نقد مجید رحمانی بر سریال وارش:

سریال وارش استناد تاریخی ندارد | بیایید به جوانان هنرمند گیلانی اعتماد کنید

مجید رحمانی، فعال فرهنگی گیلان با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به ساخت و نمایش سریال وارش واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مجید رحمانی، فعال فرهنگی گیلان با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به ساخت و نمایش سریال وارش واکنش نشان داد.

در یادداشت رحمانی آمده است:

داستان سریال وارش اقتباسی از رمان مهاجران (هاوارد فاست) با پی رنگ های عاشقانه با سلیقه نویسنده و کارگردان در گیلانِ دوره پهلوی دوم روایت می شود. لذا سریالی که این شب ها از شبکه سوم پخش می گردد استناد تاریخی ندارد.

با این حال روایت غلط و دیالوگ های نابجا و ارائه قهرمان های خیالی، ایجاد دوقطبی مضر و دروغین قومیتی، اجرای نادرست لهجه و فرهنگ گیلکی، تحریف روحیه مبارزاتی مردم گیلان، استفاده حاشیه ای از هنرمندان توانمند بومی و … موجبات ناراحتی مردم غیور گیلان را ایجاد نمود.

از پس این روز های سخت که بر فرهنگ و هنرمان می گذرد، می توان چند برداشت و مطالبه جدی داشت:

۱.بدانیم که جنس محبت گیلانیان و حساسیت نسبت به هویت تاریخی و فرهنگی شان، همواره همراه با انصاف و نجابت بوده و اطلاق برچسب پان گیلک به مردم این خطه قهرمان پرور و پیشتاز در تاریخ مبارزاتی ایران، ظلم دیگری بر اهالی این زیست بوم است. پرواضح است که تخریب و تحریف فرهنگ هر یک از مناطق ایرانِ عزیز منجر به تضعیف فرهنگ ملی خواهد شد‌ و گرامی داشت رنگین کمان اقلیم و اقوام به تکریم هویت ایرانی می انجامد.

۲. زیست بوم زیبای گیلان و فرهنگ غنی مردم این سامان، باعث شده که این منطقه تبدیل به یک لوکیشن طبیعی، ارزان و ایده آل برای فیلمسازان سراسر کشور شود. این جذابیت تا جایی است که اکثر فیلم های مرتبط و غیر مرتبط با منطقه، تلاش می کنند تا برای بهره مندی از جذابیت بصری سکانس هایی را در این مناطق داشته باشند.
از این رو پیشنهاد می گردد تا متولیان دولتی، یکی از مطالبات هنری کشور و استان مبنی بر احداث شهرک سینمایی در گیلان را جامع عمل بپوشانند.

۳. ناظر به تکرار عدم رعایت اقتضائات منطقه در آثار سینمایی و تلویزیونی؛ از مسئولان بویژه نمایندگان مجلس مطالبه نماییم که فارغ از موج سواری رسانه ای، ساز و کار قانونی فراهم نمایند تا هر گونه فیلم با هر سطح و اسم سازنده ای در صورت پرداخت منطقه ای، ملزم به اخذ مجوز و نظارت محتوایی و هنری از استان ها گردد.
این مهم با تدبیر پیش تولید و بررسی فیلمنامه و الزام حضور ناظر کیفی بومی و مشاور فرهنگی هر منطقه، قابلیت اجرایی می یابد و در مقابل نهاد پاسخگو نیز مشخص می شود.

۴. سخن پایانی با متولیان فرهنگی و هنری است؛ بیایید به جوانان هنرمند گیلانی اعتماد کنید و این حلقه بسته تولید آثار با کارگردانان تکراری را باز نمایید. همچنین سوژه های بسیار ناب، جذاب و واقعی در تاریخ این سرزمین وجود دارد که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. تولید آثار هنری هویتی نیازمند نگاهی نو و همتی مضاعف است.

Share