سهم زنان در بازار کار در حال افزایش است؟

عمق شکاف جنسیتی در ایران؛ پنج تا مانده به آخر در جهان!

امسال ۱۵۳ کشور در این گزارش بررسی شدند که در این میان رتبه نهایی ایران ۱۴۸ شده است. از میان ۱۵۳ کشور، ایران در حوزه مشارکت اقتصادی رتبه ۱۴۷ در حوزه دستاورد‌های آموزشی رتبه ۱۱۸ در حوزه سلامت و بهداشت رتبه ۱۳۰ و در حوزه مشارکت سیاسی رتبه ۱۴۵ را از آن خود کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بر خلاف باور برخی که سهم زنان در بازار کار در کشورمان رو به افزایش است، آمار و ارقام حکایت از وضعیت فاجعه بار کشورمان از حیث عمق شکاف جنسیتی دارد.

 «تابناک» نوشت: این را می‌شود از گزارش مجمع جهانی اقتصاد (سال ۲۰۲۰) در خصوص شکاف جنسیتی دریافت که بر اساس آن، ایران رتبه ۱۴۸ را در میان ۱۵۳ کشور جهان کسب کرده است؛ رتبه‌ای که حکایت از عمق بسیار شکاف جنسیتی در کشورمان دارد؛ شکافی که نشان می‌دهد برخی باور‌های رایج در کشورمان چقدر با واقعیت فاصله دارند و اوضاع در کشورمان به نسبت جهان چقدر بد است؛ وضعیتی که دولت فعلی بارها وعده بهبودش را داده و حتی یکی از کلیدی‌ترین شعار‌های انتخاباتی اش را به این موضوع اختصاص داده، اما در راستای تحقق آن گام خاصی برنداشت.

شکاف جنسیتی چیست؟

این شکاف با شاخصی کمی سنجیده می‌شود که ترکیبی از چهار مولفه «مشارکت و فرصت اقتصادی»، «دستیابی به آموزش»، «بهداشت و بقا» و «توانمندسازی سیاسی» است. به تعبیر ساده تر، در محاسبه شاخص شکاف جنسیتی، چهار زیر شاخص بهداشت، آموزش، اقتصاد و سیاست با هدف بررسی توزیع نابرابر قدرت، ثروت و همچنین برخورداری از مزایای جامعه میان زنان و مردان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین ویژگی این شاخص، تمرکز بر شکاف و تفاوت مردان و زنان در حوزه‌های مختلف، بدون توجه به سطح درآمد و توسعه‌یافتگی کشور‌هاست. در حقیقت شاخص شکاف جنسیتی، دسترسی به منابع و فرصت‌ها در هر کشور را (فارغ از سطح واقعی منابع و فرصت‌های آن کشور) برای زنان و مردان می‌سنجد.

در نهایت هم کشور‌ها طبق این شاخص، بدون توجه به سطح توسعه و تنها بر اساس شکاف جنسیتی رتبه‌بندی می‌شوند تا مشخص شود که فاصله بین زنان و مردان در شاخص‌های انتخاب شده در کدام کشور‌ها کاهش یافته و در کدام کشور‌ها بیشتر است. مقایسه‌ای که اگر مورد توجه دولتمردان و سیاستگذاران کشور‌ها قرار گیرد، می‌توان انتظار داشت به تغییر اوضاع منجر شود.

رتبه ۱۴۸ ایران در میان ۱۵۳ کشور

آن گونه که مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفته، امسال ۱۵۳ کشور در این گزارش بررسی شدند که در این میان رتبه نهایی ایران ۱۴۸ شده است. از میان ۱۵۳ کشور، ایران در حوزه مشارکت اقتصادی رتبه ۱۴۷ در حوزه دستاورد‌های آموزشی رتبه ۱۱۸ در حوزه سلامت و بهداشت رتبه ۱۳۰ و در حوزه مشارکت سیاسی رتبه ۱۴۵ را از آن خود کرده است.

به گفته فلاحتی، بیشترین مساله ایران در شکاف جنسیتی در حوزه اقتصاد و سیاست مشاهده می‌شود. با این یادآوری که وی تاکید دارد دولت تمرکز جدی روی مشارکت اقتصادی زنان داشته، زیرا جمعیت زنان حاضر در بخش اقتصاد غیر رسمی نسبت به اقتصاد رسمی بسیار بیشتر است و دلیل آن، بالا بودن مالیات و هزینه بیمه کردن شاغلان در حوزه اقتصاد غیر رسمی است.

از سوی دیگر شیوه‌های آمارگیری و گزارش گیری در حوزه مشارکت اقتصادی نیازمند بررسی مجددی است که در این زمینه معاونت، کمیته مشترکی میان وزارت کار، معاونت زنان و مرکز آمار تشکیل داده است تا تمام شاخص‌های اشتغال بازنگری جدی شود.

Share