یادداشت/محمد رحیمی؛

بیایید باهم و بهم عشق بورزیم

اگر قرار است امثال ساسی مانکن ها را به چالش بکشیم باید خودمان کنار فرزندانمان بمانیم و انرژی بی حد و اندازه این روزهای انها را مدیریت کنیم، من همه شما را دعوت به چالش اهنگ جان مریم به یاد همه پزشکان و پرستاران و کلیه سربازان بهداشت و درمان کشور میکنم.

محمد رحیمی
روحانی: صداوسیما در این ایام برنامه های شاد پخش کند.
جناب آقای روحانی، متولیان فرهنگ و رسانه، رییس محترم صدا و سیما وزیر گرانقدر ارشاد و …..، تا دیر نشده خودتان را برای یک چالش فرهنگی دیگر اماده کنید.
ظاهرا اقای ساسی مانکن مجددا از خودشان هنر درکرده اند و همین روزهاست که با تعطیلی مدارس چالش جدیدی به عرصه ظهور برسد.
در ابتدا رو سخنم با مردم شریف و فرهنگ دوست کشورم است، شما که این روزها برای سلامتی شجریان دعا میکنید، شما که با استاد جلیل شهناز خاطره بازی کرده اید بیایید بجای اراجیف اهنگ های فولکولور ایران زمین را دانلود کنید، بیایید اهنگ های جان مریم استاد نوری را به یاد پرستاران و پزشکان این کشور با هم زمزمه کنید، اگر قرار است امثال ساسی مانکن ها را به چالش بکشیم باید خودمان کنار فرزندانمان بمانیم و انرژی بی حد و اندازه این روزهای انها را مدیریت کنیم، من همه شما را دعوت به چالش اهنگ جان مریم به یاد همه پزشکان و پرستاران و کلیه سربازان بهداشت و درمان کشور میکنم، این روزها همه به عشق ورزی نیازمندند، بیایید باهم و بهم عشق بورزیم.
اما روی دوم سخنان من با شما متولیان عرصه فرهنگ و هنر کشور است، بله شما که با یک اهنگ یا یک ترانه فریاد وای اسفا یتان گوش فلک را کر میکند، شما که با بودجه های چند ده میلیاردی امثال ساسی و تتلو را در این کشور بزرگ نموده اید و بنیان خانواده این عظیم ترین رکن اجتماعی را به سوی ورطه نابودی ناخواسته هدایت میکنید.
برادر من کمی سرت را بالا بگیر، تویی که امروز از ترس کرونا در خانه ات نشسته ایی، دغدغه ات فرار از بحران های پیش روست وقتی نتوانستی ار کرونای فرهنگی جان سالم به درببری یقینا از کرونای بیولوژیک هم جان به در نخواهی برد و دلیل اصلی ان کرونای ذهنی است که امروز فرهنگ و اداب و رسوم ما و درواقع هویت فرهنگیمان را با چالش جدی مواجه کرده است. سالها مقاومت در برابر به تصویر کشیدن الات موسیقی، عدم انتشار هنر کلهرها و علیزاده ها و شجریان ها و …نشان از کرونای ذهنی متولیان فرهنگ داشته است چرا که ناخواسته فرش قرمز را برای ساسی مانکن ها و تتلوها پهن نموده اید.
ساسی مانکن ها و تتلوه ندای شیپور شکست متولیان چنددهه فرهنگ و هنر جامعه ایران است. آنچه و آن کس را در داخل درک نکردند در خارج برایشان تبدیل به پروژه شکست شد.
لغو کنسرتها، تحریم موسیقی زنده در برخی شهرها، دشمنی بی پایان صداوسیما با نمایش ساز و نوازندگی و … همه و همه پیش از آنکه نوجوانان و جوانان ما را با هنجارهای مورد نظر ما آشتی دهد، فضا را برای جولان ساسی ها و تتلوها باز کرده است.
اینکه چه اتفاقی افتاده که دهها و صدها کار فرهنگی-هنری با صرف بودجه و برنامه را بچه‌ها گوش نمی‌دهند و نمی‌پسندند اما ترانه‌ای با چنین واژه‌هایی را مو به مو حفظ می‌کنند ماجرایی است که بیش از سرزنش ساسی مانکن باید در رفتار و گفتار خودمان نگاه کنیم. بخشی از این ماجرا احتمالاً به ذات بیشتر آدمیان ربط دارد که سهل‌پسندیم و غریزه‌هایمان مرز و قاعده نمی‌شناسد و گاهی هم از بس فشار داده‌ایم که نسل جدید به بهشت بروند که از آن طرفش زده‌اند بیرون!
امروز که مردم ایران تا گردن در باتلاق گرفتاری های اجتماعی و سیاسی و مشکلات معیشتی فرو رفته‌اند، درد عده ایی این روزها ساسی مانکن و تتلو است. این دوستان کافیست بجای آنکه فریاد وای اسلاما سردهند و رگ گردن برجسته کنند کافی‌ست اندکی فکر کنند و به اقدامات گذشته خود بیاندیشند که با اقداماتشان در مسایل فرهنگی در این چند دهه ما پیش نرفتیم، ما فرو رفتیم. در واقع این ساسی مانکن نیست که هنرش والاست بلکه این ماییم که هنر داخل را ضعیف و ضعیف و ضعیفتر کردیم بحدی که این اهنگها و ترانه های نازل ساسی و تتلو یک شبه بشود ملکه ذهن دانش آموزان و مشکل سیاستمداران ما و از آن سو آثار فاخرمان مهجور و فراموش شوند.

Share