سارا بهمنیار:

مهم‌ترین هدفم برافراشتن پرچم مقدس کشورم در المپیک است | از سه‌سالگی کاراته را آغاز کردم

سارا بهمنیار گفت: اوج فعالیت یک ورزشکار رقابت‌های المپیک است، تمام تلاشم را می‌کنم در وهله اول جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کنم و در وهله بعدی با کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال المپیک پرچم مقدس کشورم را برافراشته کنم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، با تنها ۱۹ سال سن موفق به کسب نشان‌های خوش‌رنگ جهانی در کاراته در تمامی رده‌های سنی شده است، مدال جهانی بزرگ‌سالان در ویترین افتخارات نابغه گیلانی کاراته آسیا خالی بود، وی پیش از مسابقات قول کسب مدال را داد و خیلی زود به قول خود جامه عمل پوشاند.

کسب مدال برنز در رقابت‌های جهانی اسپانیا در وزن منفی ۵۰ کیلوگرم به‌عنوان دومین بانوی تاریخ کاراته کشورمان افتخاری بس بزرگ بود، وی دارنده سومین مدال جهانی در رده بزرگ‌سالان در تاریخ کاراته بانوان کشورمان است و این بهانه‌ای بود برای گپ و گفت با نابغه گیلانی کاراته آسیا.

از سطح کیفی رقابت‌های جهانی اسپانیا بگویید.

بهمنیار: به دلیل در پیش بودن المپیک ۲۰۲۰ توکیو ضریب ۱۲ رقابت‌های جهانی اسپانیا، تمامی کاراته کاهای قدر در این مسابقات حضور داشتند و مسابقات در سطح بسیار بالایی برگزار شد، از رقبا شناخت کافی داشتم و پیش از مسابقات بارها این حریفان را آنالیز کرده بودیم، برای کسب مدال پا به میدان گذاشتم و هدفی جز کسب مدال نداشتم.

کسب مدال برنز در رقابت‌های جهانی و ماندگاری در تاریخ ورزش کشور، از حس و حال کسب مدال برایمان بگویید.

بهمنیار: پیش از آغاز مسابقات چندان به رکوردشکنی فکر نمی‌کردم ولی هدفم کسب مدال در رده بزرگ‌سالان و تکمیل کلکسیون مدال‌هایم بود، پیش‌ازاین در رده سنی جوانان موفق به کسب مدال برنز و در رده سنی امیدها موفق به کسب مدال نقره شدم و با برنز جهانی در رده بزرگ‌سالان ویترین مدال‌هایم تکمیل شد.

از مراحل آماده‌سازی پیش از حضور در مادرید بگویید.

بهمنیار: چهار مرحله اردوی آماده‌سازی زیر نظر کادر فنی تیم ملی در شهرهای رشت و تهران برگزار کردیم، این اردوها باعث شد ازنظر روحی و جسمی به سطح بالایی رسیده و با تلاش کادر فنی تیم با آمادگی کامل به رقابت‌های جهانی کاراته در اسپانیا اعزام شدیم، شرایط تمرینی تیم ملی و امکانات فدراسیون عالی بود و خوشحالم توانستم پاسخ اعتماد سرمربی تیم ملی را بدهم.

هدف بعدی‌تان پس از کسب مدال برنز چیست؟

بهمنیار: این مدال اول راه است و به‌هیچ‌وجه به مدال برنز قانع نیستم، پیش از اعزام به رقابت‌ها خبر از کسب مدال در مادرید دادم، مدال‌هایم هر رده سنی که بالاتر آمدم خوش‌رنگ‌تر شد و این بار اولویتم کسب مدال طلا در رده بزرگ‌سالان است.

با طلا در مادرید فاصله کمی داشتید و تنها در یک بازی از پس نفر نخست رنکینگ جهانی برنیامدید، از این دیدار برایمان بگویید.

بهمنیار: تمامی رقیبانم را بااقتدار در مادرید شکست دادم و تنها در برابر سراپ از ترکیه با نتیجه نزدیک سه بر دو شکست خوردم، تمام تلاشم را برای شکست این رقیب در بازی‌های آتی به کار می‌گیرم و همان‌طور که قول دادم برای کسب مدال طلا می‌جنگم.

برخی کارشناسان پس از شکست در رقابت‌های اردن شانس کمی برایتان در مادرید قائل بودند ولی به‌عنوان تنها بانوی کشورمان موفق به کسب مدال شدید، از تجربه اردن بگویید.

بهمنیار: پس از پایان مسابقات اردن دیگر به این رقابت‌ها فکر نکردم و سعی کردم تجربه‌اندوزی کنم، پیروزی در مادرید نشان داد که در رده بزرگ‌سالان هم می‌توانم افتخاراتم در رده‌های سنی پایین‌تر را تکرار کنم.

با کسب مدال برنز در مادرید شانستان برای المپیکی شدن بیش‌ازپیش شده است، از نحوه گزینش برای این آوردگاه بزرگ بگویید.

بهمنیار: در المپیک وزن‌ها تجمیع شده و نفرات برتر وزن‌های ۵۰ و ۵۵ کیلوگرم در یک وزن قرار می‌گیرند، مدال برنز مادرید در افزایش رنکینگم نقش بسزایی ایفا می‌کند، حضور در رقابت‌های کاراته وان نیز می‌تواند در افزایش رنکینگ و شانس بیشتر المپیکی شدن کمک کند.

حضور در کاراته وان امتیاز خاصی می‌خواهد؟

بهمنیار: تمامی کاراته کاهای دارای رنک زیر ۱۰۰ می‌توانند در پریمر لیگ شرکت کنند، حضور در این مسابقات مستلزم شرایط مالی مناسب است، برخی از مسابقات با هزینه فدراسیون اعزام می‌شویم ولی در سایر مسابقات نیز به حمایت مسؤولان استانی دارم، حضور در کاراته وان های متعدد شانسم برای کسب سهمیه المپیک را افزایش می‌دهد.

حضور کاراته کاهای دارای رنک کمتر از ۱۰۰ کار را در کاراته وان سخت می‌کند، نظرتان چیست؟

بهمنیار: رقابت فشرده‌ای در کاراته وان وجود دارد، از سال ۲۰۱۸ و به دلیل المپیکی شدن رشته کاراته، مقررات کاراته وان تغییر کرده است و در هر وزن تنها ۶۴ کاراته کا می‌توانند حضور پیدا کنند، اولویت با ورزشکارانی است که رنکینگ بهتری دارند.

رنکینگ ۳۶ جهانی پیش از آغاز رقابت‌های مادرید و کسب مدال برنز، فکر می‌کنید این روند رو به رشد ادامه پیدا کند؟

بهمنیار: با کسب مدال برنز در مادرید جهش خوبی در رنکینگ جهانی پیدا می‌کنم و می‌توانم چندین پله صعود کنم، برای رسیدن به رنکینگ تک‌رقمی نیاز است در کاراته وان های پرشماری رقابت دهم، این مسابقات علاوه بر افزایش رنکینگ می‌تواند نحوه رقابت با رقبای قدر جهانی را برایم به ارمغان بیاورد، یک ورزشکار فشار روحی و جسمانی تمرینات را به‌راحتی تحمل می‌کند ولی نیاز است مسؤولان فشار مالی را از روی دوش بنده برداشته و برای اعزام به رقابت‌های جهانی کمک کنند.

برای المپیک برنامه‌ریزی خاصی دارید؟

بهمنیار: اوج فعالیت یک ورزشکار رقابت‌های المپیک است، تمام تلاشم را می‌کنم در وهله اول جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کنم و در وهله بعدی با کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال المپیک پرچم مقدس کشورم را برافراشته کنم.

کاراته در المپیک در چند وزن برگزار می‌شود؟

بهمنیار: کاراته در بخش کومیته انفرادی در بخش مردان در سه وزن منفی ۶۷ کیلوگرم، منفی ۷۵ کیلوگرم و مثبت ۷۵ کیلوگرم و در بخش بانوان در سه وزن منفی ۵۵ کیلوگرم، منفی ۶۱ کیلوگرم و مثبت ۶۱ کیلوگرم در المپیک برگزار می‌شود.

این تجمیع وزن کارتان را به نظر سخت‌تر می‌کند، این‌طور است؟

بهمنیار: اغلب بهترین‌های جهان در وزن منفی ۵۰ کیلوگرم و منفی ۵۵ کیلوگرم حضور دارند، با تجمیع این دو وزن و حضور ورزشکاران مطرح در یک وزن المپیکی، کار برای رسیدن به المپیک سخت‌تر شده است و مسلماً تلاش مضاعفی می‌طلبد.

نحوه گزینش برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ چگونه است؟

بهمنیار: نحوه گزینش این رقابت‌ها به سه مرحله تقسیم می‌شود، ساده‌ترین شیوه قرارگرفتن در صدر رنکینگ جهانی است، دو نفر برتر رنکینگ وزن منفی ۵۰ کیلوگرم و دو نفر برتر رنکینگ وزن منفی ۵۵ کیلوگرم می‌توانند سهمیه المپیک توکیو را کسب کنند.

اگر فردی نتوانست یکی از دو نفر برتر وزن خود در رنکینگ جهانی باشد می‌تواند از دو طریق دیگر شانس خود را بیازماید، مسابقات سهمیه ورود به المپیک در اردیبهشت ۹۹ به میزبانی پاریس در سه وزن المپیکی بانوان برگزار می‌شود و سه نفر برتر هر وزن جواز حضور در المپیک را کسب می‌کنند.

اگر کاراته کایی نتوانست در این دو مرحله جواز حضور در المپیک را کسب کند راه سومی در کار است، رقابت‌های قاره‌ای آخرین شانس برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ است و نفر برتر این رقابت‌ها می‌تواند راهی توکیو شود، درصورتی‌که نفر برتر پیش‌ازاین جواز حضور در المپیک را کسب کرده باشد اولویت با دارندگان مدال نقره و پس‌ازآن برنز است.

کاراته را از چه سنی شروع کردید؟

بهمنیار: تقریباً سه‌ساله بودم که از طریق خانواده به‌ویژه دخترخاله و خواهرم به این رشته روی آوردم و در چهارسالگی تمام فوت‌وفن کاراته را یاد گرفتم و نزدیک ۱۵ سال است به‌طور حرفه‌ای در این رشته فعالیت دارم.

متولد چه تاریخی هستید؟

بهمنیار: اولین روز فروردین ۱۳۷۸

از استقبال مسؤولان و مردم پس از کسب مدال برنز بگویید.

بهمنیار: اگر نسبت به سال‌های قبل قیاس شود استقبال خوبی از سوی مردم و مسؤولان انجام شد و امیدوارم در سال‌های آینده استقبالی به‌مراتب بهتر انجام شود، برای سربلندی استان و کشورم در عرصه‌های جهانی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم و رسیدن به المپیک ۲۰۲۰ مهم‌ترین اولویت ورزشی‌ام است.

در لیگ کاراته کشورمان شرکت می‌کنید؟

بهمنیار: فصل گذشته در خدمت تیم توسعه تعاون بودم و به همراه این تیم موفق به کسب مقام قهرمانی شدم، برای فصل جدید با تیمی قرارداد منعقد نکرده‌ام و به‌زودی پس از انجام مذاکرات نهایی قراردادم را منعقد کرده و در لیگ با رقبا مبارزه می‌کنم.

قرارداد مالی در لیگ ایران راضی‌کننده است؟

بهمنیار: قرارداد یک ملی‌پوش که دارای عناوین متعدد بین‌المللی است بسیار کمتر از قرارداد فوتبالیستی است که در لیست ۲۳ نفره یک تیم نیز جای ندارد، قرارداد یک ملی‌پوش حتی کفاف هزینه‌های جاری نظیر مکمل‌های ورزشی و تغذیه ورزشکار را نمی‌دهد.

حرف پایانی اگر دارید بگویید.

بهمنیار: خانواده‌ام در این ۱۵ سال که در رشته کاراته هستم بسیار کمک کرده‌اند و همواره مشوق و پشتیبانم بودند، مربی شخصی‌ام خانم فاطمه قاسمی با تمرینات حرفه‌ای که برایم در نظر می‌گیرند نقش بسزایی در موفقیتم ایفا کرده‌اند و کادر فنی تیم ملی بزرگ‌سالان به‌ویژه خانم ستاره موسوی در کسب مدال برنز نقش پررنگی داشته‌اند.

Share