دکتر مردانی در برنامه تيتر امشب؛

۸۰ درصد مبتلایان به کرونا فرم سبک آن را می‌گیرند| معتادان کرونا را با شدت بیشتری می‎گیرند

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: همه گروه‌های خونی و همه افراد از نوزاد تا مسن به کرونا مبتلا می‌شوند، اما ۸۰ درصد مبتلایان فرم سبک آن را می‌گیرند و به آسانی خوب می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر مسعود مردانی در برنامه تیتر امشب افزود: بهترین راه مقابله با کرونا پیشگیری با رعایت بهداشت عمومی و فردی و شستن مرتب دست هاست، زیرا امکانات و تجهیزات پزشکی هر چقدر هم باشد نمی‌تواند تکافوی جمعیت کثیری از مبتلایان را بکند الان مشاهده می‌کنید به همین علت، محشر واقعی در آمریکا به خصوص شهر نیویورک رخ داده است.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: کودکان هم کرونا می‌گیرند، اما بیشتر فرم سبک آن را می‌گیرند، اما طبق تجربه‌ها افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای به علت ضعیف‌تر بودن سیستم ایمنی مرگ و میرشان بیشتر و علائم بیماری در آن‌ها شدیدتر است.

مردانی با بیان این که زدن ماسک همچنان برای همه مردم ضرورت ندارد افزود: زدن الکل به ماسک و سر و صورت و گرفتن سشوار به ماسک و بینی و دهان کار‌های علمی‌ای نیست و هیچ تاثیری هم روی کرونا ندارد.

متخصص عفونی شستن مرتب دست‌ها و دوری از تجمعات را بسیار مهم بر شمرد و گفت: باید ۲۰ ثانیه دست را با صابون شست و بعد زیر آب گرفت و نباید بیش از حد آب مصرف کرد.
او با تکذیب این موضوع که معتادان مبتلا نمی‌شوند گفت: معتادان و سیگاری‌ها و اهل دود همه به کرونا مبتلا می‌شوند و این حرفی غیر علمی است و این گونه شایعه‌ها را سوداگران مرگ شایعه می‌کنند برعکس معتادان به علت ضعف ریه و سیستم ایمنیشان زودتر و شدیدتر مبتلا می‌شوند.

دکتر مردانی گفت: مردم برای درمان‌های غیر ضروری به هیچ وجه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه نکنند، اما آن‌هایی که نیاز به درمان فوری دارند باید مراجعه کنند نمی‌شود زنی که وقت زایمانش رسیده یا کسی که زخم معده دارد یا آپاندیسش ترکیده و یا سکته کرده به بیمارستان مراجعه نکند.

متخصص عفونی با بیان این که هنوز دارویی برای کرونا ساخته نشده است گفت: دارو‌هایی که چینی‌ها استفاده کردند و ما هم استفاده کردیم همه دارو‌های ضد ویروس و ضد ایدز است و تا حدودی برخی از آن‌ها تاثیر داشته اند، ولی این دارو‌ها در بیمارستان و برای آن‌هایی که در آی سی یو هستند استفاده می‌شود و قابل تجویز برای دیگران نیست.

دکتر مردانی گفت: کسی که کرونا می‌گیرد تا موقعی که ویروس جهش ژنتیک پیدا نکرده دیگر به کرونا مبتلا نخواهد شد.

Share