استاندار گیلان تاکید کرد:

زراعت چوب در گیلان حمایت می‌شود | لزوم شناسایی اراضی مستعد قابل واگذاری

استاندار گیلان تصریح کرد: براساس قانون برنامه ششم سهم استان گیلان برای کشت زراعت چوب ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار می‌باشد که می‌بایست در جلسات ستاد زراعت برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد و این مهم توسط اداره کل منابع طبیعی استان پیگیری شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در پی تاکید رئیس جمهوری در نشست انتخاب استاندار گیلان، اولین نشست ستاد زراعت چوب استان برگزار شد.

 دکتر ارسلان زارع در این نشست اظهار داشت: به سبب تاکید رئیس جمهوری و ظرفیت بسیار خوبی که در استان گیلان وجود دارد باید زارعت چوب مورد توجه قرار گیرد.

استاندار گیلان تصریح کرد: براساس قانون برنامه ششم سهم استان گیلان برای کشت زراعت چوب ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار می‌باشد که می‌بایست در جلسات ستاد زراعت برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد و این مهم توسط اداره کل منابع طبیعی استان پیگیری شود.

وی با بیان اینکه طبق آخرین برآورد بالغ بر ۵ میلیون تن نیاز به مواد اولیه چوب وجود دارد افزود: یکی از اهداف تشکیل وفعال سازی ستاد زراعت چوب استان، تامین مواد اولیه چوب صنایع سلولوزی است.

استاندار گیلان افزود: تامین مواد اولیه صنایع و کارگاه ها در استان از طریق زراعت چوب نیاز به  واردات و خروج ارز را به حداقل می رساند وعامل مهمی در پیشگیری از قاچاق است.

دکتر زارع ادامه داد: نیاز است برای توجیه اقتصادی فعالیت زراعت چوب از تکنولوژی‌های روز و کشت‌های تلفیقی و ارقام اصلاح شده که نیاز به مصرف آب کمتر دارند و زودتر قابل برداشت هستند استفاده کنیم.

 وی تاکید کرد: اداره کل منابع طبیعی با همکاری مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و همچنین دانشگاه گیلان نسبت به بررسی و مطالعه کشت‌های متراکم متناسب با استان گیلان با استفاده از کار‌های کارشناسی وپژوهشی اقدام نماید.

نماینده عالی دولت افزود: اراضی مستعد قابل واگذاری جهت زراعت چوب توسط اداره کل منابع طبیعی با همکاری فرمانداران شهرستان ها شناسایی شوند.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات و چالش‌های کشور و استان بیکاری است خاطر نشان کرد: می‌توان از طریق زراعت چوب به عنوان یک فرصت اقتصادی و اشتغال‌زا به نحو شایسته بهره‌برداری و استفاده کرد.

استاندار گیلان با بیان اینکه زراعت چوب یک مؤلفه بسیار مهم برای حفاظت از محیط زیست به شمار می‌رود اظهار داشت: حفظ جنگل‌های طبیعی در استان بسیار ضروری است و همواره  برداشت غیرمجاز از جنگل‌ها و قاچاق چوب یکی از تهدیدات به شمار می رفته است.

مجری طرح توسعه زراعت چوب در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این جلسه اظهار داشت: استان گیلان یکی از استان‌های مستعد در زمینه زارعت چوب است و تلاش می‌کنیم که بخش اراضی ملی، اراضی که از ظرفیت خوبی در زمینه چوب برخوردار هستند را شناسایی کنیم.

جواد میرعرب رضی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی بورس چوب می‌توان میزان شفافیت در بخش قیمت چوب را افزیش داد افزود: با راه‌اندازی بورس چوب موجب اطمینان خاطر برای فعالان صنعتی و تولید کنندگان چوب ایجاد می‌شود و افزایش اشتغال را به دنبال دارد.

گفتنی است رییس جمهور در جلسه هیئت دولت چهارشنبه ششم شهریور ماه که استاندار گیلان انتخاب شد توجه به زراعت و تولید چوب و صنایع وابسته به آن را در مناطق شمالی کشور مورد تأکید قرار داد و گفت: متأسفانه نسبت به این موضوع غفلت شده و لذا از آنجایی که صنایع چوب و کاغذ از نیازهای مهم کشور است باید نسبت به توسعه آن اهتمام جدی داشت.

Share