از موزه اربونی تا میدان جمهوری

جاذبه‌های گردشگری ایروان ارمنستان

نام بومی این کشور در زبان ارمنی هایک می‌باشد، نام هایک، از بنیان گذار افسانه ای ملت ارمنی و نتیجهٔ نتیجهٔ نوح پیامبر، گرفته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ارمنستان کشوری در قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان است که  در میان دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد، که مرز میان آسیا و اروپا محسوب می‌شود. نام بومی این کشور در زبان ارمنی هایک می‌باشد، نام هایک، از بنیان گذار افسانه ای ملت ارمنی و نتیجهٔ نتیجهٔ نوح پیامبر، گرفته شده است.

 زبان رسمی کشور ارمنستان، زبان ارمنی است. ایروان پایتخت ارمنستان در تور ارمنستان  به خاطر جاذبه‌ های طبیعی زیبایش و تلاشی که برای توسعه‌ی گردشگری آن انجام شده، شهری تماشایی در بین کشورهای همسایه است. آجرهای قرمز منحصر به فرد ایروان از شاخصه های این شهر در ساختمان ها و آپارتمان هایش در هر گوشه و کنار شهر به چشم می خورد.

به گزارش سفر باتو، شهر ایروان در کنار رود هرازدان در سال ۷۸۲ پیش از میلاد مسیح شکل گرفته است. این شهر  در دورترین نقطه در دشت آرارت قرار گرفته است.از جاذبه های گردشگری ایروان می توان به میدان جمهوری ایروان، کاسکاد، ماتناداران، مجسمهه مادر ارمنستان، موزه تاریخ ارمنستان، پارک پیروزی ارمنستان، تئاتر اپرای ارمنستان، قلعه اربونی، موزه هنرهای کافسجیان، پارک عشاق ارمنستان، باغ وحش ارمنستان  نام برد.

میدان جمهوری ایروان 

میدان جمهوری یا میدان لنین که نام دیگر آن است به عنوان یکی از نمادهای معماری شوروی و مکان های دیدنی ایروان شناخته می شود.

بازسازی و تعمیرات انجام‌شده روی میدان جمهوری، این میدان را تبدیل به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری شهر و یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های ایروان کرده است.

 بناهای ارزشمندی همچون ساختمان وزارت امور خارجه و گالری های هنری وجود دارد که در کنار هتل ماریوت واقع شده اند ، در اطراف میدان جمهوری ارمنستان، یک آب نمای بسیار زیبا و با شکوه قرار دارد که هر شب از ساعت ۸-۱۰ نمایش زیبای موزیکال را به همراه دارد. همچنین در اطراف میدان جمهوری در ایروان فروشگاه ها و مراکز خرید زیبا و شیکی هم قرار دارد که می توان از آن ها بازدید کرد.

کاسکاد یکی از جاذبه های گردشگری ایروان

کاسکاد یک پروژه عظیم بوده است و توسط یکی از مشهورترین معمارهای ارمنی الکساندر تامانیان  در سال ۱۹۷۰  پیشنهاد داده شده ، همچنین کاسکاد از جاذبه های مهم شهر ایروان است که یک موزه از هنرهای مدرن در قلب ایروان محسوب می شود.

خانه اپرا

اپرای ایروان در سال ۱۹۳۰ ساخته شده و در سال ٢٠٠٣ هم یک بازسازی بر روی آن انجام شده است.

خانه ای با معماری ایروانی که ورودی اصلی آن از میدان آزادی است. خانه اپرا ،نقطه تحول قسمت شمالی شهر است که اطرافش را پارک‌ها، کافی‌شاپ‌ها و مراکز خرید ایروان پوشانده‌اند .

این ساختمان دو تالار بزرگ دارد: یکی تالار کنسرت آرام خاچاطوریان و دیگری تالار باله و اپرای ملی.

بیرون محوطه اپرا و اطراف ساختمان هم چند مجسمه از بزرگان موسیقی و اپرای ارمنستان مثل خاچاتوریان، ساخته شده که به فضای کلی اپرا جذابیت خاصی می‌دهند.

منطقه ای  با آبشار، موزه فرهنگ و هنر و پارک که دیدن آن برای بسیاری از گردشگران دارای جذابیت است همچنین دارای چشم اندازهای طبیعی تفریحی کافسچیان است.

پارک عشاق

پارک عشاق یکی از پارک های زیبا و جاذبه های گردشگری ایروان به شما می آید. این پارک در قرن ۱۸ ساخته شده است و محلی مناسب برای قرارهای عاشقانه و رمانتیک است. همچنین هر ساله در آن جشنواره های متعددی برگزار می شود .

کلیسای جامع سنت کریکور

یکی از کلیساهای معروف شهر ایروان کلیسای جامع سنت کریکور به شمار می آید که این کلیسا از سه بخش کوچک تر ساخته شده و دارای دو محراب جداگانه است که در گذشته متعلق به ملکه و شاه بوده است. همچنین ظرفیت این کلیسا ۱۷۰۰ نفر است.

موزه اربونی

از موزه های زیبا، معروف و دیدنی ایروان ارمنستان میتوان به موزه اربونی اشاره کرد که بر فراز تپه قرار گرفته است و بعد از یک حفاری کشف شده است که در آن اشیا و آثار قدیمی و تاریخی دیده شده است.

کشف این قلعه به زمانی بر می‌گردد که یک کشاورز، خیلی اتفاقی لوحی سنگی را در این منطقه پیدا می‌کنند. محققان توانستند  لوح‌های خط میخی زیادی را پیدا کنند  که مربوط به زمان آرگیشتی اول، پادشاه اورارتو بوده همچنین می‌گویند تاریخ ساخت این قلعه به ٧٨٢ قبل از میلاد بر می‌گردد . این موزه در خیابان اربونی ٣٨ قرار گرفته است.

کلیسای کاتولیک

کلیسای کاتولیک که متعلق به مریم مقدس است و در قرون وسطی ساخته شده است ،برای مردم مسیحی ایروان بسیار مقدس بوده است.

ماتناداران ایروان

کتابخانه باستانی ارمنستان محسوب می‌شود که کتاب‌های خطی زیادی  را به خود اختصاص داده است . این کتابخانه در بزرگترین خیابان ارمنستان قرار دارد وحدود ١٧٫٠٠٠ کتاب دست نوشته ارمنی و ١٠٠٫٠٠٠ سند قرون وسطایی و مدرن در آن وجود داشت . ماتناداران ایروانددر قرن پنجم توسط مشتوت در واگارشاپات (اشمیادزین) ساخته شد . بعد از کشتار دسته‌جمعی ارامنه در جنگ‌ جهانی‌ اول، خیلی از کتاب‌ها گم شدند و تصمیم به جمع‌آوری مجدد کتاب‌ها گرفته شد.

در یکی از ستون‌های این کتابخانه، مجسمه‌ای از مشتوت قرار دارد که با نظم و انضباط، در حال یاد دادن الفبای خود است و مجسمه شش محقق و نویسنده بزرگ دیگر هم، در کنار در قرار گرفته است.

کلیسای جامع سارکسیس

این عبادتگاه متعلق به سال ۸۴۰ است و یکی از محبوب ترین مکان های دیدنی ایروان به شمار می آید .کلیسای جامع سارکسیس از مکان های دینی و مذهبی ایروان است.

موزه نسل کشی

موزه نسل کشی، از دیگر موزه های شهر زیبای ایروان است که در آن همیشه یک شعله دائمی روشن است و این شمع  با گل های تزیینی مقبره قربانیان حادثه تزیین شده است و یادبود آن ها محسوب می شود.

پرابلور

آرامگاهی ویژه قهرمانان جنگ که در این منطقه دفن شده اند، است. برای افرادی که به اسطوره های تاریخی علاقه دارند ، پرابلور می تواند مکان مناسبی باشد.

کلیسای گغارت

در۳۵ کیلومتری جنوب شرقی ایروان ساحل شرقی رودخانه ازاد، کلیای گغارت قرار دارد. دراوایل قرن سیزدهم این منطقه جزو املاک اختصاصی خاندان زاکریان که یکی ازثروتمندترین خاندان ها درتارخ ارمنستان بوده اند بوده است.

بعدهاخاندان پروشیان این ملک راازخاندان زکریان خریداری نموده ودستور ساخت کلیسای درونی رابه یک خواهر و معمار دادند ، کلیسای بیرونی در سال ۱۲۱۵ ساخته می شود.

قرن سیزدهم کلیسای درونی ساخته  شده که از سه قسمت اصلی تشکیل شده ا ند ویکی ازاین قسمتها ارامگاه سلسله پروشییان محسوب می شود .ساخت این کلیسا به مدت ۱۰ سال به طول انجامیده است.

گغارت یک نوع نیزه می باشد که یک پایه چوبی دارد که بر سر ان یک اهن تیز تخت قرار گرفته است، زمانی که حضرت مسیح را به صلیب کشیده شده بود ، این نیزه را در بدن او فرو کرده بودند تا از مرگ وی اطمینان حاصل کنند. به همین دلیل است که این نیزه برای مسیحیان مقدس شناخته شده است و اسم این کلیسا به این معناست . ایری وانک نام قدیم گغارت است.

شهر مذهبی اجمیازین

در ۲۵ کیلومتری غرب ایروان شهر مذهبی اجمیازین قرار دارد که چهارمین شهر بزرگ ارمنستان به حساب می آید. ارمنستان قدیمی ترین کشور مسیحیت در دنیا به شمار میرود.

ساخت این شهر مذهبی مربوط به سال ۳۰۱-۳۰۳ میلادی می باشد عمده باسازی ان در قرن ۱۷ صورت می گیرد.

 مجسمه مادر

مجسمه ای ۲۳ متری، در خیابان مسروپ مشتوت، در میدانی که به سبک معماری شوروی سابق ساخته شده، است.

مجسمه مادر ستون‌هایی دارد که با لامپ و فواره‌های زیادی تزئین شده است و این مجسمه با شمشیری که به‌دست گرفته و محافظی که جلوی پایش است، یک محافظ برای کشور است و آن را نماد صلح می‌دانند. مجسمه مادر ارمنستان خیلی‌ها را هم به‌ یاد سوسه مایریک، زنی که پا به ‌پای جوانان برای ارمنستان جنگید و به او لقب مادر ارمنستان را داده بودند، می‌اندازد.

موزه مارتیروس ساریان

 مارتیروس ساریان، از هنرمندان مشهور ارمنستان است که در مسکو هنرهای تجسمی خوانده  است.

ساریان بعد از سفرهایش به کشورهای مختلف دنیا، از جمله ایران، به ارمنستان برگشت و مردم ایروان، موضوع ثابت نقاشی‌هایش شدند. آثار اورا جمع آوری کردند و موزه ای به نام او تاسیس کردند، می‌گویند تعدادی از آثار نقاشی‌ این هنرمند ایروانی نیز در موزه‌های پاریس و مسکو نگه‌داری می‌شود.

Share