نفت از آب هم ارزان‌تر شد

جنگ نفت آغاز شد؛ ائتلاف مسکو – پکن برای معامله بر سر خاورمیانه

تمام این برنامه‌ها بین چین و روسیه ریخته شده تا امریکا در حوزه‌های مورد علاقه‌شان از جمله خاورمیانه نباشد و در صورت برآورده شدن این خواست‌هایشان، قیمت‌ها را ریکاوری و به سطوح مورد نظر امریکا باز می‌گردانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سیدمهدی حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر نفت ۱۰ دلاری و تاثیری که قیمت‌های پایین بر بازار نفت خواهد داشت، اظهار داشت: بنده چندان از افت قیمت نفت که بعد از اجلاس اوپک پلاس و شیوع کرونا اتفاق افتاده، نگران نیستم. چون تولیدکنندگان بزرگ خصوصا امریکا با ۱۴ میلیون بشکه تولید و هزینه‌های بالایی که با قیمت پایین متحمل می‌شود بسیار متضرر می‌شود و بدنبال راهکار خواهد بود.

پایان شرکت‌های امریکایی با نفت زیر ۲۰ دلاری

وی افزود: اکنون تعداد دکل‌های حفاری امریکا از ۸ هزار به ۶ هزار دکل رسیده، یعنی ۲۵ درصد کاهش داشته است. و این بدان معناست که شرکت‌های خصوصی تعطیل می‌کنند، زیرا وقتی ۵۰ دلار هزینه می‌کنند و نفت به زیر ۲۰ دلار می‌رسد توان زنده ماندن ندارند، اکنون امریکا به دلیل افزایش تولید از نفت شیل و نفت متعارف در خلیج مکزیک از نفت خارمیانه بی‌نیاز شده و به همین دلیل به راحتی ما را تحریم می‌کند و این اوضاع باعث می‌شود که سعی کند بازار را به حالت عادی بازگرداند.

جنگ نفت آغاز شد

رئیس سابق کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی در ادامه به چرایی عدم همکاری روسیه برای توافق کاهش تولید پرداخت و گفت: انتظار می‌رفت که روس‌ها با ۱۱ میلیون تولید در شرایط شیوع کرونا با اوپک همکاری کنند این را هم باید در نظر داشت که اوپک در ۴ دهه گذشته و در شرایط بحرانی مثل شوک سوم، جنگ نفت و یا افزایش و کاهش قیمت‌ها در سه دهه اخیر بخوبی عمل کرده و نقش قابل قبولی در تنظیم بازار داشته است. اما اوپک پلاس همکاری نکرد که قیمت‌ها نیفتد، روس‌ها به وعده‌هایشان عمل نکردند و این باعث شد جنگ نفت آغاز شود.

وی تصریح کرد: اکنون عربستان تولید خود را افزایش داده و در مقابل تقاضا بشدت کاهش یافته، چین، کره و هند در شرایط رکود اقتصادی بسر می‌برند و این عوامل قیمت‌ها را پایین آورده است.

افت قیمت روبل و نیاز روسیه به قیمت بالای نفت

حسینی خاطرنشان کرد: روس‌ها به دلیل افت قیمت روبل و تحریم‌های امریکا نیاز به قیمت بالای نفت دارند اما سوال این است که چرا وارد جنگ با عربستان شده‌اند؟ عربستانی که همیشه نقش مثبتی در بالا بردن قیمت داشته البته شاید مهمترین دلیل این بوده که نفت ۵۰ تا ۶۰ دلاری ایده‌آل امریکا بوده و نمی‌خواسته این کشور از قیمت پایین آسیب نبیند. پاسخ این است که روس‌ها عمدا این کار را کردند تا تولید امریکا را زمین بزنند نه اینکه این برنامه دائمی باشد زیرا روس‌ها می‌دانند که مجبورند قیمت‌ها به روال قبلی برگردد.

خودزنی روس‌ها

وی توضیح داد: روس‌ها برای یک معامله بزرگ این ریسک و خودزنی را پذیرفتند تا شاید امریکا را وادار به معامله بر سر خاورمیانه کنند، روس‌ها علاقه‌مند به حضور به مناطقی مثل ادلب و سوریه در خاورمیانه هستند، می‌خواهند حاکم بلامنازع خاورمیانه باشند، همچنین نمی‌خواهند سیستم دفاع موشکی امریکا در اروپا مستقر شود، چین و روسیه می‌خواهند با بیرون راندن امریکا صادرات تجاری از چین به اروپا از جاده ابریشم و یا جاده کمربندی که احیا می‌کنند، اتفاق بیفتد و به این طریق روس‌ها از مسیر خشکی و ریلی کالاهای صادراتی خود را به اروپا و کشورهای CIS برسانند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی همچنین بیان کرد: چین نگران است که امریکا تنگه مالاکا را کنترل و صادرات از این مسیر را محدود کند، بنابراین تمام این برنامه‌ها بین چین و روسیه ریخته شده تا امریکا در حوزه‌های مورد علاقه‌شان از جمله خاورمیانه نباشد و در صورت برآورده شدن این خواست‌هایشان، قیمت‌ها را ریکاوری و به سطوح مورد نظر امریکا باز می‌گردانند.

سعودی همچنان گوش به فرمان واشنگتن

وی به حربه‌های عربستان هم اشاره کرد و گفت: وقتی جنگی در می‌گیرد، طرف‌ها تسلیم نمی‌شوند، به هر طریقی که بتوانند ضربه می‌زنند تا طرف مقابل را از نقطه قوت پایین بیاورند بنابراین سعودی‌ها با دستور امریکا وارد جنگ قیمت شدند تا حدی که تخریب و بدبختی ناشی از نفت زیر ۲۰ دلار را پذیرفتند.

فقط برای سودِ مصرف کننده

حسینی یادآور شد: در هر حال از این اوضاع هیچ‌یک از کشورهای امریکا، روسیه و یا عربستان سود نمی‌برند اما در پی یک معامله هستند، در آن سوی ماجرا این متقاضیان هستند که سود می‌برند، بسیاری کشورها ظرفیت ذخیره دارند مثلا چین ۱۴ میلیون بشکه ظرفیت پالاشگاهی دارد، که آن را پُر می‌کند.

نفت از آب هم ارزان‌تر شد

وی تاکید کرد: در آینده‌ای که روشن نیست مصرف کنندگان بزرگ مشغول خرید و ذخیره هستند که باعث می‌شود تقاضا بهبود و قیمت بالا برود و این در شرایطی است که قیمت یک بشکه نفت از یک بشکه آب هم کمتر شده است.

Share