با صدور حکم دادگاه

جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس و ردمال محکوم شد

“علیرضا زیباحالت منفرد” معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی که اخیراً سخنگوی قوه قضائیه از صدور محکومیت سنگین برایش خبر داده، از سوی دادگاه به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رضا جعفری وکیل مدافع علیرضا زیباحالت منفرد در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام این خبر گفت که دادگاه در حکم صادره برای زیباحالت، او را به ۲۰ سال حبس و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو رد مال و جزای نقدی محکوم کرده است.

این وکیل دادگستری افزود: پرونده زیباحالت با اعتراض وی به حکم صادره برای رسیدگی در مرحله تجدیدنظر به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

 ۲۶ دی سال ۹۵ بود که اداره کل امور بین الملل قوه قضائیه از دستگیری و استرداد یکی از متهمان اصلی پرونده فساد بزرگ نفتی است خبر داد؛ متهمی که تا آن زمان نامش زیاد به گوش نخورده بود و حتی در جلسات رسیدگی به پرونده فساد نفتی، کمتر نامش به میان می‌آمد.

اداره‌کل امور بین‌الملل قوه قضاییه در اطلاعیه استرداد این متهم، اعلام کرد: «متهم مذکور به ‌دستور شعبه ششم بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۸ تهران تحت تعقیب بین المللی قرار گرفته و توسط پلیس بین الملل نیروی انتظامی با همکاری سایر نهادها به کشور مسترد شد. درخواست استرداد متهم ابتدا به کشور مالزی ارسال و وی در آنجا دستگیر شد اما استرداد او ناکام ماند تا اینکه در کشور دیگری شناسایی و دستگیر شد.»

این متهم که ساعاتی پس از انتشار خبر دستگیری و استرداد، هویتش مشخص شد، کسی نبود جز “علیرضا زیباحالت منفرد” کسی که نخستین بار عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران از او به عنوان جعبه سیاه پرونده نفتی یاد کرد اما «شاه کلید» پرونده نفتی و «زمز نجات» بابک زنجانی از دیگر القابی است که به او داده‌اند.

Share