رییس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت:

واردات ماسک سه لایه نداریم | روزانه ۴۰ دستگاه ونتیلاتور تولید می‌شود

یوسفی گفت: ۸۵ درصد اقلام ۲۶گانه که برای مداوای بیماران مبتلا به کرونا تامین شده داخلی است و ۱۵ درصد باقیمانده مثل سی‌تی‌اسکن که وارداتی بود هم در حال اقدام برای تولید هستیم و در ۶ ماه آینده صددرصد اقلام مورد نیاز برای بیماران تنفسی در داخل تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۸۵ درصد اقلام ۲۶گانه که برای مداوای بیماران مبتلا به کرونا تامین شده داخلی است و ۱۵ درصد باقیمانده مثل سی‌تی‌اسکن که وارداتی بود هم در حال اقدام برای تولید هستیم و در ۶ ماه آینده صددرصد اقلام مورد نیاز برای بیماران تنفسی در داخل تولید می‌شود.

مهدی یوسفی در نشست خبری ویدیو کنفرانس که با حضور خبرنگاران برگزار شد، افزود: البته بسیاری از مواردی که امروز در حوزه بهداشت و درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد در داخل کشور تولید می‌شود. امیدواریم امسال از آن سال‌هایی باشد که قول مقام معظم رهبری برای جهش تولید هم عملیاتی شود. در زمینه لوازم حفاظت فیزیکی تا یک ماه آینده جزو کشورهایی خواهیم بود که می‌توانیم به صادرات این اقلام بپردازیم.

وی ادامه داد: در حدود ۵۰ روز اخیر تلاش کردیم که اقلام محافظتی را در کوتاه‌ترین زمان تهیه کنیم. بالغ بر ۲۴ میلیون قطعه تجهیزات حفاظتی با دستور وزیر بهداشت و ۹۳۲ تخت آی سی یو در این بازه زمانی بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز توزیع شده است. قسمتی از این اقلام قبل از شروع کرونا در کشور توزیع شده است.

آیا تولید داخل ماسک برای استفاده مردم کافی است؟

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره مباحث مطرح شده از طرف سازمان جهانی بهداشت برای استفاده عموم از ماسک و تامین ماسک در داخل کشور بیان کرد: میزان واردات ماسک که در دو هفته گذشته انجام شده به میزانی است که فاصله مصرف ماسک توسط مراکز درمانی و مصرف عموم پر شود. تا آخر فروردین اگر تولید ما به انبوه برسد، واردات ماسک برای این دو هفته کافی است. وزارت صمت نیز اعلام خواهد کرد که چه زمانی این توزیع انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: هیات امنای صرفه جویی ارزی متولی تامین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌هاست. روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار ماسک در کشور تولید می‌شد و بعد از شیوع کرونا این میزان تا چندین برابر افزایش یافت. با برنامه ریزی انجام شده این میزان به ۳ تا ۴ میلیون تولید ماسک در روز می‌رسد. اعلام مراجع رسمی برای انتقال بیماری توسط سازمان‌های رسمی کشور انجام می‌شود. این‌که انتقال بیماری به چه شکل است یک سمت موضوع است که به مرجعیت وزارت بهداشت بر می‌گردد. پیش بینی ما این است که با توجه به افزایش تولید داخل، می‌توانیم پاسخگوی نیاز مردم برای استفاده از ماسک باشیم. البته وزارت صنعت و معدن و وزارت بهداشت به میزان فراوانی از این ماسک‌ها را وارد کرده‌اند و قسمتی هم در حال وارد شدن است. حتی اگر ملاک بر این باشد که استفاده از ماسک برای عموم مردم ضروری است، با میزان تولیدی که در داخل کشور ایجاد می‌شود و دستگاه‌ها در حال نصب است، نیازهای مردم برطرف خواهد شد.

یوسفی افزود: یکی از شرکت‌ها حتی دستگاه تولید ماسک را خودش تولید کرده و ۳۰۰ هزار به ظرفیت تولید ماسک افزایش می‌یابد و تعهد داده‌اند در هفته‌های آتی این میزان به یک میلیون می‌رسد.

تضمین خرید از تولیدکنندگان داخلی

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت گفت: یکی از اقداماتی که در این روزها انجام شده، تضمین خرید از تولیدکنندگان داخلی بوده و ۸۵ درصد اقلام توسط تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان داخلی تولید شده است. این خریدها ادامه دارد و بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات از جمله ونتیلاتور از تولیدکنندگان داخلی خریداری شده است. بسیاری از کشورها در اقلام سرمایه‌ای تنفسی مشکل دارند. بسیاری از کارگاه‌ها نیز ترغیب شدند که خط تولید خود را برای تولید ماسک و اقلام حفاظتی تغییر بدهند.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی هیچ ایام تعطیلی نداشتیم و این موضوع باعث ایجاد امنیت خاطر دانشگاه‌های علوم پزشکی شده است. در حال حاضر نیز کاملا برای وقایع پیش رو آماده هستیم و امیدواریم با تامین نیازهای دانشگاه‌های علوم پزشکی کاری کنیم که آنها کمترین مشکل را در رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا داشته باشند.

یوسفی افزود: در ابتدای شناسایی ویروس کرونا در کشور پیش بینی لازم برای اقلام مختلف انجام شده بود، اما در برخی اقلام حفاظتی مشکلاتی وجود داشت. با توجه به پیش بینی‌های انجام شده، نیازهای مراکز درمانی به صورت سر به سر تامین می‌شود و بقیه موارد در مراکز فروش بین مردم توزیع خواهد شد. البته در این بازه زمانی هم بسیاری از مراکز مثل بسیج اصناف، اقلامی را از ما دریافت کرده و به صورت رایگان بین مردم توزیع کرده‌اند. در مورد مواد ضد عفونی کننده به دانشگاه‌ها ذخیره سه هفته‌ای داده شده و برای ماسک هم این دپو انجام خواهد شد و امیدواریم شرایط ما روز به روز بهتر شود.

واردات ماسک سه لایه نداریم

یوسفی گفت: در روزهای اول تعدادی ماسک وارد شد که این روند حداقل برای ماسک‌های سه لایه متوقف و دستگاه‌های تولید ماسک هم وارد شد. در حال حاضر تولید ماسک در کشور کم کم در حال رسیدن به نیاز بیمارستان‌ها است. روزانه ۱۰۰ هزار ماسک ان ۹۵ و یک میلیون ماسک سه لایه برای مراکز درمانی نیاز داریم. به محض برطرف شدن نیاز مراکز درمانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت این موارد تولیدی را توزیع کرده و نیاز مردم از طریق داروخانه‌ها برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: توزیع اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها در اختیار سازمان غذا و دارو است. برنامه ریزی در حال انجام است تا در روزهای آینده توزیع این اقلام انجام شود. البته درباره محلول‌های شوینده این کار انجام شده است.

موارد کشف شده توسط تعزیرات در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت

یوسفی درباره موارد کشف شده ماسک توسط تعزیرات اظهار کرد: تمام موارد کشف شده توسط تعزیرات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها قرار می‌گیرد و در تهران هم ابتدا در اختیار هیات امنا و سپس در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفته است. در حال حاضر کسی جرات مخفی کردن این اقلام را ندارد.

تامین اقلام حفاظتی برای مطب‌ها

وی در پاسخ به سوالی درباره تامین اقلام حفاظتی برای مطب‌ها و درمانگاه‌ها گفت: برنامه ریزی لازم از طرف نظام پزشکی برای تهیه ماسک جهت استفاده در مطب‌ها و درمانگاه‌ها در حال انجام است.

روزانه ۴۰ دستگاه ونتیلاتور تولید می‌شود

یوسفی بیان کرد: در گذشته روزانه پنج دستگاه ونتیلاتور تولید می‌شد و اکنون روزانه ۴۰ دستگاه ونتیلاتور در کشور تولید می‌شود و با افزایش تراز تولید در کشور به این نتیجه رسیدیم که نیاز مبرمی به واردات وجود ندارد و هزار و ۲۰۰ تخت آی سی یو از لحاظ تجهیزی تا پایان اردیبهشت تجهیز شود.

وی ادامه داد: سه شرکت تولیدکننده مانیتور در کشور داریم که از همان ابتدا هزار دستگاه به ما تحویل داده‌اند.

هزینه ۶۰۰ میلیارد تومانی برای تامین اقلام مصرفی

یوسفی در پاسخ به سوالی درباره میزان هزینه کرد هیات امنای صرفه جویی ارزی گفت: تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تامین اقلام مصرفی و سرمایه‌ای برای دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده است. با وجود این‌که تخصیص‌ها به موقع نرسیده، تمام توان خود را برای این کار اجرایی کردیم. هرچه هزینه شده برای تولیدکنندگان داخلی اتفاق افتاده و کمتر خرید ارزی انجام دادیم.

تغییرات قیمتی ماسک

رییس هیات امنای ارزی وزارت بهداشت اظهار کرد: ما به عنوان نهاد خریدارکننده، تنظیم کننده و مصوب کننده قیمت نیستیم. قیمت در سازمان حمایت از مصرف کننده و قسمتی هم در اداره کل تجهیزات پزشکی انجام می‌شود تعزیرات و نظارت کننده‌های اصناف هم این قیمت‌ها را کنترل می‌کنند. قبول داریم که قیمت ماسک ان ۹۵ دچار تغییر قیمت شده است. مشکل ماسک‌های ساده رفع شده است.

توزیع اقلام در بخش دولتی و خصوصی

وی بیان کرد: امروز در زمینه تامین تجهیزات سرمایه‌ای از طریق ارز دولتی فقط متولی بخش دولتی هستیم و در زمینه اقلام مصرفی به بخش خصوصی هم خدمات داده می‌شود. در این ایام از این سهمیه برای هر مرکزی که در زمینه کرونا خدمت رسانی می‌کند هم استفاده شده است.

یوسفی افزود: تمامی اقلام تامین و توزیع شده در اختیار بخش‌های دانشگاهی و متولی بخش دولتی بوده و یکی از دلایل این بوده که بیشترین بار کرونا بر دوش بخش دولتی بوده است. عمده مراکز خصوصی از طریق نظام پزشکی و مراجع مختلف به دنبال تجهیزات مصرفی هستند که این کار از طریق سازمان نظام پزشکی سازماندهی می‌شود.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت گفت: تعداد مراکز خصوصی در زمینه خدمت رسانی به بیماران کرونایی خیلی زیاد نبوده و موارد مورد نیاز مراکزی که توسط معاونت درمان اعلام شده را تامین می‌کنیم.

ماجرای شرکت‌های آوا پزشک

یوسفی در پاسخ به سوالی درباره شرکت‌های آوا پزشک که زیرمجموعه هیات امنای ارزی وزارت بهداشت است، اظهار کرد: هیات امنای صرفه جویی ارزی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی در ابتدا که مصوبه قانونی گرفت فقط یک شرکت با عنوان آوا پزشک داشت. این شرکت کارخانه‌ای در آشتیان بود که متولی تولید سوزن و سرنگ سازی است. سپس شرکت‌های آوایی ما در حوزه‌های عمرانی و آی تی و هنری افزایش پیدا کرد. بعد از آمدن دکتر نمکی دستور داده شد که شرکت‌هایی که مورد نیاز نیست به بخش خصوصی تحویل داده شود و شرکت‌های آوای عمران و آوای هنر و آوای فناوری به سمت انحلال رفتند.

وی ادامه داد: در روند کرونا هم از لحاظ حقوقی روی این موضوع کار شده است. در حال حاضر شرکت آوا پزشک و آوای کارآفرین داریم. بسیاری از پرستاران از طریق آوای کارآفرین خدمت رسانی می‌کنند. آوای پردیس هم از سال گذشته به هیات امنا پیوست که این شرکت دارای شرکت‌های هلیکوپتری و هتل‌داری بود و به مرحله فروش رسیده است. هتل مربوطه به معاونت دانشجویی و صندوق دانشجویی تحویل می‌شود و هلیکوپتری هم به سازمان اورژانس کشور تحویل داده خواهد شد.

یوسفی بیان کرد: کارخانه‌ها نیز یا وارد بورس شده یا وارد شراکت‌های اقتصادی خواهند شد تا به سمت شفافیت بروند.

وی افزود: وزیر بهداشت و اعضای هیات امنا پیگیر این موضوع هستند و ۵۰ درصد مرحله شفاف سازی اتفاق افتاده و تلاش ما این است که در حوزه‌های حقوقی و پشتیبانی این کار را در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹ انجام بدهیم تا این سیستم از حالت تصدی گری خارج شود.

Share