رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گیلان مطرح کرد:

پوشش ۱۲۰۰ بیمار دیالیزی و اختصاص ۵۰ دستگاه دیالیز به گیلان

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گیلان به پوشش ۱۲۰۰ بیمار دیالیزی در این استان اشاره کرد و گفت: پارسال ۶۰۰ میلیون تومان از سوی خیران به انجمن کمک شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، هوشنگ رضوان‌پناه با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ بیمار دیالیزی در استان گیلان تحت پوشش هستند، اظهار کرد: با گذشت ۲۷ سال از تشکیل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان گیلان هزار و ۶۰۰ مورد پیوند کلیه انجام شده است.

رضوان‌پناه افزود: استان گیلان تنها استان در کشور است که تمامی شهرستان‌های آن دارای بخش دیالیز است. در کل استان گیلان ۲۶۳ تخت دیالیز وجود دارد.

 اختصاص ۵۰ دستگاه دیالیز به گیلان

وی با اشاره به حضور ۴۷۵ بیمار دیالیز در شهرستان رشت، گفت: در گذشته تنها بیمارستان رازی دارای بخش دیالیز بود که خوشبختانه امروز ۴۴ تخت دیالیز در بیمارستان‌های مختلف در این شهرستان وجود دارد و دو سوم بیماران استان در بیمارستان‌های رشت درمان می شوند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گیلان به کارکرد استاندارد ۷ تا ۲۵ هزار ساعت دستگاه‌های دیالیز اشاره و بیان کرد: اخیرا معاونت وزارت بهداشت و درمان از خرید ۳ هزار و ۶۰ دستگاه دیالیز برای کشور خبر داد که از این تعداد ۵۰ دستگاه مربوط به استان گیلان است.

وی با بیان اینکه انجمن حمایت از بیماران کلیوی از هیچ کمک دولتی برخوردار نبوده و فاقد بودجه دولتی است، تصریح کرد: این انجمن برای حمایت از این بیماران تنها به کمک های مردمی و مشارکت خیران وابسته است.

رضوان‌پناه ادامه داد: تلاش شده در سال‌های گذشته در بخش‌های درمان، دارو، مسکن، دانشگاه و آزمایشگاه کمک‌هایی به بیماران کلیوی ارائه شود. همچنین در این سال‌ها با شناسایی بیماران نیازمند کمک هایی در بخش ‌های مختلف به آنها می شود.

 جمع آوری کمک ۶۰۰ میلیون تومانی در سال گذشته

وی با بیان اینکه ماهانه حدود ۸۵ هزار تومان مستمری و هزینه ایاب و ذهاب به بیماران کلیوی از سوی این انجمن پرداخت می شود، افزود: در سال گذشته ۶۰۰ میلیون تومان کمک نقدی از سوی مردم و خیران به انجمن حمایت از بیماران کلیوی شد که در بین بیماران نیازمند، در قالب سبدهای کالا توزیع شد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گیلان به مشکل تردد بیماران کلیوی نیز اشاره و اظهارکرد: در تلاش هستیم تا وسیله‌ای برای ایاب و ذهاب این بیماران فراهم کنیم همچنین از شهرداری رشت نیز در خواست می شود که کارت تردد برای این عزیزان صادر کرده تا این مشکل نیز مرتفع شود.

وی یادآور شد: بعد از رایزنی اداره کل بهزیستی استان گیلان این اداره کل موافقت کرد که سرپرست خانوار این بیماران برای دریافت سبد کالا به بهزیستی معرفی شوند.

رضوان‌پناه با بیان اینکه متاسفانه به دلیل وجود مشکلات فراوان و نبود نقدینگی کافی نمی توانیم خدمات مطلوبی به این بیماران ارائه دهیم، افزود: به همین منظور با تشکیل کمیته مددکاری با شناسایی بیماران نیازمند آنها را برای دریافت کمک در اولویت قرار می دهیم.

وی همچنین به قرارداد با یک آزمایشگاه برای انجام آزمایشات بیماران دیالیزی اشاره کرد و گفت: درمانگاهی در آج بیشه وجود دارد که به بیماران نیازمند در این زمینه کمک های رایگان ارائه می دهد. یک داروخانه در شهر رشت نیز هرماه به مبلغ ۲ میلیون تومان داروی رایگان در اختیار بیماران دیالیز قرار می دهد.

رضوان‌پناه همچنین با بیان اینکه در حال حاضر به جز شهرستان شفت باقی شهرستان‌های گیلان دارای دفتر انجمن حمایت از بیماران کلیوی هستند، گفت: ۱۲۰۰ کارت دیالیز تا به امروز از سوی این انجمن صادر شده است. برای پیشگیری از هدر رفت منابع دولتی باید در راستای جلوگیری از بروز این بیماری اقدام شود.

Share