در نشست مشترک معاون پرستاری وزارت بهداشت با رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان مطرح شد؛

پرستاری یکی از پنج شغل برتر جهان است| بیش از ۴٩ درصد از کادر پرستاری استان، طرحی و قراردادی هستند

در نشست مشترک معاون پرستاری وزارت بهداشت، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مسوولان حوزه پرستاری استان، با توجه به روند فزاینده کهنسالی و نقش پرستاران در بهبود کیفیت زندگی سالمندان، پرستاری به عنوان یکی از مشاغل برتر جهان مطرح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به روند فزاینده کهنسالی در کل دنیا و کشور، یادآور شد: پیر شدن جمعیت جهان موجب شده است تا پرستاری به عنوان یکی از مشاغل برتر در دنیا مطرح شود، در این زمینه با توجه به اینکه گیلان پیرترین استان کشور است، ناگزیر از شتاب بیشتری در به کارگیری تمهیدات لازم در این منطقه هستیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان شرایط سخت پیش رو، اذعان داشت: این شرایط، بار مسوولیت را بر حوزه پرستاری بیشتر می کند، سپری کردن این دشواری ها در سال های دور نیز در کشور اتفاق افتاده است، اما این بار از جنس دیگری است، در گذشته از جنس جنگ فیزیکی بوده و اکنون جنگ اقتصادی است و تنها تقوی می تواند نجات دهنده انسان در شرایط سخت باشد. وی ادامه داد:  شیوع بیماری های غیرواگیر مانند انواع سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و …، مسیر و روش حرفه ی پرستاری را دستخوش تغییرات می کند، در این میان با توجه به بالا رفتن میانگین سنی در کل جهان، پرستاران در بهبود کیفیت زندگی افراد سالمند، نقش بسزایی دارند.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود پرداختن به مباحثی چون تاب آوری را در پیشگیری از فرسودگی شغلی، حایز اهمیت خواند و افزود: با همه مصائبی که در این حرفه وجود دارد، با توجه به تحقیقات به انجام رسیده، مردم بیشترین اعتماد را به پرستاران دارند.

وی از وجود طرح به کارگیری دانشجویان ترم آخر رشته پرستاری به صورت پایلوت خبر داد و اظهار داشت: با توجه به کمبود نیرو در این حوزه و پایین بودن میانگین کشوری در این خصوص، این طرح در کنار تربیت کمک پرستار، می تواند به بهبود وضعیت موجود کمک شایانی کند، در این خصوص، پرستاران به غیر از کار تخصصی خود، مجبور به انجام کارهای دیگری نیستند و این امر می تواند به ارتقای خدمات در این حوزه بیانجامد.

دکتر حضرتی با اشاره به الکترونیکی شدن گزارشات پرستاری در آینده، تصریح کرد: در کنار این مهم، طرح آموزش به بیمار نیز در دستور کار این معاونت قرار دارد تا بیماران پس از عمل جراحی و یا دریافت خدمات درمانی از مراکز، رها نشوند و روند بهبود در منزل به صورت مستمر مورد پیگیری و ارزیابی قرار گیرد.

وی در پایان با تقدیر از رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به خاطر داشتن دغدغه های حوزه پرستاری، از زحمات دکتر معصومه ادیب- مدیر پیشین اداره پرستاری دانشگاه، تشکر و قدردانی کرد و به طاهره زاهدصفت-سرپرست کنونی این مدیریت، خیر مقدم گفت و وی را یکی از مسوولان درد آشنای حوزه پرستاری خواند.

در ادامه این نشست، با حضور دکتر لیلا عظیمی- مدیر کل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، مسایل مربوط به نیروی انسانی و ردیف های موجود مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر ارسلان سالاری- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با تاکید بر نقش تاثیرگذار پرستاران در ارتقای سلامت جامعه، خاطرنشان کرد: پرستاران، در خط اول حوزه درمان حضور دارند، از این رو، ارتباط مستقیمی با ارایه خدمات مطلوب به بیماران وجود دارد.

وی ادامه داد: علیرغم این بار مضاعفی که بر دوش این قشر است، نسبت به حوزه های دیگر، در آمد کمتری دارند و متاسفانه برای کسب درآمد بیشتر مجبور به فعالیت در چند شیفت کاری هستند و انرژی دیگری برای پرداختن به پژوهش و امور ارتقای شغلی خود ندارند.

دکتر سالاری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به آمار موجود در حیطه پرستاری، تصریح کرد: بیش از ۴٩ درصد از کادر پرستاری شاغل در استان، طرحی و قراردادی هستند و در این راستا، علاوه بر عدم رضایتمندی شغلی، بار مضاعف مالی نیز بر دانشگاه وارد می شود.

وی در پایان با بیان این مطلب که می بایست میان پرستاران شاغل در بخش های ستادی و بخش های بالینی، تفاوت فاحش پرداختی وجود داشته باشد، اختصاص بیشتر نیروی جدید پرستاری را با توجه به گسترش زیرساخت های درمانی، در استان گیلان خواستار شد.

طاهره زاهدصفت- سرپرست مدیریت امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نیز با مروری بر دغدغه های حوزه پرستاری استان، یادآور شد: با توجه به شرایط خاص بحرانی در سطح کشور و جنگ اقتصادی، هم اندیشی و تکاپوی مضاعف می تواند به بهبود روند خدمت رسانی منجر شود، در این میان با بسیج منابع انسانی در کنار پرداختن به مشکلات جذب در این حیطه، می توان به ارایه خدمات به نحو مطلوبی، دست یافت.

قانون ارتقای بهره وری، کمبود نیروی پرستاری، پرداخت مطالبات، نیروهای طرحی پرستاری،بازنشستگی اعضای هیات علمی پرستاری، شرکت های واسطه ای، آینده شغلی، اختصاص ردیف های بلاتصدی حوزه پرستاری، مشاوران توانبخشی بالینی، طب تسکینی  و گردشگری سلامت از دیگر نکات مطروحه در این نشست بود.

گفتنی است؛ این نشست با حضور معاون پرستاری وزارت بهداشت، مدیر کل دفتر توانمند سازی و بهبود سرمایه های انسانی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، رییس دانشگاه، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، مدیر اداره پرستاری کنونی و پیشین، روسای دانشکده های پرستاری استان، اعضای هیات مدیره نظام پرستاری استان، مدیران پرستاری مراکز درمانی دولتی و خصوصی و جمعی از مسوولان استانی این حوزه، در سالن اجلاس دفتر ریاست برگزار شد.

Share