یادداشت/علی خوشحال

لازمه‌ی جهش تولید با توجه به گام دوم انقلاب اسلامی

کشور ما دارای یک سند بالا دستی است، سندی به نام بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در سال ۹۷ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تألیف شد. بیانیه‌ای که قرار بود تمام سیاست‌های کشور بر اساس آن برنامه ریزی شود اما به آن بی مهری‌هایی شده.

علی خوشحال؛

رهبر معظم انقلاب اسلامی سالانه متناسب به شرایط حاکم بر کشور آن سال را به نامی مزین می کنتد تا مسئولان این مهم را سرلوحه برنامه ریزی‌های کشور قرار دهند و حال چهار سال است که به طور مستمر سالها رنگ و بوی تولید می‌دهند. از سال ۹۶ اقصاد مقاومتی تولید – اشتغال، سال ۹۷ حمایت کالای ایرانی، سال ۹۸ رونق تولید این سال‌ها به صورت زنجیر وار و تکمیلی یکی پس از دیگری توسط رهبری انتخاب می‌شدند تا به این به این نقطه برسیم، جهش تولید. برای جهش تولید می‌توان تعاریف متفاوتی تبیین کرد مانند تأمین بازار داخلی با اولویت ساخت ایران، نگاه کردن به توان داخلی و می‌توان جهش تولید را را مصداق آیه ۱۱۲ سوره هود و آیه ۶۰ سوره انفال دانست. رهبری در سخنرانی سوم فروردین خود تعاریف کاملی از جهش تولید ارائه کردند، ایشان فرمودند: رونق تولید یعنی در تولید یک حرکتی به وجود بیاید که این انجام گرفته ولی کافی نیست ما احتیاج به بیشتر از اینها داریم، جهش تولید. ایشان همچنین با اعلام رضایت نسبی از رونق تولید در سال گذشته خطاب به مسئولین فرمودند: در تولید رونقی به وجود آمد ولی این تولید در زندگی مردم محسوس نیست، جوری عمل کنید که با جهش تولید تغییر محسوس در زندگی مردم پدید آید. ایشان همچنین در بیانات خود در مورد لوازم تحقق جهش تولید فرمودند: جهش تولید لوازمی دارد؛ فقط مسئله این نیست که صاحب سرمایه یا صاحب کارگاه همت بکند برای تولید بشتر؛ این احتیاج دارد به این که تمام دستگاه‌های ذی ربط کار خودشان را انجام بدهند؛ جلوی قاچاق گرفته بشود؛ جلوی واردات بی رویه گرفته بشود، به تولید کننده مشوقهایی داده بشود با کسانی که کمک‌های مالی دولتی سواستفاده می‌کنند برخورد جدی قضایی بشود.

کشور ما دارای یک سند بالا دستی است، سندی به نام بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در سال ۹۷ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تألیف شد. بیانیه‌ای که قرار بود تمام سیاست‌های کشور بر اساس آن برنامه ریزی شود اما به آن بی مهری‌هایی شده. در این یادداشت سعی بر این داریم که لازمه جهش تولید با توجه به گام دوم انقلاب اسلامی را بررسی کنیم.

 

  1. مدیریت جهادی:

مدیریت جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل ما می‌توانیم است. منظور از ما می‌توانیم این است که به توانایی‌های خود باور داشته باشیم و باور داشته باشیم که توانایی لازم برای برون رفت از مشکلات کشور را داریم. تا زمانی که این باور را در خود به وجود نیاوریم به نیروی داخلی باور نداریم و زمانی که به نیروی داخلی اعتقاد نداشته باشیم نه تولیدی شکل می‌گیرد، نه جهش تولیدی.

  1. جوانان

زمانی که از گام دوم انقلاب سخن می گوییم باور به یک کلمه الزامی است، جوانان. جوانان نیروی محرک کشور و محور تحقق نظام پیشرفته‌ی اسلامی هستند. با عزم و اراده‌ی این نیروی تازه نفس و تحصیل کرده است که جهش تولید شکل می‌گیرد. اگر می‌خواهیم که تولید جهش پیدا کند باید کم کم میدان را برای جوانان خالی کنیم و به این نیروی مستعد و کار آمد باور داشته باشیم در تمام ادوار گذشته و در تمام میادین مانند جنگ و اقتصاد و تولید هر گاه اعتماد به نیروی جوان صورت گرفته، این عزیزان جواب این اعتماد را به بهترین نحو داده‌اند. پس اگر خواهان ایستادن بر قله رفیع جهش تولید هستیم باید این کوه پیمایی سخت و طاقت فرسا را به کوه نوردان ورزیده و تازه نفس پسپاریم (جوانان)

  1. عدالت در تقسیم امکانات عمومی

تمام امکانات عمومی کشور باید به صورت مساوی و عادلانه در اختیار تولیدکنندگان کشور قرار بگیرد و نباید اینگونه باشد که یک تولید کننده برای دریافت وامی کوچک هزاران فیلتر و کاغذ بازی اداری را رد کند و در کنارش تولید کننده دیگری به یمن وصل بودن به فلان ارگان دولتی فقط با یک معرفی نامه وامی ده برابر تولید کننده اول دریافت کند. این امر نه تنها باعث از بین رفتن عدالت در بین شرکت‌های تولیدی می‌شود بلکه یأس و نامیدی را در تولید کننده را به وجود می‌آورد و انگیزه و اشتیاق تولید از او گرفته می‌شود.

 

  1. نیروی انسانی مستعد

جمعیت زیر چهل سال مهم‌ترین نیروی جریان ساز در هر کشوری است و بخش اعظمی از مسِئولیت فعالیت‌های تولیدی بر دوش این جمعیت قرار دارد. ۳۶ میلیون نفر در سنین میانه‌ی ۱۵ تا ۴۰ سال، نزدیک به چهار ده میلیون نفر دارای تحصیلات عالی نشان می‌دهد که کشور ما از لحاظ نیروی انسانی دارای ظرفیت‌های مناسبی است ولی متاسفانه مسئولین در استفاده از این نیروی کار آمد و مستعد غافلند. اگر قرار است که تولید در زندگی مردم محسوس شود باید به دست این جمعیت به عمل آید نه توسط جمعیت پیر و سالخورده پشت میز نشین.

  1. استفاده از منابع مادی کشور و ظرفیت‌های استفاده نشده:

ایران با دارا بودن ۷ درصد ذخایر معدنی جهان، منابع عظیم زیر زمینی، موقعیت استثنایی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت، سواحل دریایی و… از کشورهای غنی از لحاظ منابع مادی است. ولی متاسفانه ایران از نظر ظرفیت‌های استفاده نشده طبیعی رتبه‌ی اول را داراست! ما برای جهش تولید نیاز به سرمایه داریم. چه انسانی و چه طبیعی. ضروری است که ما دیدگاهمان را نسبت به این ظرفیت‌ها بازتر کرده و از این ظرفیت‌ها برای جهش تولید استفاده کنیم.

  1. اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی موتور پیشران جهش تولید است. اقتصاد مقاومی سبب می‌شود که ما وارداتمان کاهش و صادراتمان افزایش پیدا کرده و اعتمادمان به نیروی داخلی و جوانان بیشتر شود. این عوامل دست به دست هم می‌دهند و جهش تولید شکل می‌گیرد.

  1. عدالت و مبارزه با فساد

فساد، خصوصاً فساد اقتصادی مانع چرخش روان چرخ دنده‌های اقتصاد می‌شود که این امر تنها سبب عدم جهش تولید بلکه سبب به مشکل بر خوردن تولید نیز می‌شود. در چنین مواقعی ما نیاز به یک روغن کاری اساسی داریم تا چرخ دنده‌های اقتصاد دوباره روان شود. روغن کاری به نام عدالت

  1. تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها

انقلاب اسلامی از زمان تولد خود با چالش‌های متفاوتی رو به رو بوده که این چالش‌ها تا الان نیز گریبان گیر ملت عزیزمان است. اما خوشبختانه در بسیاری از موارد متخصصین ما در حوزه‌های مختلف توانسته‌اند این چالش‌ها را تبدیل به فرصت کنند.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و جهش تولید لازم و ملزوم یک دیگر هستند. یعنی تحقق جهش تولید در گرو برآورده ساختن مطالبات و انتظارات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

Share