یک متخصص بیماریهای عفونی در جمع خبرنگاران؛

ماسک عامل پیشگیری از کرونا نیست | ممکن است از هر ۵ نفر ۴ نفر متوجه ابتلا به کرونا نباشند

پورکاظمی گفت: هرچیزی در جای خودش باید استفاده شود، استفاده بی رویه از ماسک چیزی جز پر رنگ کردن کلیت این ویروس نیست.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ظهر امروز نشست خبری جمعی از اصحاب رسانه با هدف جلوگیری از رواج شایعات در خصوص «ویروس کرونا» مهمان ناخوانده این روزهای گیلان، با حضور دکتر محمدرضا نقی پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه گیلان و همچنین دکتر آیدین پورکاظمی، متخصص بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

پورکاظمی در ابتدا با اشاره به شایعات اخیر در خصوص همه گیر شدن این ویروس اظهار کرد: این بیماری یک نوع بیماری نوظهور است و ما روزانه شاهد این امر هستیم که هرفردی با کاراکتر شخصیتی مربوط به خود در رابطه با این موضوع متاسفانه آمار و اطلاعات غلط به مردم ما داده است و موجب افزایش میزان شایعات و همچنین ایجاد رعب و وحشت بین مردم شده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به پرسش هایی که از سوی خبرنگاران به ما ابلاغ شد، لازم به ذکر است که بگوییم این همه آمار و ارقامی که از سوی مردم خواسته شده تا مسئولین ذی ربط پاسخگو باشند، نشات گرفته از ترس بی‌جا است. برای مثال اینکه در کجای استان گیلان برای اولین بار بیماری در بدن فردی رویت شده چه تاثیری بر بهبود این روند خواهد داشت؟!

این متخصص عفونی در ادامه در رابطه با نحوه پیشگیری از ابتلا به این بیماری هشدار داد: ماسک عامل پیشگیری از این بیماری نیست. فرد بیمار فقط در صورت عطسه و یا سرفه آن هم تا فاصله دومتری امکان انتقال ویروس به فرد دیگر را خواهد داشت. هرچیزی در جای خودش باید استفاده شود، استفاده بی رویه از ماسک چیزی جز پر رنگ کردن کلیت این ویروس نیست.

وی ادامه داد: اعتماد به نفس کاذب خود بیشتر باعث انتقال بیماری می‌شود. هشدار برای استفاده از ماسک نوعی اعتماد به نفس کاذب دادن به مردم است. بیشترین راه انتقال این بیماری از دست‌ها و تماس با سطوح است. مردم به جای استفاده از ماسک باید از دستکش و شستشوی مداوم دست و صورت بهره ببرند.

پورکاظمی در خصوص آمار مبتلایان به بیماری کرونا نیز اظهار کرد: ۸۰ درصد از افرادی که این ویروس وارد بدن آنها می‌شود ممکن است به طور کلی متوجه بیمار بودن خود نباشند  یا دچار سرماخوردگی ساده شده باشند و بهبود یافته باشند.

وی افزود: مشکل ما در بیمارستان‌ها همراه بیماران هستند که ما باید تا حد ممکن همراه بیمار را از این فضا دور کنیم.

ممکن است از هر ۵ نفر ۴ نفر متوجه ابتلا به کرونا نباشند

به گزارش دیارمیرزا، این متخصص عفونی در ادامه گفت: ممکن است از هر ۵ نفر ۴ نفر اصلا متوجه این بیماری در درون خود نباشند. امروز در بیمارستان‌ها تا جایی که سعی شده از عمل های غیرضروری و حضور پزشکان غیر مربوط به این حوزه جلوگیری شده است. اینکه گفته میشود در بیمارستان‎ها کادر پزشکی حضور ندارند و خدمت ارائه نمی‌کنند بدین معنا نیست که بیمارستان ها خالی از پزشک و کادر پزشکی است.

وی گفت: تا حد ممکن سعی شده است تمامی مطب های دندان پزشکی، مراجعات غیر مربوط به این ویروس و غیرضروری لغو شود. تمام تلاش ما این است همه تجهیزات برای بخش های مربوط به بهبودی این افراد مبتلا شده به این ویروس استفاده شود. همه پرستاران بخش های غیرمربوط و یا کادر بیمارستان را با این امکانات محدود نمی‌شود ایزوله کرد و به همه افراد ماسک فیلتر دار بدهیم.

پور کاظمی با بیان اینکه شرایط حال حاضر کشور ما، شرایط شبه جنگی دارد نه کاملا به مانند جنگ، افزود: نمی‌شود همه امکانات را تقسیم کرد. بر طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی مقامات کشور چین این ویروس تا کنون در بدن هیچ کودک زیر ده سالی یافت نشده است. این بیماری یک بیماری ریوی است و بیشتر در افراد مسن و سالمند که دچار بیماری های ریوی و این چنینی است یافت شده است که بخاطر همین موضوع پس از یک هفته از ابتلا به آنفولانزا وقتی شرح حال بیمار پیشرفت کند، می‌توانیم بگوییم باید مراحل بعدی در بیمار بستری شود.

این متخصص عفونی یادآور شد: ما از همه افراد مبتلا به آنفولانزا نمی‌توانیم تست کرونا بگیریم الا جز موارد شدیدا مشکوک که با توجه به دستور پزشک متخصص این کار صورت خواهد پذیرفت و تست ها برای آزمایش به تهران ارسال گردیده میشود.

پورکاظمی در ادامه در رابطه با درمان این ویروس گفت: در حال حاضر با توجه به تحقیقات پزشکان چینی و تایید پزشکان ایرانی چند نوع دارو برای مبتلایان به این بیماری در گیلان هم در حال مصرف است. البته این به معنا نیست که این دارو را میتوان برای همه افراد سرماخورده و یا مبتلا به آنفولانزا به هرنوعی استفاده کرد.

وی در پایان گفت: جای نگرانی نیست، وزارت بهداشت وظیفه دارد طبق پروتکل همه آمار مربوط به این بیماری را اعلام کند. مردم کمی آرامش خود را باید حفظ کنند.

Share