یادداشت/ رضا سیف پور

 پنج توصیه برای حفظ کسب و کار در شرایط بحرانی

شاخص‌های اصلی کسب و کارشان مدام در حال نوسان است و در نهایت یا از قدرت خرید مشتری‌ها کاسته شده و یا مشتری‌ها برای حضور در بازار از انگیزه و اطمینان کافی برخوردار نیستند.

*رضا سیف پور

دکترای مدیریت کسب و کار و مدرس سوادمالی

سالهاست که کارشناسان اقتصادی صفت «شرایط بحرانی» را برای اقتصادمان بکار می‌برند. در شرایط بحرانی، فعالین اقتصادی امکان برنامه ریزی برای تولید و یا عرضه خدمات خود ندارند، هرلحظه منتظر یک شوک ناگهانی در بازار هستند، شاخص‌های اصلی کسب و کارشان مدام در حال نوسان است و در نهایت یا از قدرت خرید مشتری‌ها کاسته شده و یا مشتری‌ها برای حضور در بازار از انگیزه و اطمینان کافی برخوردار نیستند.

طی سالهای اخیر، نوسان قیمت ارز، افزایش تورم و رکود حاصل از عدم توجیه اقتصادی تولید در بسیاری از بخش‌ها باعث شده تا این وضعیت بحرانی تشدید شده و یا حداقل تداوم داشته باشد اما در این شرایط چگونه می‌توان کسب و کار کوچک خود را حفظ نمود؟ برای پاسخ به این سؤال می‌خواهم پنج توصیه کاربردی به فعالین اقتصادی و شاغلین در کسب وکارهای کوچک تا متوسط ذکر کنم که امیدوارم برای شما هم قابل استفاده باشد:

  • توصیه اول: به فکر خدمات جدید به مشتریان قدیم باشید.

در شرایط بحرانی جذب مشتری جدید دشوار است اما می‌توان تلاش کرد که مشتریان قدیمی به سمت رقبا نروند. برای رسیدن به این هدف به نظرم باید متناسب با شغل خود به دنبال راه‌های جدید باشید. آگاهی از رمز و راز بازاریابی جدید می‌تواند در این مورد به شما کمک کند.

  • توصیه دوم: کیفیت بالاتر، قیمت بالاتر

شاید این توصیه کمی عجیب باشد. معمولاً می‌شنویم که بهتر است با سود کمتر فروش بیشتری داشته باشیم اما فراموش نکنید در شرایط بحرانی به ناچار از میزان فروش شما کاسته می‌شود و اگر شما بخواهید با کاستن از کیفیت قیمت را کاهش دهید تا به فروش بیشتری برسید ممکن است به زودی از بازار خارج شوید. پس به فکر همان مشتری‌های قدیمی باشید و برای آنها کیفیت کارتان را ارتقاء دهید. در اینحالت باید بتوانید علت افزایش منطقی قیمت را هم برایشان توضیح دهید. تاکید می‌کنم افزایش منطقی قیمت. در این حالت حتی می‌توانید به مشتریان جدید هم امیدوار باشید.

  • توصیه سوم: به محصولات خود تنوع دهید

شما در شرایط بحرانی رقبایی دارید که می‌خواهند سهم بیشتری از بازار داشته باشند و شما را از گردونه رقابت حذف کنند پس شما هم سعی کنید تا این اتفاق نیافتد. برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از آنها عبور از دام تک محصولی است. برای این کار می‌توانید دو استراتژی داشته باشید. تنوع بخشیدن به یک محصول از طریق سطح بندی ویژگی‌های آن و با به کار بردن اسامی مختلف، یا تولید محصولات جدید و ارائه خدماتی متفاوت نسبت به محصول و یا خدمات قبلی. اینطور می‌توانید مطمئن شوید که در هرشرایط در بازار حضور دارید.

  • توصیه چهارم: هزینه‌ها را کم کنید

پس از مدتی که از شرایط بحرانی می‌گذرد، متوجه می‌شوید که هزینه‌های شما تمایل بسیاری به سمت افزایش دارد. افزایش دستمزدها با توجه به افزایش نرخ تورم سالانه، افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌های جاری و ده‌ها افزایش دیگر که هرکدام به تنهایی می‌تواند کمر کسب و کار شما را بشکند پس به فکر تغییر استراتژی باشید و هزینه‌های خود را با قید سه توصیه قبلی مدیریت کنید. برای این کار پیدا کردن شیوه‌های جدید ومکانیزه کردن تولید و خدمات، چه بسا بتواند راه کار خوبی برای شروع باشد.

  • توصیه پنجم: به تبلیغات بیشتر توجه کنید

شاید این هم یک توصیه عجیب باشد اما در شرایط بحرانی اکثر کسب وکارها برای مدیریت هزینه به فکر کاهش هزینه تبلیغات می افتند. این دقیقاً خطرناک‌ترین کار برای آنها و بهترین فرصت برای شماست. یک تبلیغات دقیق و حساب شده با بهره گیری از شیوه‌های جدید بازاریابی می‌تواند به شما کمک کند تا نه تنها سرپا بایستید بلکه خلاء موجود در بازار را هم پر کنید. پس به فکر تبلیغات باشید هرچند ممکن است در ظاهر برایتان هزینه‌هایی را هم در بر داشته باشد.

ارتباط با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

Share