در پی اعلام دیرهنگام دلیل سقوط هواپیما؛

اجتماع مردم مقابل دانشگاه‌های امیرکبیر، شریف و تهران+ تصاویر

دانشجویان دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، شریف و شهر ساری در ابراز همدردی با خانواده جانباختگان سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ و جانباختن تعدادی از دانشجویان و دانش‌آموختگانی که از مسافران این هواپیما بودند تجمع کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صدها نفر از مردم تهران در اعتراض به اعلام دیرهنگام دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی که منجر به جان باختن جمعی از هموطنان شد، مقابل دانشگاه‌های اصلی پایتخت در خیابان‌های حافظ، انقلاب و آزادی تجمع کردند.

به نقل از ایرنا، مقابل دانشگاه امیرکبیر حضور زیاد مردم بویژه جوانان موجب شده است تا ساعتی قبل جمعیت به سمت چهارراه ولیعصر حرکت کند. جمعیت از تقاطع خیابان طالقانی و حافظ تا تقاطع انقلاب حافظ و به سمت چهارراه ولیعصر در حرکت است و هر لحظه بر تعداد آنان افزوده شد. تعدادی از اجتماع کنندگان شمع روشن کرده و عکس مسافران جان باخته را در دست دارند. همین تجمع با شمار کمتری از شرکت کنندگان در مقابل دانشگاه تهران برگزار شد و دانشجویان تلاش داشتند به یاد هم‌کلاسی‌های درگذشته‌شان در سقوط هواپیما شمع یادبود روشن کنند. سردار دانشگاه صنعتی شریف نیز شاهد تجمع اعتراضی دانشجویان و مردم بود. محور اصلی اعتراض‌های برگزار شده پذیرش و اعلام دیرهنگام نقش پدافند هوایی در سقوط هواپیما است. این تجمع‌ مقابل دانشگاه امیرکبیر با دخالت نیروی انتظامی متفرق شد.
هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد و همه مسافران جان باختند. صبح امروز ستاد کل نیروهای مسلح ایران تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است.

این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کند تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

در ادامه رییس جمهوری ضمن ابراز تاسف از خطای انسانی رخ داده که منجر به سقوط هواپیمای اوکراینی شد، در بیانیه‌ای اعلام داشت: مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.

Share