اولین تراکنش مالی در حال انجام است

هلگا اشمید: اینستکس عملیاتی شد

هلگا اشمیت، دیپلمات آلمانی و معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در شهر وین، در پیامی توییتری اعلام کرد که بحث‌ها در این نشست سازنده بوده است و پیاده‌سازی کامل و موثر توافق هسته‌ای ایران توسط همه طرفهای ذاین توافق، همچنان نکته کلیدی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هلگا اشمید، از مقام‌های ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران عملیاتی شده و اولین انتقالات بانکی در آن در حال انجام است.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران هم عملیاتی شدن اینستکس را تایید کرده است.

عراقچی گفته در نشست روز جمعه طرف‌های برجام در وین پیشرفت‌هایی صورت گرفته، که “گامی به جلو” است، اما “کافی نیست.”

اشمید، که معاون فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده است، در توییتر خود نوشته است که “پیشرفت خوبی درباره پروژه‌های اراک و فردو به دست آمد.”

عباس عراقچی این بخش صحبت خانم اشمید را هم تایید کرده و گفته: “در بحث اراک هم پیشرفت خوبی داشتیم و همه اعضا تعهد کردند در جدول زمانی مشخص شده ساخت این راکتور جدید به انجام برسد.”

آقای عراقچی گفته است که وزیران خارجه کشورهای عضو برجام “به زودی” جلسه مشترکی خواهند داشت.

عملیاتی شدن سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران (اینستکس/ساحات)، در پایان نشست نمایندگان ایران، چهار کشور باقیمانده در توافق هسته‌ای و اتحادیه اروپا اعلام شده است.

یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، ایران اعلام کرده که اجرای تعهدات خود در چهارچوب این توافق را کاهش می‌دهد. از جمله اعلام شد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف ٣٠٠ کیلویی تعیین‌شده در برجام می‌گذرد.

ایران ضمن اعلام کاهش تعهدات، ضرب‌الاجلی ۶۰ روزه برای اروپا تعیین کرد که از طرف قدرت‌های اروپایی رد شد. این ضرب‌الاجل ١٠ روز دیگر به پایان می‌رسد.

عباس عراقچی گفته است با عملیاتی شدن اینستکس همه کشورهای اروپایی می‌توانند از آن برای مبادلات مالی با ایران استفاده کنند و قول داده شده که به زودی کشورهای دیگر هم بتوانند از طریق آن با ایران معامله کنند.

عراقچی در عین حال گفته: “البته بدون اینکه خرید نفت از ایران انجام شود یا اعتبارات خاصی برای آن در نظر گرفته شود اینستکس نمی‌تواند انتظارات ما را به طور کامل برآورده کند. بنابراین کشورهای اروپایی باید به طور جدی بحث فروش نفت ما را در دستور کار خود داشته باشند.”

روز پنجشنبه خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ایرانی که خواسته بود هویتش فاش نشود، نوشت خواست ایران این است که صادرات نفتش در همان سطح پیش از بازگشت تحریم‌های آمریکا احیا شود.

Share