مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

موسیقی اصیل ایرانی موجب ترویج ارزش‌های اخلاقی در فضای دانشگاهی می‌شود

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ضمن قدردانی از شرکت کنندگان و دست اندرکاران جشنواره ملی رفاقتی موسیقی، این جشنواره را را حاصل تلاش استادان، هنرمندان و فعالان فرهنگی ای دانست که قصد دارند با بهره گیری از آموزه های موسیقی اصیل ایرانی، ارزش های اخلاقی جامعه را در فضای دانشگاهی ترویج نموده و بازتولید نشاط، امید و سرزندگی را صورت دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدهادی عسکری در دومین جشنواره ملی رفاقتی موسیقی که به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد، طی سخنانی خلاقیت، نوآوری و ارزش آفرینی را از ضرورت های فعالیت فرهنگی و هنری بر شمرد و افزود: این اقدامات در کنار دانش تخصصی چرخه مثبتی ایجاد می نماید که منجر به ارتقای سرمایه اجتماعی می شود.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت شکل گیری، ساماندهی و تداوم کارهای گروهی خواستار احصاء ظرفیت بالای هنر موسیقی برای ایجاد حس همدلی و رفاقت از طریق همفکری و تفاهم شد.

عسکری همچنین پرداختن به هنر موسیقی را دارای تأثیرات مثبت بر تقویت ادارکات زیباشناسانه دانست و این امر را لازمه توسعه فردی و اجتماعی برشمرد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره ویژگی های هنر موسیقی اظهار داشت: هنر موسیقی اگر به اهلش واگذار گردیده و با پاکی نیت و طهارت سیرت همراه شود موجب کشف استعدادها و رشد موزون شخصیت و عاملی بازدارنده جهت انحراف و انحطاط اخلاقی و اجتماعی می‌شود.

وی در بیان سایر ویژگی های هنر موسیقی فاخر و ارزش آفرین افزود: مراد از موسیقی ارزش آفرین موسیقی ای است که مقطعی نبوده و ماندگار باشد.

عسکری دارا بودن بنیاد عمیق و صحیح، روح بزرگ و نفس سلیم و اصالت فرهنگی را از دیگر ویژگی های موسیقی برشمرد و افزود: بر این اساس، موسیقی اصیل ایرانی می تواند مرتبه بلندی را از حیث ارزش آفرینی کسب نماید چرا که همه این ویژگی ها در درون آن وجود دارد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش نهاد آموزش عالی در تربیت هنری اظهار داشت: غایت هر نظام آموزشی و تربیتی رسیدن به کمال مطلوب است و این مهم در بستر تربیت هنری و موسیقیایی می تواند تبلور یابد چرا که تربیت هنری زمینه ساز درک واقعیات، بروز خلاقیت ها، رشد مهارت های اندیشه ای و شناختی و تعدیل عواطف و احساسات و در نهایت تغییرات در سلوک فردی می‌تواند باشد.

عسکری تربیت هنری را مؤلفه ای برشمرد که منجر به پرورش انسان های توسعه یافته و شهروندانی در تراز یک جامعه تمدنی می شود.

پیش از سخنان مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دبیر دومین جشنواره ملی رفاقتی موسیقی در گزارشی اظهار داشت: در طول مهلت فراخوان، بیش از ۳۰۰ اثر هنری از ۲۱ استان کشور در این جشنواره شرکت نموده اند که منتخب آنان در طول ۳ روز برگزاری جشنواره به عرصه اجرا در می آید.

علی رضا شاهینی هدف از برپایی این جشنواره را استفاده از ابزار موسیقی به منظور ترویج فضای صلح، گفت و گو و دوستی عنوان نموده و اظهار امیدواری کرد: این جشنواره بتواند نقش مؤثری در بازتولید نشاط و امید در میان دانشجویان داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دومین جشنواره ملی رفاقتی موسیقی که به همت کانون موسیقی دانشگاه گیلان برگزار شده ، امروز (سه‌شنبه ۲۶ آذرماه) به کار خود پایان می‌دهد.

Share