رضا سیف پور

چگونه یک پدر کار آفرین باشیم؟

بهترین پیشنهاد برای پدران و مادرانی است که نگران آینده شغلی فرزندانشان هستند. کسب و کارهای خانوادگی در آینده می توانند سهم خوبی از بازار داشته باشند. به شما پیشنهاد می کنم که این توصیه ها را جدی بگیرید.

رضا سیف پور/مدرس سواد مالی، خلاقیت و کارآفرینی

امروزه، پدر ها خیلی بیشتر از گذشته نگران آینده شغلی فرزندان خود هستند. آنها خوب می دانند که تحصیل در دانشگاه اغلب تنها زمان بحران بیکاری را عقب می اندازد و سهم چندانی در آینده شغلی فرزندانشان ندارد با اینحال این پدران نمی توانند کار چندانی برای فرزندانشان بکنند چون آنها هم همچون فرزندان، با قواعد و راه کارهای کار آفرینی آشنا نیستند و درک و تحلیل مناسبی از فرصت های شغلی پیرامون خود ندارند. با اینحال به نظر می رسد که این پدرها هم می توانند به نوعی به خود و خانواده خود کمک کنند.

 امروزه نقش «کسب و کارهای خانوادگی» بیش از هر زمان دیگری در کل دنیا پر رنگ شده و مورد توجه قرار گرفته است. دولت ها و از جمله دولت ایران هم حمایت های خوبی از این کسب و کارها به عمل می آورند. کسب و کارهای خانوادگی می توانند فعالیت‌های تجاری را با تعهدات عاطفی حاکم بر خانواده تلفیق کرده و بستری مناسب برای رشد مالی خانواده و اشتغال آفرینی ایجاد کنند به شرط آنکه در انتخاب کسب وکار و شیوه های راه اندازی آن دقت کافی به عمل آورده و به نکاتی چند دقت نمایند. اگر شما هم از همان دست پدران نگران هستید در اینجا چند نکته را به شما یاد آور میشوم. امیدوارم آنها را فراگیرید و از هم اکنون در زندگی تان بکار بندید:

۱- بهترین شغل را، متناسب با علاقمندی خود و اعضای خانواده و نیز چشم انداز جامعه (بازارآتی کار) انتخاب کنید. برای این کار شما نیازمند مشاوره با کارشناسان بازاریابی و کارآفرینی هستید.

۲- برای خود و خانواده تان در خصوص کسب و کار خانگی آینده، قوانینی طراحی کنید. مثلا بگویید هرکدام از اعضای خانواده ملزم به گذراندن یک دوره کارورزی خاص نزد فلان موسسه یا شرکت هستند و یا باید در مقاطع تحصیلی مختلف به تحصیل در فلان رشته مبادرت ورزند. این دقیقا همان کاری است که آموزش وپرورش و آموزش عالی ما باید در حق فرزندان ما انجام می داد که نداد.

۳- اهداف کاری تان را بطور دقیق و شفاف بنویسید و آن را با تک تک اعضای خانواده در میان بگذارید. شما تنها وقتی موفق خواهید شد که همه اعضای خانواده تصمیم بگیرند در یک مسیر واحد با شما همراهی کنند.

۴- در کسب و کار خانوادگی پس از مدتی خواهید دید که میتوانید از وجود سایر اعضای فامیل و حتی دوستان هم بهره مند شوید. این میتواند بهترین تصمیم شما باشد. این رفتار، شما را از تصمیم های عاطفی در خصوص کسب و کار دور می کند.

۵-    یکی از تفاوت های شما با رقبای شما باید آن باشد که اعضای خانواده، به مشتری ها به یک اندازه اهمیت دهند. باور کنید که مشتری مثل عضو خانواده شما و شریک در سرمایه گذاری تان است. تنها در این حالت است که میتوانید یک میراث با ارزش برای فرزندانتان برجای بگذارید.

۶- از همین حالا به فرزندانتان بگویید که چه طرحی برای آینده آنها ریخته اید. البته این حق آنهاست که از طرح شما خوششان نیاید. پس سعی کنید ارزش های کارتان را برای آنها تشریح کنید و تا حد امکان از همان دوران نوجوانی به آنها سهمی در اداره امور بدهید.

به نظر من این بهترین پیشنهاد برای پدران و مادرانی است که نگران آینده شغلی فرزندانشان هستند. کسب و کارهای خانوادگی در آینده می توانند سهم خوبی از بازار داشته باشند. به شما پیشنهاد می کنم که این توصیه ها را جدی بگیرید تا هم به بهبود وضع زندگی خود کمکی کرده باشید و هم بتوانید آینده تضمین شده ای را برای فرزندانتان ترسیم کنید اما همانطور که متوجه شدید راه اندازی یک کسب و کار خانوادگی نیازمند مشاوره و بررسی دقیق است و در کنار آن به شدت وابسته به علاقمندی، میزان سرمایه، تجربه و دانش، شرایط حال و آینده بازار و مولفه های دیگر دارد.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share