بیکاری تحصیلکرده‎ها در پی اشتغال آقازاده‌ها

رتبه نخست کنکور ارشد در مترو دستفروشی می‌کند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شرایط نامناسب بازار کار ایران بر کسی پوشیده نیست به طوری که یافتن کاری مناسب که بتوان روی آینده آن شغل حساب کرد برای بسیاری از جوانان به ویژه تحصیلکرده‌ها به یک معضل جدی تبدیل شده است. از همین رو در این شرایط عده‌ای ترجیح می‌دهند که ادامه تحصیل دهند یا به خاطر مشکلات مالی یا نداشتن مهارت، در حرفه‌ای به اشتغال بپردازند که مناسب با رشته تحصیلی‌شان نیست. اغلب این افراد هم دستفروشی که معضلی بزرگ برای اقتصاد کشور است را انتخاب کرده‌اند. فارغ از این موضوعات آنچه که قابل تامل است اینکه چرا برای یک فرد باسواد عالی نباید شغلی مناسب وجود داشته باشد که مجبور باشد به خاطر امرار معاش به دستفروشی(البته کسانی که دستفروشی می‌کنند انسان‌های شریف و قابل احترامی هستند که به دنبال کسب روزی حلال هستند) روی بیاورد. یکی از این افرادی که دستفروشی می‌کند گویا نفر اول کنکور ارشد اقتصاد است!
وی که روی خط برنامه زنده شبکه پنج آمده بود، مدعی است: «در خط دو مترو به دستفروشی مشغولم که به ازای هر۶ یا ۸ ساعت کار، روزانه ۱۰۰هزار تومان درآمد خالص دارم که اگر بخواهیم با حقوق یک کارمند مقایسه کنیم بیشتر است. باور کنید کسانی که این شغل را انتخاب می‌کنند دارای تحصیلات عالی هستند من خودم رتبه اول کنکور ارشد اقتصاد را دارم. سوالم این است که چرا باید شرایط به گونه‌ای باشد که اقتصاد غیررسمی از اقتصاد رسمی‌مان پیشی بگیرد؟ مشکل کجاست؟»

واکنش کاربران
اکنون گفت‌وگو با دستفروش تحصیلکرده در کانون توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آنها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد می‌نویسد: «یعنی رتبه اول اقتصاد دانشگاه تهران داره تو مترو دستفروشی میکنه؟»
کاربر دیگری گفته است:« طرف رتبه یک اقتصاده در نازل‌ترین سطح اقتصاد داره دستفروشی میکنه بعد چه انتظاری دیگه میشه داشت که کار پیدا کرد»
دیگری نوشت:« این فرد اهل هر کجای دیگر دنیا می‌بود باید استاد دانشگاه می‌بود! صحبتهایش به شدت تکان دهنده و شنیدنی است!»
یکی دیگر از کاربران نوشته است:«یعنی با این تحصیلات یک شغل مناسب مرتبط با مدرک ایشون نبود»
کاربران دیگر نوشته‌اند:« شبکه۵ برنامه تهران ۲۰ مجری با دستفروش مترو مصاحبه تلفنی می‌کرد دستفروش گفت من فوق لیسانس اقتصاد دارم رتبه۱کنکور۹۷ بودم چون کارنیست مجبورم. این واقعیت انقدر تلخه که مجری رو آنتن نتونست خودشوکنترل کنه گفت دروغ که نمیگی؟»،‌«چقدر تلخ که جوان تحصیلکرده دستفروشی میکنه»، «این چیزا عادی شده پول نداشته باشی علم هم برات جایگاهی نداره. ما جای درک رو با مدرک اشتباه گرفتیم ما داخل دانشگاه علم روز و هوش مالی درس نمی‌‌دیم فقط یه سری جزوات تحویل دانشجو میدیم به همین خاطر تحصیلکرده با مدرک ارشد و دکترای بیکار زیاد داریم من خودم پژوهشگر برتر دانشگاه شدم اما لوازم التحریر می‌فروشم»،‌ «منم رتبه خوبی در ارشد گرفتم ولی سرنوشتم مثل همین آقاست»، «من جای این مسئولین شرمنده‌ام»، «هیچ کس سرجای خودش نیست دیدن همچین چیزایی عجیب نیست.»،« تو کشور رتبه‌های برتر تجربی به لطف مافیای پزشکی موفق هستن ولی در رشته ریاضی و انسانی به علت کمبود کار در این رشته و نداشتن پشتیبان، افراد یا به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند یا خانه‌نشین می‌شوند»،‌ «منم ارشد اقتصادم حیف این رشته بخدا هیچکی نمیدونه چیه و باهاش چه میشه کرد. مجبوریم بریم تو بازار حسابداری دخالت کنیم چون اقتصاد بر پایه تحقیقات هست و تحقیقات در ایران پول و جایگاهی نداره»،‌ « اتفاقا اوضاع کار خیلی خرابه پزشکی رو دیدم که راننده اسنپ بود،تمام مدارکشم نشون‌داد»،‌ « به مملکتی که دانشجوی رتبه یک کنکور ارشدش، داره تو مترو روزی هشت ساعت دستفروشی میکنه دیگه امیدی نیس..»، « البته دستفروش‌های عزیز تحصیل کرده کم نداریم»،‌« آموزش پول درآوردن به جوونا بدین همین اینترنت پر از فرصت شغلیه منتها آموزشی نداریم »، ‌« باز خوبه ۶تا ۸ ساعت کار ۱۰۰تومن در میاری ماهم مثل خودت تحصیل کردیم سر کار هستیم ۸ساعت کار روزی ۵۰هزار تومن»، « اتفاقا دکترای اقتصاد دانشگاه تهران هم داریم که داره کولبری میکنه، به خاطر ۵۰ تومن، یخچال می‌زاره پشتش!»، «اگر واقعا کار بود با درآمد خوب اینهمه جوون بیکار نداشتیم»، ‌« درسته که از نظر آماری دانشجو بودن شغله، ولی دانشجو با جیب خالی مگه میشه بالاخره باید درآمدی داشته باشه یا نه!»

Share