قطار اسرارآمیز «اون»

چرا رهبر کره شمالی برای سفرهای خارجی از هواپیما استفاده نمی‌کند؟

«می‌گویندها» در باره این قطار کم نیست! پلکان متحرک دارد، واگن مخصوص اون مبلمانی صورتی‌رنگ دارد، این واگن اختصاص به اون، همسرش ری سول جو و دیگر مقامات کره دارد. این واگن بی‌شباهت به یکی از مجلل‌ترین اتاق‌های یک قصر نیست. در این قطار جلسات رسمی ‌مقامات با رهبر جوان پیونگ‌یانگ برگزار می‌شود و…

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از آفتاب، هفت سال از زمان به قدرت رسیدن، از کره شمالی خارج نشد. ماه مارس ۲۰۱۸ بود که قطاری سبزرنگ با یک خط زرد که از ابتدا تا انتهای قطار کشیده شده بود از مرز کره‌ شمالی گذشت و وارد چین شد. شاهدان تنها از روی همان خط زرد به این حدس و گمان نزدیک به واقعیت رسیدند که بالاخره«اون» سودای سفر به سرش زده است.

کره جنوبی، سنگاپور، ویتنام و حالا ولادی وستوک در شرق روسیه؛ با این حساب پنجمین سفر رهبر اسرار‌آمیز کره شمالی سهم روسیه و دیدار با پوتین می‌شود.

قطار اسرارآمیز

می‌گویند ضد گلوله است؛ می‌گویند آن چنان سنگین است که در شتاب سرعت روی عدد ۵۹ کیلومتر در ثانیه قفل می‌شود. می‌گویند از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این قطار یافت می‌شود. می‌گویند این تنها قطار زره‌پوش در جهان است. می‌گویند علاقه به قطار سواری در خاندان اون موروثی است؛ پدر و پدربزرگ او نیز از همین قطار برای رفت و آمدهای داخلی و خارجی بهره می‌برده‌اند.

۹۰ واگن در ۳ قطار در حرکت است تا کیم‌جونگ‌اون را از نقطه‌ای به نقطه دیگر برساند؛ قطار اول حفاظتی، قطار دوم با ۲۱ واگن مخصوص اون و قطار آخر خدمه و آن چه در سفر لازم است. هر چه در باره این قطار می‌نویسند یا نوشته‌اند، برگرفته از شنیده‌ها و برخی روایت‌های تایید نشده است.

«می‌گویندها» در باره این قطار کم نیست! پلکان متحرک دارد، واگن مخصوص اون مبلمانی صورتی‌رنگ دارد، این واگن اختصاص به اون، همسرش ری سول جو و دیگر مقامات کره دارد. این واگن بی‌شباهت به یکی از مجلل‌ترین اتاق‌های یک قصر نیست. در این قطار جلسات رسمی ‌مقامات با رهبر جوان پیونگ‌یانگ برگزار می‌شود و…

کنستانتین پولیکوفسکی که یکی از مقامات وقت روسیه بود در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی موفق شد همراه با رهبر فقید کره شمالی سوار بر این قطار شود و بسیاری از می‌گویندها را به وی نسبت می‌دهند؛ مثلاً این که او نوشته یا گفته در این قطار هیچ غذا و نوشیدنی نخواهد بود مگر این که سفارش دهید و برای شما آماده کنند. وجود تلویزیون اطلاعاتی و دوربین‌های کنترلی و محافظان و پیدا و پنهان نیز مسئله‌ای نیست که خیلی عجیب و غریب باشد!

معلوم نیست سفر با قطار یک سنت خانوادگی است یا یک مسئله امنیتی؛ اما آن چه مسلم است رهبر کره شمالی حتی اگر فوبیای هواپیما سواری نیز داشته باشد به این دلیل که اجدادش نیز از این قطار بهره می‌برده‌اند نمی‌توان روی آن دست گذاشت اما برای رهبر یک کشور فقیر، در نهایت تهیه یک جت اختصاصی فوق مدرن، پیشرفته و ایمن نمی‌تواند سخت باشد اما با آن که صفت خساست را به اون نسبت نداده‌اند اما بازهم خبری از هواپیما سواری در این کشور نیست. مسئله‌ای که برای جهانیان از یک جهت مهم و از سویی دیگر امری عادی شده است زیرا ضدگلوله بودن و زره‌پوش بودن قطاری مجلل و پرامکانات آن هم متعلق به رهبر کره شمالی امری نیست که با چشمانی گرد شده و صورتی متورم شده به آن نگریست؛ تنها باید گفت: رهبر کره شمالی در ۳۵ سالگی نه کشتی سوار شده است و نه هواپیما! حالا می‌خواهند به حساب مسائل امنیتی بگذارند یا ترس از آب و ارتفاع چندان تفاوتی نمی‌کند زیرا اون در ۵ سفری که به چین، کره جنوبی، سنگاپور، ویتنام و روسیه داشته هرگز از وسیله‌ای به جز قطار استفاده نکرده است، مسئله‌ای که البته می‌تواند اهمیتی نیز نداشته باشد. اما آنچه بسیار مهم است این که بالاخره اون را چه کسی در مدار آرامش قرار خواهد داد؟!

Share