رئیس قوه قضائیه:

اگر کار مردم عقب بیفتد، باید جمعه هم سرکار حاضر شد|بومی‌گزینی قضات در دستور کار است

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه حفظ نشاط و شادابی قضات و کارکنان دستگاه قضایی برای ما موضوعیت دارد، گفت: با همین انگیزه و روحیه انقلابی که شرط موفقیت در کار قضایی است، به کار خود ادامه دهید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از میزان، آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان طی سخنانی در جمع قضات و کارکنان قضایی این استان ضمن تشکر صمیمانه از زحمات و مجاهدت‌های ایشان گفت: امر قضا امر بسیار مهم و خطیری است که امروز مسئولیت آن بر عهده ما می‌باشد. در اجرای این مسئولیت دو اصل اساسی علم و تقوا بسیار حائز اهمیت است.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: نسبت به شرط علم برای قضاوت، بزرگان شرط اجتهاد را برای قضاوت تعیین کرده‌اند؛ اما اعلام داشته‌اند که در صورت نبود مجتهد به هر دلیل، مقلدان آشنا به قضا هم می‌توانند کار قضاوت را انجام دهند.

وی افزود:، اما نسبت به شرط تقوا و صیانت نفس هیچ فقیهی تنازل نکرده؛ یعنی هیچ کس اجازه نداده که امر قضا را فردی که ناصالح است به عهده بگیرد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت عادل بودن قاضی و تأکید فقها و علما براین اصل مهم اظهار داشت: عدالت یک ملکه نفسانی است. ما یک عدالت حداقلی داریم که عبارت است از ترک کبائر و عدم اصرار بر صغائر. این عدالت برای شاهد و برای امام جماعت در محراب عبادت است.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد:، اما عدالتی هم وجود دارد که بر جوارح انسان حاکم است و در برون و درون انسان جلوه گر می‌شود و یک عدالت حداکثری هم داریم که فرمود” قُتِلَ عَلِیٌّ فِی مِحْرَابِ عِبَادَتِهِ لِشِدَّهَ عَدْلِهِ” علی (ع) را شهید کردند، چون عادل بود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه باید سعی کنیم قضای ما قضای امیر المومنین علیه السلام باشد، گفت: شرط خروج از تهدید‌ها و تطمیع‌ها تقواست. اگر انسان شرط صیانت نفس و تقوای الهی را داشته باشد، از میان سد‌های دشمن ساخته و شیطان ساخته یک خروج گاه پیدا می‌کند و در این امر ما سخت نیازمند ملکه فرقان و تمییز بین حق و باطل هستیم.

وی افزود: همواره پیش روی ما و روی میز قاضی ما تلاش دارند حق را باطل و باطل را حق جلوه دهند؛ اما شرط تشخیص حق از باطل، ملکه فرقان است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت دانش افزایی در تمام دوره‌ها تصریح کرد: ما در داوری و در قضاوتمان نیازمند آن هستیم که نسبت به دانش، روزآمد و بهنگام باشیم؛ حتما کسب دانش در دانشگاه و حوزه در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و تحصیلات تکمیلی لازم است؛ اما کافی نیست. همه ما بدون استثنا نیازمند دانش افزایی هستیم و باید خودمان را محتاج این بدانیم که بر دانشمان بیافزاییم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت دانش افزایی حین خدمت گفت: من از همه کسانی که نسبت به کسب دانش حین خدمت تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.

آیت‌الله رئیسی گفت: در میان همه تهدید‌ها و تطمیع‌ها، برای تشخیص حق از باطل و برای اینکه در مقابل نفوذ و روابط ناسالم و هر گونه تاثیرگذاری بر خودمان بایستیم و در امر تشخیص حکم و تناسب بین موضوع و حکم بتوانیم با صلابت عمل کنیم، به تقوای الهی نیازمندیم.

وی افزود: از خداوند متعال بخواهیم تا ملکه تقوا را در دل و جان ما ایجادکند و حقیقتا عادل باشیم. عدالت بسیار اهمیت دارد که انسان حتی تاثیر پذیری از خود نداشته باشد؛ یعنی حب و بغض شخصی در قضاوتش تاثیر نکند؛ چه برسد دیگران براو تاثیر کنند. قاضی نسبت به حب و بغض شخصی نیز خط قرمز دارد؛ چه رسد به اینکه دیگران بخواهند در او تاثیر بگذارند.

رئیس دستگاه قضاگفت: ضمن اینکه خداوند متعال لطف کرده و ما همکاران بسیار خوبی در سراسر کشور داریم، اما باید در جهت رسیدن به آن نقطه مطلوب، همه با هم تلاش کنیم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به قضات و کارکنانی از دستگاه قضا که در راه برقراری عدالت به مقام شهادت نائل آمده اند، گفت: در همین استان سیستان و بلوچستان عزیزان بسیاری پای عدالت ایستاده اند. صبح امروز هنگام زیارت گلزار شهدا، قبر شهید بزرگوار آقای نوری، دادستان مخلص، با تقوا و عادل‌مان را زیارت کردیم و بودند مردان و زنانی که در این خطه قضاوت‌های عادلانه بسیاری کردند و امروز هم الحمدالله قضات متدین و دانشمند ما در این استان امر قضا را برعهده را دارند.

آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: باید در جهت علم افزایی و صیانت نفس همواره تلاش داشته باشیم تا بتوانیم به آن طراز شایسته نائل شویم.

وی در ادامه سخنان خود ضمن قدردانی از زحمات حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی، ریاست دادگستری استان سیستان و بلوچستان و دادستان‌های این استان گفت: حتی خواهر محترمی که در بخش اداری و ماشین نویسی احکام را تایپ می‌کند، از نظر ما بسیار مهم است و زمینه ساز عدالت است. یعنی وقتی بحث از امر قضا می‌کنیم، سخن ما فقط از قضات نیست؛ بلکه آن‌ها که امر قضا را تسهیل می‌کنند نیز مخاطب ما هستند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: ما باید بدانیم که اگر یک تایپیست کار خود را با سرعت و دقت انجام دهد، در تسریع صدور حکم قاضی تاثیر دارد. همچنین در غلط نبودن املا و انشا حکم چقدر موثر است. در واقع می‌خواهم بگویم همه کارکنان دستگاه قضایی وقتی که سخن از ضروریات امر قضا به میان می‌آید، مخاطب ما هستند.

رئیس قوه قضاییه گفت: همه کسانی که در بخش‌های مختلف دستگاه قضایی و در سازمان‌های وابسته به آن نقش دارند، در سلامت اداری استان سیستان و بلوچستان و درانجام مقررات و ضوابط در جای جای استان و در کمک به دستگاه‌های اجرایی نقش آفرین هستند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان در حال توسعه است و توسعه یافتگی در گرو همکاری همه بخش‌های اداری با یکدیگر است، اظهار داشت: در چهل سالِ اول انقلاب، استان سیستان و بلوچستان بسیار توسعه پیدا کرد. حتما هر انسان منصفی وقتی به استان سیستان و بلوچستان نگاه می‌کند، متوجه می‌شود که شرایط ۴۰ قبل این استان با امروز کاملا متفاوت است و این امر در همه موارد از جمله زیرساخت‌های استان نمایان است.

وی گفت:، اما طی کردن گام دوم نیز در گرو همکاری جدی دستگاه‌های مختلف مستقر در استان با یکدیگر است. شرط موفقیت و توسعه یافتگی استان سیستان و بلوچستان همکاری کارکنان مختلف بخش‌های اداری از جمله قضایی این استان با یکدیگر زیر نظر امام جمعه محترم و نماینده مقام معظم رهبری در استان و همچنین وحدت و یکپارچگی و همکاری علمای سنی و شیعه این استان می‌باشد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه همکاری مدیران و کارکنان دستگاه قضایی در استان سیستان و بلوچستان با سایر بخش‌های اداری این استان نافی استقلال آن‌ها نیست، خاطر نشان کرد: قاضی با حفظ استقلال خود که لازمه انجام مسئولیت قضاوت است، باید با مدیران و کارکنان همه بخش‌های استان تعامل و همکاری داشته باشد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: بخشی از نکات مربوط به مسائل صنفی است و مسائلی که در جهت رفاه و افزایش کارآمدی در دادگستری استان و سازمان‌های وابسته مطرح شد، پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حفظ کرامت قاضی و کارمند یک ضرورت است و عزت قاضی و کارمند باید حفظ شود، در تبیین موضوعاتی که بر اساس آن عزت و کرامت قاضی حفظ می‌شود، تصریح کرد: یک نکته مورد تاکید این است که نباید به هیچ عنوان شخصیت انسانی او خوار شود؛ چون امر خدادادی و کرامت الهی است و باید عزیز و با کرامت بماند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مسئله بومی سازی حتما در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: جذب قضات سیستان و بلوچستان از خود این استان یا استان‌های همجوار، حتما اولویت دارد و در دستور کار است. بومی سازی در مورد قضات یک امر مهم و قابل توجه است.

وی با تاکید براینکه شغل قضا از سخت‌ترین مشاغل است، ادامه داد: اینکه نیرو‌ها در تخصص خودشان به کار گیری شوند، حرف درستی است و این اولویت است.

رئیس قوه قضاییه فراهم کردن امکان استفاده از مهدکودک برای مادرانی که فرزند دارند را درست و قابل قبول دانست و تاکید کرد که این امر باید پیگیری شود.

آیت الله رئیسی در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها که در صحبت‌های قضات مورد اشاره قرار گرفته بود نیز خاطرنشان کرد: باید در این زمینه به اقتضای کار نگاه کرد و اگر کار مردم عقب می‌افتد، باید جمعه هم در سرکار حاضر شد. کار مردم نباید عقب بیفتد و ما به مقتضای کار تصمیم می‌گیریم. ملاک برای ما آن است که بتوانیم کارآمدی دستگاه قضایی را افزایش دهیم.

وی خطاب به قضات تاکید کرد: تلاش کنید کار دستگاه قضایی سیستان و بلوچستان به هنگام و به روز باشد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان مبنی بر اینکه افزایش پرونده در استان نداشته‌ایم، این موضوع را خوشحال کننده دانست و بیان داشت: باید به سمت کاهش ورودی پرونده برویم.

آیت الله رئیسی گفت: تعویق کار و امور و معوقه شدن پرونده‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه حفظ نشاط و شادابی قضات و کارکنان دستگاه قضایی برای ما موضوعیت دارد، بیان داشت: با همین انگیزه و روحیه انقلابی که شرط موفقیت در کار قضایی است، به کار خود ادامه دهید.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر “اندیشه انقلابی و عمل انقلابی”، خطاب به قضات تاکید کرد: شهدای عالیقدری که در این منطقه تقدیم شده است، به ما پیام می‌دهند که حافظ دستاورد‌های انقلاب و ارزش‌های نظام باشیم و امیدوارم در این میدان، شما حضور اثرگذار داشته باشید.

آیت الله رئیسی در رابطه با پیشنهاد مطرح شده در این دیدار در زمینه برپایی کرسی آزاداندیشی و ارائه پیشنهادات، ضمن استقبال از این موضوع، خاطرنشان کرد: بنای بنده در این دوره، برقراری ارتباط علاوه بر مدیران با بدنه دستگاه قضایی است و این اقدام را مغتنم می‌شماریم تا بتوانیم از دیدگاه‌های همکاران در جای جای کشور و حتی کسانی غیر از دستگاه قضایی از جمله دانشجویان و مراکز حقوقی بهره‌مند شویم.

وی به روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها توصیه کرد که علاوه بر شنیدن سخن همکاران، شنیدن سخن کسانی که صاحبنظر هستند، ولو اینکه در مجموعه قضایی هم نباشند، مفید است.

رئیس قوه قضاییه در پایان با اشاره به درپیش بودن ماه مبارک رمضان، بر مراقبت بیشتر بر طاعات و عبادات و دل را با خدا همراه کردن و تقوای الهی را پیشه ساختن و دلدادگی به خدا در محضر قرآن کریم تاکید کرد.

در ابتداى این جلسه حجت الاسلام والمسلمین حمیدى، رئیس کل دادگسترى استان سیستان و بلوچستان به ارائه گزارشى از عملکرد دادگسترى این استان در سال گذشته پرداخت.

پس از رئیس کل دادگسترى استان سیستان و بلوچستان، حجت الاسلام والمسلمین سید هادى حسینى، نماینده قضات دادگسترى استان سیستان و بلوچستان به بیان نکاتى پرداخت و در ادامه خانم ستوده، نماینده کارکنان، مشکلات و معضلات کارکنان دادگسترى این استان را بیان کرد.

Share