معاون وزیر ورزش خبر داد

آزادی مشروع جوانان را سلب کرده ایم | حضور زنان در ورزشگاه مشروع است

جوانان بزرگترین مصرف‌کنندگان شادی و نشاط مشروع در جامعه هستند و میزان بالای افسردگی در جوانان نشان از نبود برنامه‌های با نشاط در جامعه دارد. معاون وزیر ورزش در این رابطه با اشاره به نبود هماهنگی میان دستگاه‌ها برای برگزاری برنامه‌های شادی بخش از سلب آزادی مشروع جوانان در برخی نهادها انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از برنا؛ کافی است صفحه حوادث جراید را ورق بزنید؛ میزان بالای اخبار خودکشی، قتل و… نشان از میزان بالای افسردگی در میان ایرانیان است. بنا به گفته وزیر وقت بهداشت در اردیبهشت ۹۶، حدود ۳۰ درصد ایرانیان افسردگی دارند.

اما شاید داروی مقابل افسردگی افزایش شادی و نشاط باشد. از آن جایی که ایجاد نشاط به صورت فردی امکان پذیر نیست و انسان موجودی اجتماعی است؛ جای خالی نشاط اجتماعی در جامعه ایرانی احساس می‌شود که در این میان جوانان بزرگترین مصرف کنندگان شادی و نشاط هستند. این در حالی است که در سطح جامعه کمترین اثر از نشاط وجود دارد و به نظر می‌رسد دولتمردان و متولیان امر علاقه‌ای به توسعه نشاط اجتماعی ندارند و مقاومت شدیدی در رابطه با برخی نشاط های مشروع وجود دارد اما گره کار کجاست و چگونه می‌توان شادی و نشاط را در جامعه توسعه داد؟

محمدمهدی تندگویان، معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان، در پاسخ به اینکه چرا در برابر برنامه‌های نشاط‌بخش در جامعه مقاومت وجود دارد؟ به خبرنگار برنا گفت: متاسفانه عدم هماهنگی وحشتناکی بین دستگاه‌ها وجود دارد. به‌عنوان مثال وقتی در اجرا می‌خواهیم تصمیم بگیریم که سوگواری برای مراسمات مختلفی برگزار کنیم همه نهادها با هم هماهنگ هستند و مراسم خیلی خوبی هم برگزار می‌کنیم که البته آن هم بخشی از آن نشاط روحی را به وجود می‌آورد ولی در برگزاری مراسم شادی مقاومت وجود دارد. اسلام هر دو  را در نظر گرفته است. چرا در برگزاری مراسم عزاداری هماهنگ هستیم و در شادی نه؟

سلب کردن آزادی مشروع جوانان

وی اضافه کرد: یعنی صدا و سیما، ارشاد، نیروی انتظامی و اماکن پای کار مراسم سوگواری هستند ولی به محض اینکه می‌خواهیم برای جوانان ایجاد نشاط و تفریحی آن هم کاملا مشروع کنیم اینگونه نیست؛ بارها گفتم یکی از مشکلات ما در کشور این است که ما آزادی‌های مشروع جوانان را سلب می‌کنیم.

تندگویان خاطرنشان کرد: کاری به آزادی‌های غیرمشروع ندارم اصلا هم به دنبال آن نیستم اما حضور بانوان در ورزشگاه آزادی یک مشروع است، حضور خانواده‌ها در ورزشگاه  برای دیدن مسابقه فوتبال امر کاملا مشروع و خیلی خوب است اما چرا انقدر مقاومت می‌کنیم؟ و چرا آنقدر نهادهای ما موازی‌کاری دارند و در مقابل هم می‌ایستند و اجازه نمی‌دهیم یک نشاط به همین سادگی در اجتماع ایجاد شود.

مردم تشنه نشاط هستند

معاون وزیر ورزش و جوانان با اشاره به برنامه های این مجموعه اظهار کرد: دو هفته پیش، هفته ازدواج بود و ما در سراسر کشور برنامه داشتیم. در قم با همه موضوعاتی که داریم جشن بزرگ ازدواج برگزار کردیم همچنین بحث ترویج ازدواج اقوام را در کشور داشتیم. همه اقوام می‌آمدند با رقص‌های سنتی و مدل ازدواج‌های سنتی‌شان در مراسم‌های ما شرکت می‌کردند چیزی که برای من قشنگ‌تر بود استقبال بی نظیر مردم از برنامه‌های ما در کل کشور بود یعنی من فکر می‌کردم بهره‌برداری ما در کشور ممکن است مثلا ۱۰۰ هزار نفر باشد در حالی که بالای میلیون‌ها نفر حضور داشتند و استقبال وسیعی صورت گرفت.

وی ادامه داد: یعنی مردم تشنه نشاط هستند. این دست مراسم هم سالم و هم یک تفریح خانوادگی است و برای آن پولی پرداخت نمی شود. برخی از مردم هزینه کنسرت و حتی بلیط سینما را ندارند ولی وقتی مراسمی برگزار می‌شود و در آن رقص محلی و آئین ازدواج داریم و عروس و دامادی به‌صورت نمادین عقد می‌کنند؛ استقبال خوبی می‌شود که این خود یک آزادی مشروع است.

تندگویان بیان کرد: بارها اتفاق افتاده که‌ خیلی از برنامه‌ها را هماهنگ می‌کنیم و مجوز برگزاری جشن در سالن مشخصی اخذ می‌شود اما دقیقه ۹۰ یک نهادی  پلمپ می‌کند و جلوی برگزاری را می‌گیرد. ما دولت هستیم و از خارج از کشور نیامدیم که علیه نظام بخواهیم کاری کنیم؛ چرا برای فعالیت‌هایی که یک دولت برای نشاط اجتماعی جامعه جامعه انجام می دهد چند نهاد ذی‌نفوذ ورود پیدا می‌کنند و جلوی فعالیت را می‌گیرند؟

Share