پایان کار چپگرای سرشناس آمریکای لاتین

موارلس پس از فرار از بولیوی به مکزیک پناهنده شد

«اوو مورالس» رئیس جمهوری مستعفی بولیوی پس از دریافت پناهندگی از مکزیک کشورش را ترک کرد اما وعده داد که «بزودی با قدرت و انرژی بیشتری» به بولیوی باز گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «اوو مورالس» بامداد سه‌شنبه در توئیتی نوشت که در حال ترک کشور به مقصد مکزیک است اما وعده داد که «بزودی با قدرت و انرژی بیشتری» به بولیوی باز گردد.

تلویزیون «یونیتل» گزارش داد؛ هواپیمایی که دولت مکزیک برای خارج کردن مورالس فرستاده بود، فرودگاه شهر «چیموره» در بولیوی را ترک کرده است.

«مارسلو ابرارد» وزیر خارجه مکزیک دوشنبه به وقت محلی اعلام کرده بود که مورالس از آن کشور تقاضای پناهندگی کرده و مکزیکوسیتی با این درخواست موافقت کرده است.

پس از خروج مورالس، پلیس بولیوی اعلام کرد که شماری زیادی از معترضان از شهر «ال آلتو» به سمت «لاپاز» پایتخت بولیوی به راه افتاده‌اند.

در حالی که هزاران نفر از هواداران مورالس تظاهرات در لاپاز را آغاز کرده‌اند، گروه‌های مخالف وی و هواداران این گروه‌ها در میدان «موریلو» در مرکز لاپاز و سایر قسمت‌های شهر موانعی برای جلوگیری از درگیری میان دو طرف ایجاد کردند.

«ویلیامز کالیمان» فرمانده نیروهای مسلح بولیوی به خبرنگاران گفت که نیروهای ارتش به همراه پلیس در خیابان‌ها مستقر خواهند شد و «از نیروی متناسب علیه گروه‌های خرابکاری که باعث ایجاد وحشت در مردم می‌شوند» استفاده خواهند کرد.

«یوری کالدرون» رئیس پلیس نیز اعلام کرد: این مأموریت امروز آغاز می‌شود و زمانی پایان می‌یابد که آرامش در سراسر بولیوی برقرار شود.

مأمورانی که مسؤول حفاظت از پارلمان بولیوی هستند به رویترز گفته اند که احتمال می‌رود تقابلی جدی میان مخالفان و موافقان مورالس رخ دهد.

یک دیپلمات غربی در لاپاز با اشاره به اینکه بسیاری از سفارتخانه‌ها در پایتخت بولیوی تعطیل شده و کارمندان این سفارتخانه‌ها از خانه‌هایشان مشغول کار هستند، گفت: اوضاع بسیار نگران‌کننده است. شب گذشته ترس و  وحشت زیادی حاکم بود. فکر می‌کنم مردم امروز هم همین وضع را دارند.

مورالس، نخستین رئیس جمهوری بومی بولیوی به شمار می‌آید که همزمان با موج پیروزی چپگرایان آمریکای لاتین در اوایل قرن بیست و یکم به قدرت رسید. بسیاری از مردم بولیوی مورالس شصت ساله را قهرمان فقرا می‌دانند که باعث شد اقتصاد کشور رشد مناسبی داشته باشد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری بیستم اکتبر (۲۸ مهر)، اپوزیسیون مدعی تقلب در انتخابات شد و درگیری‌های خشونت‌آمیزی رخ داد. پس از آنکه «سازمان کشورهای آمریکایی» (OAS) روز یکشنبه گزارشی درباره تقلب در جریان انتخابات ارائه کرد، ارتش بولیوی خواستار کناره‌گیری مورالس شد و در نهایت، وی استعفایش را اعلام کرد.

به دنبال استعفای مورالس و کناره‌گیری شمار زیادی از معاونان و متحدان وی در دولت و پارلمان، تلاش‌ها برای تعیین رئیس جمهوری موقت آغاز شده است. بر اساس قانون اساسی بولیوی «آدریانا سالواتیرا» رئیس سنا می‌توانست جانشین مورالس شود اما او نیز یکشنبه استعفا کرد. از این رو، «ژانین آنز» معاون دوم سنای بولیوی گفته که وی آماده است کنترل کشور را در دست بگیرد.

به گزارش ایرنا، او که طبق قانون اساسی امکان ریاست جمهوری را دارد، با چشمانی گریان اظهار کرد که سنا روز سه‌شنبه جلسه‌ای تشکیل خواهد داد. او از اعضای پارلمانی «حزب جنبش سوسیالیسم» وابسته به مورالس خواست تا در این جلسه شرکت کرده و راه‌ حلی طبق قانون اساسی یافته و رئیس جمهوری موقت را تعیین کنند.

استعفای مورالس باید رسماً به تأیید «مجمع قانونگذاری» که متشکل از اعضای سنا و مجلس نمایندگان است، برسد.

Share