکایی ها هم چینی ها را متهم کردند. این نشان می دهد که مساله ای وجود دارد. دانشمدان ما هم در حال بررسی هستند ولی هنوز به نشانه و شاخص اصلی نرسیده ایم که اعلام کنیم.

مشاور وزیر بهداشت درباره علت اجرا نشدن خلوت سازی معابر گفت: یکی از راههای مقابله با کرونا خلوت سازی بود، هماهنگی لازم در ستاد ملی کرونا در این زمینه انجام شد اما از آنجایی که خود مردم رعایت کردند و بیش از تصور همراهی کردند و تمکین کردند ستاد ملی کرونا به این نتیجه رسید که خلوت سازی مد نظر قرار نگیرد.

کیت های کره ای به خاطر شیطنت نیامد

سردار فتحیان در پاسخ به ایرنا درباره استفاده از دستگاه راداری کرونا یاب و واردات کیت توسط نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: در مورد این دستگاه اطلاعی نداریم و امیدواریم آنچه اعلام شده محقق شود و از این دستگاه استفاده شود.

وی ادامه داد: درباره کیت ها نیز اکنون در داخل کشور مجموعه شرکت های دانش بنیان و جهاد دانشگاهی در حال تولید هستند و حتی به توان صادرات رسیده ایم. البته قرار بود از کره برای آزمایش گسترده کیت وارد شود چون هم متخصصان مدام تاکید می کنند که تست زیاد انجام شود چون تست زیاد در مدیریت این بیماری تعیین کننده است و لازم است که تعداد زیادی کیت در اختیار نظام سلامت کشور قرار گیرد.

مدیر هماهنگی بین بخشی ستاد ملی کرونا گفت: کشور کره آمادگی داشت که کیت ها در اختیار نظام سلامت ایران قرار دهد. اما قدری شیطنت شد. از نظر قیمت حداکثر تلاش شده بود که این کیت ها با پایین ترین قیمت تهیه شوند اما تا این لحظه به علت شیطنتی که انجام گرفت این خرید انجام نشد اما همچنان مورد نیاز است و در مرحله دوم غربالگری به این کیت ها نیاز داریم.

فتحیان در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف نظر مسئولان ستاد ملی کرونا با برخی شهرها از جمله تهران گفت: من از اختلاف نظر خبر ندارم و همه به وظیفه خود به درستی عمل می کنند.

اپیدمی کرونا در پادگانها نداریم

رئیس مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس درباره  ابتلا به کرونا در پادگانها و زندانها نیز گفت: در نیروهای مسلح طرح توسعه بهداشتی  به نام طرح امام رضا (ع) در همه پادگانها اجرا شده است و همواره این مراکز از نظر بهداشتی پایش می شوند. ارتش، سپاه و نیروی انتظامی به خوبی اقدامات بهداشتی را انجام می دهند به همین علت تاکنون با اپیدمی کرونا در مراکز نظامی و انتظامی مواجه نبوده ایم و ناظران بهداشتی دائم به پادگانها نظارت دارند.

وی ادامه داد: مورد زندانها هم از مدتی پیش خلوت سازی زندانها اجرا شد و تعداد زیادی از زندانیان به مرخصی رفتند. در مورد زندانیانی که در زندان ماندند نیز وسایل بهداشتی در اختیار آنها قرار گرفت و انتقال عمده ای در زندانها از نظر کرونا گزارش نشده است.

مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا گفت: مهمترین اقدام در جامعه حفاظت فردی است. اکنون کادر درمانی تجهیزات کافی دارند ماسک N۹۵ به اندازه کافی  در مراکز درمانی هست. لباس حفاظتی مناسب نیز تدارک دیده شده است همه کادر درمانی در بخش های اورژانس، عفونی و ایزوله از این لباس ها استفاده می کنند. چون در مورد این بیماری اطلاعات زیادی نداریم بهترین کار حفاظت بهداشتی است که در حال انجام است.

ایجاد فضا برای نگهداری معتادان مشکوک به کرونا

وی افزود: درباره معتادان متجاهر نیز جلساتی در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار و تصمیماتی گرفته شده است. مسئولان این ستاد در ستاد ملی کرونا درخواست داشتند که برای معتادان مشکوک که تست مثبت داشتند فضای نقاهتگاهی ایجاد شود. سازمان امور زندانها هم خدماتی برای این زندانیان انجام داده اشت و قرار شد فضاهایی برای درمان و نگهداری این افراد ایجاد شود.

سردار فتحیان گفت: امروز امن ترین کشور را در دنیا داریم. در حادثه کرونا یکبار دیگر مردم وسعت نظر و نجابت خودشان را نشان دادند. ما شرایط نگران کننده ای را که در برخی کشورها در بیمارستانها یا فروشگاههای آنها مشاهده شد، در کشور مشاهده نکردیم. ویژگی مردم ایران دگرخواهی و کمتر خودخواهی است به همین علت مثل خیلی کشورها دچار مشکلات اجتماعی نشدیم.

۲۷ هزار تخت نقاهتگاهی داریم

وی درباره نقاهتگاهها گفت: از ۲۷ هزار تخت نقاهتگاهی، ۲۰ هزار تخت را نیروهای مسلح ایجاد کردند.۷هزار تخت دیگر را نیز هلال احمر و سازمانهای مردم  نهاد ایجاد کردند.

وی افزود: نقاهتگاهها امکانات یدکی است که در اختیار یبمارستانها قرار می گیرد که اگر در پیک نیاز به فضای بیشتری داشتند استفاده کنند. البته در هیچ جای کشور نیازی به این مراکز ایجاد نشد چون بیمار زیادی نداشتیم. با این حال بیش از ۵۰ نقاهتگاه مورد استفاده قرار گرفت و حدود دو هزار نفر از این مراکز استفده کردند. البته هیچ اجباری برای استفاده از این مراکز نبود.

کیت های وزارت دفاع تایید شد

مشاور وزیر بهداشت گفت: در مورد کیت هم در اولین روزهای مواجهه با این بیماری وزیر دفاع اعلام کرد که کارهای وسیعی برای تولید انجام شده است که به تایید انستیتو پاستور هم رسیده است. حالا نواقض هم رفع شده است و توانایی دارند به طور انبوه کیت کنند.

وی افزود: در ضد عفونی معابر نیروهای مسلح از توانمندی خود به خوبی و گسترده برای ضدعفونی معابر استفاده کنند.در مورد غربالگری هم حضور بیش از ۶۲ هزار تیم بسیجی که حدود ۲۰۰ هزار نفر بودند کمک بزرگی بود که در کنار نیروهای بهداشتی قرار گرفتند و اگر نبودند سرعت عمل در مبارزه با کرونا محقق نمی شد.

سردار فتحیان گفت: در مورد مراکز ۱۶ساعته سرپایی نیز نیروهای بسیج ۵۰۰ مرکز را ایجاد کردند. بیش از هزار پزشک، پرستار و نیروی بهداشتی در این مراکز به کار گرفته شدند. از ۷ هزار تخت بیمارستانی نیروهای مسلح، ۷۰ درصد در اختیار بیماران کرونا قرار گرفت و بیمارستان بقیه الله تهران بزرگترین مرکز درمان بیماران کرونا در تهران بود که مطابق ضوابط وزارت بهداشت فعالیت می کند.

وی افزود: این بیماری هنوز در دنیا ناشناخته است در ایران هم این مساله وجود دارد بنابراین باید فضاهای کافی فراهم کنیم و باید تخت های بیمارستانی را افزایش دهیم. حدود ۲۷ هزار تخت نقافتگاهی در همین راستا به بیمارستانها متصل شدند و قرار شد اگر پیک دوم را شاهد بودیم با استفاده از توان نیروهای مسلح و سازمانهای مردم نهاد بتوانیم ۱۰۰ هزار تخت نقاهتگاهی را در کنار بیمارستانها داشته باشیم.

مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا گفت:۶۰ بیمارستان نیروی مسلح در کشور داریم. هر بیمارستان می توا ند ۱۰۰ تا ۳۰۰ تخت را در اختیار ستاد کرونا قرار دهد. در مورد تولید کیت های تشخیصی نیز پیشرفتهای خوبی پیدا کرده ایم. برخی کیت های ایرانی  قابلیت صادرات پیدا کرده اند.

وی افزود:  ظرفیت تولید ماسک هم به حدی رسیده که می توانیم صادر کنیم. در تولید لباس ایزوله پزشکی و پرستاری هم به خودکفایی رسیده ایم و حتی می توانیم صادر کنیم. در مورد مواد ضدعفونی هم به تولید خوبی رسیده ایم و برای موج دوم آماده ایم.

مساجد و اماکن مذهبی فعلا تعطیل هستند

سردار فتحیان درباره بازگشایی اماکن عمومی گفت: تاکنون دو مکان عمومی بازگشایی نشده است. مساجد واماکن مذهبی و حرم ها که همچنان تعطیل است. باید از تولیت حرم های چهارگانه شامل حرم امام رضا(ع)، حضرت معصوبه، شاه عبدالعظیم و شاه چراغ که همچنان تعطیل هستند تشکر کنیم.

وی افزود: در جلسه یکشنبه ستاد ملی کرونا بر اساس تدبیر رئیس جمهوری قرار شد شهرها به سه گروه سفید، زرد و قرمز تقسیم شود و در شهرهای سفید مساجد با رعایت پروتکل ها باز شوند که البته تا این لحظه هیچ شهری سفید اعلام نشد ه است و قرار شده تا نیمه ماه مبارک رمضان هیچ یک از این اماکن باز نشود.

مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا گفت: تا این لحظه می دانیم که روند بیماری رو به کاهش است. روند فوتی ها هم به شدت رو به کاهش است که ملت ایران را سرافراز کرده است. اگر لطف و عنایت خدا و معصومین و همراهی مردم نبود فاجعه های بیشتری رخ می داد.

وی افزود: مشکل بیماری کرونا و تحریم ها را همچنان داریم و این ظلم مضاعفی برای کشورماست که تنگناهای اقتصادی را هم داریم. به خصوص افرادی که از کار و درآمد روزانه دارند، بیشتر مشکل دارند ما در بین موضوعات مختلفی گرفتار هستیم فقط مسائل سلامت نیست مسائل اقتصادی، روانشناسی و امنیت هم تحت تاثیر گرفته است و امیدواریم همچنان خیرین برای کمک به مردم نیازمند در میدان باشند.

کمک کرونایی به عراق یا سوریه

سردار فتحیان در پاسخ به پرسشی درمان کمک به سوریه یا عراق در زمینه کرونا گفت: آخرین وضعیت را را در این زمینه خبر نداریم که نیروهای مسلح در سوریه، عراق یا کشورهای دیگر در مبارزه با کرونا فعالیت دارند یا نه اما وطیفه انسانی و دینی ماست که اگر بتوانیم کمک کنیم و در این مورد هم از هر کمکی به بتوانیم به این کشورها از جمله عراق دریغ نمی کنیم.

وی درباره اقدامات پدافند غیر عامل در مقابله با کرونا گفت: عمده اقدامات در آغاز این اپیدمی این بود که باید مراکز درمانی مهیا می شدند که این کار انجام شد و با آمادگی آنها با مشکل عمده ای مواجه نشدیم البته برخی بیمارستانها مثل بیمارستان شهدای یافت آباد بیمارستان رازی رشت یا بیمارستانهای قم یا مسیح دانشوری درتهران در مقاطعی دچار مشکل شدند مراکز نقاهتگاهی هم برای کمک به این بیمارستانها ایجاد شد اما اکنون مشکلی در پذیرش بیماران وجود ندارد.

۳۶ هزار نیروی جهادی به بیمارستانها آمدند

مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا افزود: بیش از هزار تیم از نیروی جهادی در کشور که تیم های ۳۶ نفره هستند. برای کمک به بیماران با هماهنگی رئیس بیمارستانها به بیمارستانها آمدند و بیمارستان ها را تا حدودی آرام کردند در حوزه بهداشت هم در حدی که امکان داشت آزمایشگاهها تجهیز شدند و داوطلبان و نیروهای جهادی در مراکز بهداشتی کمک کردند.

Share