رییس کل بانک مرکزی:

بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است؛ نوسانات گذراست

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه متأسفانه در بازار ارز همیشه افرادی به دنبال بهره برداری از ابزارهای سیاسی برای برهم زدن ثبات بازار و ایجاد نوسان هستند،گفت: بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است و نوسانات گذراست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، عبدالناصر همتی درخصوص تأثیر سفر«آبه شینزو»، نخست وزیرکشور ژاپن بر نوسانات بازار ارز گفت: متأسفانه در بازار ارز همیشه افرادی به دنبال بهره برداری از ابزارهای سیاسی برای برهم زدن ثبات بازار و ایجاد نوسان هستند، دراینجا باید یادآور شوم هیچ یک از بنیان های اقتصادی که تعیین کننده نرخ ارز است، تغییری نکرده است و بانک مرکزی بر بازار مسلط است. از این رو به مردم عزیزمان اطمینان می دهم که از نظر مبانی اقتصادی مشکلی در تثبیت بازار اقتصادی نداریم.

رییس کل بانک مرکزی که به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است درخصوص هدف از سفر خود به این استان عنوان کرد: هدف از سفر به استان آذربایجان شرقی لبیک گفتن به فعالان و مسئولان اقتصادی این استان بوده است تا این گونه از نزدیک مسائل اقتصادی مرتبط با صادرات، پولی و بانکی و ارزی را بررسی و ارزیابی کنیم.

رییس شورای پول و اعتبار ضمن اشاره به ظرفیت های استان آذربایجان شرقی عنوان کرد: استان آذربایجان شرقی از نظر تولید و صادرات جزو استان های کلیدی و مهم کشور است، لذا از آنجایی که امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید» نام گذاری شده است، درصددیم نیازهای تولیدکنندگان را مدنظر قرار داده و آنها را تأمین کنیم.

همتی با ظالمانه خواندن تحریم های آمریکا علیه کشورمان تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی ما رشد صادرات غیرنفتی کشور و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور است که امیدواریم امروز و فردا طی جلسات مشترک با فعالان اقتصادی، مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان بتوانیم این مسائل را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

رییس کل بانک مرکزی درخصوص اهداف اقتصادی سفر«آبه شینزو»، نخست وزیرکشور ژاپن به ایران گفت: در دیداری که شب گذشته نخست وزیر ژاپن با رییس جمهوری کشورمان داشتند و بنده نیز حضور داشتم، درباره روابط دوجانبه، گسترش روابط اقتصادی و مالی میان دو کشور، سرمایه گذاری کشور ژاپن در بخش هایی از اقتصاد کشورمان نظیر بهداشت و محیط زیست بحث و گفت و گو شد. خوبشختانه روابط دیرینه ای با کشور ژاپن داریم و قطعاً با این سفر روابط ایران و ژاپن تقویت می شود.

وی در ادامه افزود: امروز علی رغم تلاش های نوسان گیران، هیچ خریدی در صرافی های بانکی کشورمان وجود نداشت و این در حالی بود که قیمت زیر ۱۳ هزار تومان بود. از این رو تأکید می کنم این جریان گذراست و باید به این نکته توجه داشت که در بازار ارز آنچه اهمیت دارد بازار حواله است و این یکی از موفقیت های بانک مرکزی بوده است که در حدود سه ماهی که از ابتدای سال گذشته چیزی در حدود ۹,۵ میلیارد دلار تأمین ارز برای کالاهای وارداتی انجام شده است. لذا در شرایط فعلی راه های خوبی را برای تأمین درآمد ارزی کشور تأمین کرده ایم و به امید خدا این روند را ادامه می دهیم و از این بابت هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و روز شنبه بازار ارز به طور جدی با نرخ منطقی به مانند چند روز گذشته، کار خود را آغاز می کند.

دکتر همتی در پایان خاطرنشان کرد: با روندی که برای صادرات غیرنفتی و نیز راه هایی که برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور پیدا کردیم این مسائل را پشت سر خواهیم گذاشت و همان گونه که مقام معظم رهبری نیز در نام گذاری سال با عنوان «رونق تولید» تأکید کرده اند، ما نیز تمام برنامه ریزی مان را بر این امر متمرکز کردیم و امیدواریم واردات محدودتر و صادرات با قدرت و شدت بیشتری ادامه یابد و ما شاهد توسعه و پیشرفت کشورمان به صورت مستقل و در چارچوب اصولی و سالم باشیم.

Share