عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر:

با پر کردن گونی، نمی‌توان سیل را مهار کرد | باید به جای مدیریت پسرخاله‌ای، وزارت بحران تشکیل دهیم

اینکه مدیریت اوضاع به دست سپاه و ارتش و بسیج و بسیج مردمی بیفتد، درد است. درست مثل این که نعمت الهی در نتیجه تدبیر نکردن‌های ما به لعنت تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «مدیریت کنونی، مدیریت سنتی، فامیلی و پسرخاله بازی است که باید دست از آن برداریم و کار‌ها را به دست افراد متخصص دهیم.»

این را امیر فریدون نوری، عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر کشورمان می‌گوید؛ کسی که در کارنامه اش فرماندهی ارشد ارتش در غرب کشور به چشم می‌خورد و پس از آن با حضور در جمعیت هلال احمر، کار در این جمعیت را ادامه راه سربازی یافته است.

سربازی‌ که ظاهرا به «اجباری» شبیه شده، نه سربازی حرفه ای، در حالی که کشورمان از نظر حوادث قهریه از جمله کشور‌های پرحادثه در جهان است و از این روی، مقابله با بحران‌ها در آن نیازمند سربازان حرفه‌ای به نظر می‌رسد که هم متخصص هستند و هم کارآزموده و علاوه بر اینها، بودجه و امکانات برای فعالیتشان فراهم است.

کافی است بدانیم ایران از نظر وقوع زلزله، ششمین و در وقوع سیل دهمین کشور حادثه خیز جهان است تا ماجرا برایمان روشن‌تر شود. توضیحاتی که نوری ارائه می‌دهد و در ادامه به شمار جان باختگان این حوادث در کشورمان اشاره می‌کند تا نتیجه بگیرد، باید در برابر این حوادث طبیعی و پدافند غیر عامل، مدیریت‌های لحظه‌ای و احساسی را کنار گذاشته و واقع گرایی را حاکم کنیم.

«اینکه تفکر مدیریتی ما این باشد که امروز را بگذرانیم و فردا خدا کریم است، بزرگترین اشتباه مدیریتی ماست. خدا همیشه کریم است، اما باید برگردیم به نگاه مدیریت تخصصی. مدیران ما باید بپذیرند که اقلیم تغییر کرده است. اگر واقعیت طبیعت را پذیرفتیم، مدیریت تخصصی می‌شود و این مدیریت باید ۱۷۶۰ کیلومتر طول رودخانه‌های موجود در کشور را لایروبی کند، اما متأسفانه بین ۶۰ تا ۷۰ سال است که این کار انجام نشده است.»

نوری در ادامه به «تابناک کرمانشاه» می‌گوید: اروند نقطه استراتژیکی است که ۷۵ سال است لایروبی نشده است. وقتی مسیل را تبدیل به جاده کرده اند، نتیجه این می‌شود که سیل وارد خانه‌های مردم می‌شود. در طرح هادی مجوز ساخت خانه در حاشیه رودخانه‌ها را داده اند و نتیجه آن زیر آب رفتن روستاهاست. این می‌شود مدیریت غیرتخصصی و قبول نکردن واقعیت‌های طبیعت.عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر می‌افزاید: مدیریت کنونی، مدیریت سنتی، فامیلی و پسرخاله بازی است که باید دست از آن برداریم و کار‌ها را به دست افراد متخصص دهیم. من نمی‌گویم مدیران کنونی بد هستند. اینان عزیز و زحمتکش اند، اما متخصص نیستند. در واقع جوابگوی بحران کنونی نیستند و به نوعی گل لگد می‌کنند! در بحث بحران ما باید مدیری را تعیین کنیم که مدیریت بحران خوانده باشند.

نوری با تأکید بر اینکه باید «وزارت بحران و پدافند غیر عامل» تشکیل شود، می‌گوید: با تشکیل این وزارت خانه، باید برای آن ساختار تعریف شده و در مجلس برای آن بودجه تعیین شود و در زیرمجموعه آن دانشگاه بحران داشته باشیم تا نیروی متخصص پرورش دهیم. با این نوع مدیریت می‌توان بحران را پیش بینی و مدیریت کرد. باید بپذیریم با پر کردن خاک در گونی نمی‌توان سیل را کنترل کرد؛ هزار میلی متر بارش شوخی نیست!

نماینده جمعیت هلال احمر ایران در صلیب سرخ جهانی می‌افزاید: در زلزله رودبار و بم چقدر خسارات وارد شد؟ در همین زلزله اخیر کرمانشاه که سه شهر و دو هزار روستا تخریب شد و کل استان به هم ریخت، چقدر هزینه روی دست دولت گذاشته شد؟ دولت باید این هزینه هزاران میلیاردی خسارات را برای پیشگیری انجام می‌داد و تجهیزات ایمنی تهیه می‌کرد تا بتواند مدیریت بحران کند و از بحران مدیریت دوری بجوید.

وی در ادامه می‌گوید: وظیفه سپاه و ارتش تأمین امنیت است، اما وقتی در کشور بحران مدیریت حاکم می‌شود، آن‌ها هم پای کار می‌آیند، در حالی که وظیفه شان نیست. اینکه مدیریت اوضاع به دست سپاه و ارتش و بسیج و بسیج مردمی بیفتد، درد است. درست مثل این نکته که نعمت الهی در نتیجه تدبیر نکردن‌های ما به لعنت تبدیل شود. نعمتی که موجب شده ۶۷ سانتی متر آب دریاچه ارومیه بالا بیاید، در حالی که در دولت ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه کردند تا آب این دریاچه ۶ سانتی متر بالا آمد.

Share