نوبخت اظهار کرد:

سال ۹۷ ایران بالاترین رشد اقتصادی منطقه را دارا بود | یکی از ۱۸ اقتصاد بزرگ دنیا هستیم

نوبخت گفت: با استناد به گزارش صندوق بین المللی پول در سال ۹۷ ایران بالاترین رشد اقتصادی منطقه را دارا بوده است و کماکان ما یکی از ۱۸ اقتصاد بزرگ دنیا هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با اعمال تحریم های آمریکا بر صادرات نفت ایران، کشورمان در یک موقعیت متفاوت جنگ اقتصادی قرار گرفته است و ما این اقدامات خصمانه را حملات تروریستی از سوی آمریکا تلقی می کنیم.
محمدباقر نوبخت عصر پنجشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان رضوی افزود: با استناد به گزارش صندوق بین المللی پول در سال ۹۷ ایران بالاترین رشد اقتصادی منطقه را دارا بوده است و کماکان ما یکی از ۱۸ اقتصاد بزرگ دنیا هستیم لذا با وجود این ظرفیت‌ها دشمنان آرزوی از پا در آوردن ایران با ابزار تحریم را به گور خواهند برد.
وی با بیان اینکه با برنامه ریزی جدید و خلاقانه اقتصادی می‌توان با این تحریم‌ها مقابله کرد ادامه داد: مبلغ بودجه کشور ۴۴۸ هزار میلیارد تومان در مصوبه مجلس است که ۱۴۸ هزار میلیارد تومان آن به طور مستقیم به فروش نفت مرتبط می‌شود که با استفاده از روش‌های خودمان نفت را همچنان صادر خواهیم کرد و یا منابع جدیدی جایگزین این منبع خواهیم نمود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به سفرهای خود به استان‌ها اشاره کرد و گفت: این جلسات دوسویه است و مسئولان ملی و مسئولان استانی از مسائل مطلع می‌شوند و از سوی دیگر سیاستهای ملی در شورای برنامه ریزی استان‌ها منعکس می‌شود.

نوبخت با بیان اینکه خراسان رضوی در همه شاخص‌ها از متوسط کشوری بهتر و بالاتر است در خصوص پروژه برقی کردن راه آهن مشهد-تهران افزود: تنها هزار میلیارد تومان سهم ۱۵ درصدی این طرح ریلی استان بود که در سال ۹۶ این مبلغ تهیه شد و تا اسفند سال قبل در بانک صنعت معدن بود تا طرف چینی متقاعد شود و ضمانت بدهد و طرح را اجرا کند اما با توجه به مسائل برجام و خروج آمریکا طرف چینی نیز حاضر به سرمایه گذاری نشد و هزار میلیارد تومان اعتبار نیز از بانک سرمایه خارج شد.
وی ادامه داد: اسفند سال گذشته نامه‌ای دادم که برخی حقوق‌ها در پایان سال پرداخت شود که بخشی از آن از طریق همین هزار میلیارد تومان تأمین گردید اما هر لحظه طرف چینی آماده باشد این مبلغ بازخواهد گشت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در استان‌ها تکمیل طرح‌های قبلی بیش از تدوین طرح‌های جدید مد نظر قرار گرفته شود و در بخش ملی نیز با هماهنگی، طرح‌هایی در اولویت تخصیص قرار بگیرد که امسال به اتمام برسد.
نوبخت افزود: طرح‌های سفرهای رهبری و رئیس جمهوری فصل مشترک دستگاه‌های محلی و ملی است و روی طرح‌ها تفاهم است لذا در فصل بهار، ۵۰ درصد طرح‌های استانی و ۴۰ درصد اعتبارات طرح‌های ملی را به خزانه پرداخت کرده ایم و تا هفته‌های آینده به بخش‌ها تخصیص می‌یابد.

Share