مدیرعامل بریتیش پترولیوم:

منتظر نوسان شدید قیمت نفت به دلیل تحریم ایران باشید

مدیر عامل بریتیش پترولیوم با اشاره به تحریم‌های پیش روی آمریکا علیه ایران گفت: منتظر نوسان شدید در قیمت نفت باشید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، «باب دادلی»، مدیر عامل شرکت نفتی «بریتیش‌پترولیوم» (BP) گفت که بلاتکلیفی در آستانه تحریم‌های پیش روی آمریکا می تواند قیمت نفت را دچار «نوسان شدیدی» کند.

وی در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: من فکر می‌کنم که ۴۵ روز نوسان شدیدی وجود خواهد داشت. قیمت نفت می‌تواند بالا برود یا اینکه اتفاق دیگری بیفتد.

مدیرعامل بریتیش پترولیوم افزود: اگر معافیت تحریمی به دیگران، به کشورهای عمده مصرف کننده نفت داده می‌شد، قیمت نفت پایین می‌آمد. الان میزان زیادی از ابهام و بلاتکلیفی وجود دارد.

دولت آمریکا روز سه‌شنبه هفته جاری، در اقدامی نادر به شرکت‌های «بریتیش‌پترولیوم» و «سریکا انرژی» مجوز اداره یک میدان گازی در دریای شمال که بخشی از سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی است را داد.

این مجوز به شرکت انگلیسی «سریکا انرژی» امکان خواهد داد فرایند انتقال مالکیت سهام شرکت «BP» در میدان گازی «رام» را تکمیل کرده و سهم شرکت توتال را خریداری کند.

میدان گازی «رام» که حدود ۵ درصد از گاز انگلیس را تأمین می‌کند در دریای شمال و حدودا در ۴۰۰ کیلومتری ساحل شهر ابردین، در شمال شرقی اسکاتلند واقع شده است. شرکت ملی نفت ایران، در این میدان گازی ۵۰ درصد سهم دارد.

به خاطر ورود ایران به پروژه رام فعالیت شرکت‌ها و شهروندان خارجی در این پروژه نیازمند مجوز  دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) است.

این در حالی است که تحلیلگران دومین بانک بزرگ در کشور آلمان گفته‌اند دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا مواضع خود را برای اجرای تحریم‌های بخش نفت علیه ایران، پس از خروج از توافق هسته‌ای برجام را نرم کرده است.

دولت دونالد ترامپ که پیشتر خواستار رساندن صادرات نفت ایران به صفر همزمان با اجرای تحریم‌های ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) شده بود اکنون از این موضع فاصله گرفته و در آستانه صدور معافیت‌های تحریمی برای مشتری‌های نفتی ایران قرار دارد.

در همین حال، گزارش رسانه‌های آمریکایی از اختلافات میان مقام‌های ارشد کاخ سفید درباره نحوه اجرای تحریم‌ها علیه ایران، علی‌رغم فراخوان‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای فشار حداکثری علیه تهران خبر می‌دهند.

Share