حاج محمدی، شهردار رشت:

۱۲ دی؛ یک برند جهانی است|رشت نهمین شهر بزرگ کشور است

شهردار رشت، گیلان را نقطه عطف ارتباط بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا دانست و گفت: در سده پیش محله معنای واقعی خودش را داشت، اما امروز یک شهر تک هسته ای به نام «رشت» داریم و امکانات محلات پاسخگوی نیازهای ما نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهردار رشت ۱۲ دی را یک برند جهانی دانست و گفت: امروز یک شهر تک هسته ای به نام «رشت» داریم و امکانات محلات پاسخگوی نیازهای ما نیست.

ناصر حاج محمدی در نشست علمی رشت پژوهی که به مناسبت ۱۲ دی، روز رشت در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد، روز رشت را یک برند جهانی دانست که نشان دهنده جایگاه این شهر در مجامع علمی و ادبی ملی و بین المللی است و اظهار کرد: کمتر شهری صاحب یک روز به نام خود است.

وی با اشاره به معرفی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی از سوی یونسکو، افزود: موقعیت جغرافیایی، اقلیم، وجود جنگل ها و مراتع و دشت های بی نظیر، کشاورزی منحصر به فرد و وجود سرآمدان علمی و ادبی استان گیلان و شهر رشت را ویژه کرده و عبور جاده ابریشم و فعالیت راه آهن در بندر پیربازار در ۱۵۰ سال پیش گواهی بر ظرفیت های تجاری و کشاورزی و فرهنگی و ژئوپلیتیک این منطقه است.

شهردار رشت، گیلان را نقطه عطف ارتباط بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا دانست و گفت: در سده پیش محله معنای واقعی خودش را داشت، اما امروز یک شهر تک هسته ای به نام «رشت» داریم و امکانات محلات پاسخگوی نیازهای ما نیست.

حاج محمدی، رشت را یک شهر با یک محله دانست و اضافه کرد: مردم برای گذران اوقات فراغت و انجام امورات خود به مرکز شهر مراجعه می کنند و لذا با ترافیک سنگین مواجه هستیم لذا مشکلاتی که امروز رشت با آنها دست و پنجه نرم می کند زاییده یک سال و دو سال و ۱۰ سال نیست، بلکه مشکلات سال هاست که روی هم انباشه شده و به محیط زیست فشار می آورد.

وی با بیان اینکه رشت باید الگوی محیط زیست باشد، عنوان کرد: ۳۵ سال مستقیما زباله شهر را در جنگل سراوان به عنوان بهترین نقطه ایران دفن کردیم و فاضلاب را به داخل رودخانه ها ریختیم؛ در حالی که تاریخ شهر رشت بین دو رودخانه زرجوب و گوهررود شکل گرفته است.

شهردار رشت با بیان اینکه استان گیلان و شهر رشت با فرهنگ ترین مردم را در خود جای داده است، خاطرنشان کرد: وضعیت ترافیکی و زیست محیطی امروز رشت نتیجه یک دوره تاریخی صد ساله از زمان تاسیس بلدیه در سال ۱۲۸۶ است. در آن زمان شهر رشت به زیبایی ساخته شد و اکنون ما باید به آیندگان پاسخ دهیم.

حاج محمدی، شهر رشت را نهمین شهر بزرگ کشور دانست و یادآور شد: متاسفانه در حوزه حمل و نقل و ترافیک، میدان سازی و نماسازی، کف سازی خیابان ها، معابر و پیاده روها، زباله و پسماند، محیط زیست و فاضلاب و… عملکرد خوبی نداریم.

وی با بیان اینکه رشت در سطح گسترش یافته و از فضا استفاده نکرده ایم، گفت: اگر همه امکانات را در مرکز شهر متمرکز نکنیم و محلات را توانمند سازیم، دیگر با مهاجرت نیروی مولد به شهرها و حاشیه نشینی و گسترش شهر مواجه نخواهیم بود.

شهردار رشت این شهر را نیازمند نقشه راه و اعتبار دانست و تاکید کرد: باید با سرمایه گذاران آشتی کنیم تا علاوه بر رفع مشکل اشتغال، به حفظ محیط زیست کمک کنیم.

Share