یادداشت/ امین مهرآور 

رشت و شهرداری که رشتی‌ها را نمی‌شناسد

گزارش اخیر تاکسی نشینی شهردار رشت در صداوسیما نشان می دهد شهردار رشت  «رشتی ها» را نمی شناسد و اینطور که از ظاهر امر بر می آید او نه تنها مشاوران خوبی در حوزه تبلیغات و رسانه ندارد، حتی هیچ فردی در نزدیکی او نیست که شناختی حداقلی از روحیات رشتی ها داشته باشد.

امین مهرآور 

همواره در زمان انتخاب و انتصاب مدیران مختلف ارجمندانی پرشمار از لزوم به کارگیری مدیران بومی گفته شده است در اینجا مساله رفیق بازی نیست. اما مهم است که وقتی به یک مدیر در یک شهر ماموریتی مُحَوَل می‌شود شناخت دقیق و جامعی از محیط اجتماعی و تاریخ مقصد ماموریت خود داشته باشد.
و این رفتار ناجوانمردانه شورای شهر رشت است که در دو دوسالی که از عمر این شورا گذشته، دو شهردار غیربومی برای شهر برگزیدند که اولی خیلی زود فهمید در این شهر «این کاره» نیست و رفت، دومی هم نشان داده نه رشت را می شناسد، نه رشتی ها را و البته فراموش نکنیم که در فاصله میان حضور این دو نفر با تلاش فراوان اعضای شورا حدوداً ۹ماهی رشت شهردار نداشت.
البته منظور از بومی گزینی صرفا افرادی که در شناسنامه‌شان تولد در یک جغرافیا ثبت شده است، نیست، بلکه فرد باید در آن محیط زندگی کرده باشد تا رفتارهای اجتماعی، روحیات، خلقیات مردمان و واکنش های آنان را در برابر پدیده ها و موقعیت های مختلف بشناسد.
مثلا برای رشت لازم است فردی کلیددار شهرداری این شهر باشد که حتما قدم زدن در «علم الهدی» آن هم زیر وارش باران ریزه پاییزی را تجربه کرده باشد وقتی که آسمان شهر را سراسر ابر گرفته و به خاکستری می نماید، اگر شهردار غیربومی باشد و تجربه‌ای از کباب چرخی های رشت که رشتی ها در اصطلاح خودمانی آن را «چرک کباب»(کباب کثیف) می نامند نداشته باشد، چطور می خواهد درخصوص زیست شبانه رشت تصمیم بگیرد و در مسیر اجرای آن گام بردارد؟
متاسفانه آن ها که برای حمایت از زبان گیلکی «ماری زوان»-زبان مادری- را صرفا در اینستاگرام هشتگ زدند در هر مرحله از انتخاب شهردار کفش آهنین به پا کردند و از یزد و قزوین و … برای رشت دنبال شهردار رفتند، این رشتوندان بومی و اصیل از خاطر بردند که شناخت شهردار از خلقیات شهروندان از چه اهمیتی فراوانی برخوردار است و چه میزان می تواند روی تصمیم سازی و عملکرد وی اثر گذار باشد.

گزارش اخیر تاکسی نشینی شهردار رشت در صداوسیما نشان می دهد شهردار رشت  «رشتی ها» را نمی شناسد و اینطور که از ظاهر امر بر می آید او نه تنها مشاوران خوبی در حوزه تبلیغات و رسانه ندارد، حتی هیچ فردی در نزدیکی او نیست که شناختی حداقلی از روحیات رشتی ها داشته باشد.
آقای شهردار! اینجا مردم اگرچه بسیار نجیب و مهربان و خوش برخورد هستند اما پشت لبخند شیرین و صورت مهربان شان زیرکی و تیزهوشی نهفته است که مانع می شود تا فریب رفتار های پوپولیستی و شوآف های عوام فریبانه شما را بخورند.
آقای حاج محمدی هرچه سریع تر در خصوص تاریخ رشت و روحیات این مردم کسب اطلاع کنید چرا که ادامه رفتارهای این چنینی از آنجا که سنخیت و تطابقی با هویت رشتی ها ندارد، ادامه فعالیت شما را دچار مشکل خواهد کرد، بنظر می رسد بهتر باشد بجای این ژست های دوربینی به سراغ کار و تلاش بروید، رشتی ها مدیران دوربینی را دوست ندارند و به آن ها روی خوش نشان نمی دهند. مردم رشت اعتماد زیادی به وعده های سیاسیون ندارند، از همین جهت است که در شهری که بالغ بر ۵۰۰هزار نفر شهروند واجد سن رای دارد نماینده ای داریم که چند دوره است با ۵۰ هزار رای راهی بهارستان می شود اما برعکس استانداری داشتیم که پس از گذشت سال ها از دوره مدیریت وی همچنان مردم از وی به نیکی یاد می کنند.
القصه حکایت اعضای شورایی که مانور های لوکال و محلی می‌دهند اما به وقت انتخاب شهردار نگاهی گلوبال دارند و شهرداری که هنوز اسم خیابان های رشت را نمی داند و مردم این شهر را نمی شناسد و تلاش می کند با فیلم های تبلیغاتی خود را همراه با مردم نشان دهد تا اینجای کار این شده که رشت دو سالی به حال خود رها شد و آخرین پروژه های عمرانی اجرا شده در این شهر به دوران ماقبل شورای پنجم باز می گردد، آن وقت ها که هنوز جمشیدپور سرپرست نشده بود تا خودش به خودش نامه بنویسد و از خودش درخواست منزل کند.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share