نوبخت دربرنامه «سوتکا» شبکه باران

اهمیت احیای رودخانه های رشت کمتر از راه آهن نیست| استفاده از لوکس‌ترین قطارها برای گیلان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در برنامه تلویزیونی “سوتکا” شبکه استانی باران پاسخگوی سوألات مطروحه در خصوص استان گیلان به ویژه در بحث راه‌آهن و بهسازی رودخانه‌های رشت بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر محمّدباقر نوبخت سفر رئیس جمهور و هیئت وزیران به استان گیلان را فوق العاده دانست و گفت: مهمترین ویژگی این سفر تحقق مصوبات سفر قبلی بود که نمونه بارز آن را در بهره برداری از خط ریلی قزوین – رشت شاهد هستیم.

وی یکی از ره آوردهای مهم سفر جدید رئیس جمهور به گیلان را تکمیل خط ریلی انزلی و آستارا دانست و افزود: حداقل ۱۲ هزار میلیارد تومان برای راه آهن رشت – انزلی و رشت – آستارا با توجه به ارزش های امروز تامین مالی شده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به عقدقرارداد مشارکتی راه آهن رشت – آستارا با جمهوری آذربایجان، ادامه داد: راه آهن گیلان برای روسیه و آذربایجان و کشورهای شمالی ما بسیار نافع و پراهمیت است، زیرا جهان را به هم وصل می‌کند. لذا مشکلی برای اجرای تکمیلی این خط نداریم و باید استملاک اراضی را برای عبور ریل انجام دهیم.

دکتر نوبخت با بیان اینکه پیمانکار قول اتمام دو ساله پروژه خط آهن رشت – انزلی را داده است، گفت: در میان بیش از ۳۰ سفر دکتر روحانی به استان های مختلف هیچ استانی نبوده که پروژه یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومانی را افتتاح کند. البته هزینه‌های راه‌آهن گیلان با ارزش‌های امروز ۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با اشاره به استقبال خوب و پرنشاط مردم گیلان از رئیس جمهور در ورزشگاه تختی لاهیجان، تصریح کرد: مردم با وجود سختی های اقتصادی نسبت به دولت ابراز محبت داشتند که نشان دهنده معرفت و حق شناسی آنان است و این سفر سال‌های سال در ذهن ما خواهد ماند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تصریح بر پیگیری مجدانه ادامه راه‌آهن قزوین – رشت تا انزلی و آستارا، یادآور شد: اقتصادی‌ترین اقدام برای جابجایی بار و مسافر حمل و نقل دریایی است که با حمل و نقل ریلی تکمیل می شود. لذا همه قسمت‌های کریدور شمال به جنوب آماده بوده و دنیا منتظر قطعه آخر یعنی آستاراست.

دکتر نوبخت تکنولوژی به کار رفته در راه‌آهن گیلان را مدرن دانست و عنوان کرد: راه‌آهن ما راه‌آهن ۵۰ سال پیش نیست و از تکنولوژی بسیار پیشرفته استفاده شده و قطعات آن تولید داخل است و لذا از کلیه مسئولان مرتبط با راه‌آهن خواستم از مناسب‌ترین و پیشرفته‌ترین و لوکس‌ترین قطارها برای گیلان استفاده کنند.

معاون رئیس جمهور از تخصیص اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی برای تجهیز و مناسب‌سازی ایستگاه راه‌آهن رشت خبر داد و اضافه کرد: برای گیلان ۲۵ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی پیش بینی کردیم که امیدواریم با سرمایه‌گذاری این مهم محقق شود. قطعاً باید همراه با توسعه زیرساخت‌ها برای اشتغال جوانان و رونق کسب و کار استان برنامه داشته باشیم.

وی همچنین از تخصیص اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی برای آغاز عملیات اجرایی پروژه ۹ کیلومتر باقی مانده اتوبان رودبار – منجیل همزمان با سفر رئیس جمهور به گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: با دو شرکت قرارداد دو ساله برای اتمام کار بستیم تا کل مسیر تبدیل به آزادراه شود و کسب و کار مردم رودبار نیز تحت تاثیر قرار نگیرد.

دکتر نوبخت با اشاره به اهمیت بهسازی دو رودخانه رشت گفت: وظیفه داریم رودخانه‌های گوهررود و زرجوب را برای استفاده و تفرج مردم مطلوب کنیم. لذا قبلاً اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی تخصیص دادیم تا مطالعات انجام شود.

وی اضافه کرد: ابتدا باید مسئله دپوی پسماند در سراوان و ورود فاضلاب‌های سمی بیمارستانی و کشاورزی برطرف شود و علاوه بر پاکسازی رودخانه های رشت، نسبت به پر آب شدن آنها نیز اقدام کنیم. در این راستا مجددا اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفتیم و برای پیشبرد کار اعتبارات لازم بعدی را اختصاص خواهیم داد، زیرا اهمیت و اثرات احیای دو رودخانه شهر رشت کمتر از راه آهن نیست.

Share