دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد:

کمبود واکسن آنفلوآنزا در گیلان وجود ندارد | واکسن زدن به معنای عدم ابتلا به آنفلوآنزا نیست

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وضعیت واکسن آنفلوآنزا در گیلان گفت: کمبود واکسن آنفلوآنزا در گیلان نیست اما محدودیت وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، علیرضا رسایی اظهار کرد: همه ساله در فصل سرما بیماری آنفلوانزا شایع می شود، این بیماری باعث به وجود آمدن عوارضی همچون احساس خستگی، گلو درد، تب و لرز، درد بدن و … برای فرد بیمار می شود.

وی با بیان اینکه عامل شیوع آنفلوآنزا ویروسی است که به وسیله هوا نیز منتقل می شود، گفت: اگر سطحی آلوده به ویروس آنفلوآنزا باشد و فردی با این سطح تماس پیدا کند و دست خود را به چشم یا دهان خود بزند، به این بیماری دچار می شود.

گروه های پرخطر واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر رعایت نکات فردی و بهداشتی جهت جلوگیری از ویروس آنفلوآنزا، تصریح کرد: برای گروه پزشکی و بیماران خاص، واکسن تهیه می شود، ولی بقیه بیماران می توانند با مراجعه به پزشک و گرفتن نسخه، واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

رسایی در خصوص راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا، افزود: برای پیشگیری از این بیماری باید دست های خود را در طول روز چندین بار با آب و صابون شست و همچنین از تماس دست ‌های آلوده با چشم، دهان و بینی خودداری کنیم.

وی با بیان اینکه در بیماری‌هایی چون قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم، بارداری و کهنسالی امکان مبتلا شدن افراد به آنفلوانزا افزایش می‌یابد، گفت: لازم است گروه های پرخطر واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

واکسن زدن به معنای عدم ابتلا به آنفلوآنزا نیست

رسایی در پاسخ به این سوال که چرا افرادی که از واکسن آنفلوآنزا استفاده کرده‌اند، دچار این ویروس می‌شوند؟ افزود: واکسن زدن به معنای مبتلا نشدن به آنفلوآنزا نیست، بلکه واکسن آنفلوآنزا، در برابر ویروس‌هایی از بدن حمایت می‌کند که احتمال بیشتری برای ایجاد آن در یک سال وجود دارد؛ اما ممکن است با نوعی از ویروس مواجه شویم که با ویروس‌های فصلی واکسن، متفاوت باشد.

وی با اشاره به وضعیت واکسن آنفلوآنزا در گیلان اضافه کرد: کمبود واکسن آنفلوآنرا در گیلان نیست اما محدودیت وجود دارد.

رسایی با اشاره به شروع فصل سرد و بازگشایی مدارس، افزود: بهتر است که افراد برای تزریق این واکسن اقدام کنند. اگر یک دانش آموز مبتلا شود، بقیه هم کلاسی‌های خودش را مبتلا خواهد کرد و این دانش آموزان، ویروس را به خانواده خود منتقل می‌کنند و به این صورت، باعث همه گیری این ویروس می‌شویم.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در سال گذشته هزار و ۴۹۶ بیمار آنفلوآنزا در گیلان بستری شدند گفت: از این تعداد از ۵۶۳ بیمار نمونه تهیه و به تهران ارسال شد که از مجموع این تعداد ۱۳۷ بیمار به آنفلوآنزا فوق حاد مبتلا بود.

Share