ترامپ در جلسه شورای امنیت:

تحریم‌های ایران با شدت کامل اجرا خواهند شد | ایران مهمترین حامی تروریسم است

رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در این جلسه گفت که حکومت ایران مهمترین حامی تروریسم است و نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع خلع سلاح‌های کشتار جمعی در حال برگزاری است. دونالد ترامپ نیز ریاست این جلسه را به عهده دارد و پیش بینی می‌شود که «ایران» یکی از موضوعاتی باشد که در این جلسه از سوی وی مطرح می‌شود.

بیشت و ششم سپتامبر در تقویم سازمان ملل متحد به عنوان «روز بین‌المللی حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای» نام گرفته و انتظار می‌رود که رئیس جمهوری آمریکا از این فرصت برای ادامه دادن حملات لفظی خود علیه ایران و تحریک اعضای این شورا برای وارد آوردن حداکثر فشار بر تهران استفاده کند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این جلسه شورای امنیت حاضر شدند.

آغاز سخنرانی دونالد ترامپ در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد

ترامپ در ابتدای این جلسه گفت: موضوع امروز صحبت درباره بکارگیری سلاح‌های مخرب شیمیایی و هسته‌ای و راهه‌های استفاده از این سلاح‌ها است.

وی در ادامه صحبت‌های ضدایرانی خود با بیان اینکه ایران مهمترین حامی تروریسم است گفت: حکومت ایران به صدور هرج و مرج و خشونت دست زده است. حکومت ایران برنامه خود را به نحوی پیش می برد تا به سلاح هسته‌ای دست یابد. به همین دلیل اعلام کردم که آمریکا از برجام خارج خواهد شد. آنها در آن زمان بسیار مشکل داشتند و به پول نیاز داشتند و ما این پول را به آنها دادیم. آنها از این پول استفاده کردند تا تروریسم و هرج و مرج را گسترش دهد.

ترامپ افزود: تحریم‌های ایران از ۴ نوامبر (۱۳ آبان) با شدت کامل اجرا خواهند شد. هر گروهی که با این تحریم‌ها همراه نباشد، با عواقب بسیار جدی مواجه خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین با اشاره به تحولات سوریه گفت: از ایران، روسیه و ترکیه بخاطر اینکه حمله‌های خود را به ادلب، در پی درخواست من، کاهش دادند، تشکر می‌کنم. از ترکیه نیز تشکر می‌کنم که حاضر شد برای خویشتنداری مذاکره کنیم. ما آماده کمک هستیم.

وی گفت: در صحبت‌های دیروز، من تعهد دولت خود را برای ایجاد صلح و امنیت پایدار اعلام کردم. اخیرا اطلاع پیدا کردم که چین می‌خواهد در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا دخالت کند. چین نمی‌خواهد که من در انتخابات پیروز شوم. ما نمی‌خواهیم آنها در انتخابات ما دخالت کنند.

ترامپ همچنین درباره مسئله کره‌شمالی گفت: باید تحریم‌های شورای امنیت را ادامه دهیم تا خلع سلاح در کره شمالی انجام شود. مطلع شدیم که برخی از کشورها در حال نقض تحریم‌‌ها هستند. بسیار مهم است که رهبر کره شمالی به دنبال امنیت و صلح برای کشورش است، خیلی چیزها به دور از رسانه‌ها در حال انجام است. فکر می‌کنم در ماه‌ها و سال‌های آینده خبرهای خیلی خوشی از کره خواهید شنید.

وی همچنین افزود: کار کردن با رئیس جمهور کره جنوبی برای من باعث افتخار بود. کار کردن با رئیس جمهور چین و نخست وزیر ژاپن برای من مایه افتخار بوده است.

امانوئل ماکرون: نباید خطرهای کره شمالی خطری برای جهان را فراموش کرد

رئیس جمهوری فرانسه ضمن هشدار نسبت به کره شمالی و خطراتی که این کشور برای جهان با توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایجاد کرده است بر حفظ روند منع اشاعه این سلاح‌ها تاکید کرد و گفت: «اعضای شورای امنیت باید نمونه واضحی از مبارزه با گسترش تسلیحات کشتار جمعی باشند. ما در مسئله کره شمالی کنار یکدیگر بودیم و قطعنامه را تصویب کردیم و موضوع کره شمالی وارد مرحله جدیدی شده است.»

امانوئل ماکرون در ادامه به توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد و گفت که کشورها درباره برجام با یکدیگر هم صدا بودند و هستند اما ایالات متحده بود که از این توافق خارج شد.

رئیس جمهوری فرانسه ضمن تاکید بر اینکه هدف برجام ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بوده است گفت: «برجام توافقی کامل نیست اما بهتریم توافق در این زمینه است.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در جلسه شورای امنیت سازمان مللرویترز
وی با تاکید بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از دیگر کشورها خواست تا به برجام پایبند بمانند.

آقای ماکرون همچنین بر لزوم گفتگو با تهران درباره موشک‌های بالستیک تاکید کرد و گفت که «فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌هابی بالستیک باید محدود شود.» وی در ادامه افزود که باید جلوی رساندن موشک به حوثی‌ها در یمن و حزب‌الله لبنان نیز گرفته شود.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه و همچنین برای ترور سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس در بریتانیا اشاره کرد و گفت که مواردی از استفاده از این سلاح ها در دو سال اخیر، روند منع اشاعه تسلیحات شیمیایی را به خطر انداخت.

پس از پایان سخنرانی امانوئل ماکرون جلسه شورای امنیت با سخنرانی دیگر اعضا و به ریاست دونالد ترامپ ادامه یافت.

«اوا مورالس»، رئیس‌جمهور بولیوی در این نشست دفاع تمام قدی از ایران کرد.

وی گفت: «در سال ۱۹۵۳، دولت آمریکا اقدام به تأمین مالی، برنامه‌ریزی و اجرای کودتایی علیه دولت منتخب مردمی ایران کرد که با اجرای مشروع حق حاکمیت خود تولید نفت خود را ملی کرده و آن را از چنگ یک شرکت انگلیسی-آمریکایی رهاند. بعد از آن، برای چندین دهه، دولت آمریکا از حکومتی مستبد حمایت کرد که اجازه می‌داد منافع ناشی از تولید نفت به جیب شرکت‌های غیرایرانی برود.»

مورالس با بیان اینکه این وضعیت تا سال ۱۹۷۹ (سال پیروزی انقلاب اسلامی) ادامه داشته اضافه کرد: «اکنون که ایران کنترل منابع خود را بار دیگر به دست گرفته بار دیگر قربانی نوعی محاصره توسط آمریکا شده است. دولت بولیوی، با قاطعیت اقدامات یکجانبه دولت آمریکا علیه ایران را محکوم می‌کند.»

مورالس در ادامه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام را هم محکوم کرد و گفت که دولت آمریکا با این اقدام، پشت بهانه‌ها برای دخالت در امور داخلی ایران پنهان شده است.

رئیس‌جمهور پرو که سخنران بعدی بود هم به حمایت از توافق هسته‌ای ایران پرداخت.

وی گفت: «ما معتقدیم اعتبار نظام منع اشاعه را بایستی از طریق پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک حفظ کرد و این برنامه‌ای بود که همین شورای امنیت آن را تأیید کرد.»

«آلسانه اوتارا»، رئیس‌جمهور ساحل عاج نیز بخشی از سخنرانی خود را به حمایت از توافق هسته‌ای اختصاص داد.

«ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس هم برجام را گام مهمی در پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواند گفت این کشور به حفظ آن پایبند است. نخست‌وزیر انگلیس در ادامه ادعا کرد «اقدامات بی‌ثبات کننده ایران» در منطقه موجب نگرانی است.

نخست‌وزیر هلند نیز با یادآوری اینکه ایران به اجرای توافق هسته‌ای پایبند بوده گفت کشورش تا زمان پایبندی ایران به این توافق به اجرای آن ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه کویت  در این نشست حمله موشکی «حوثی‌ها» به عربستان را محکوم کرد و از شورای امنیت خواست با تهدیدها علیه این کشور مقابله کند.

وی گفت که کشورش به اجرای تمامی قطعنامه‌ها از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ برای اجرای توافق هسته‌ای متعهد خواهد بود. او تأکید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است.

معاون وزیر خارجه کویت در ادامه به تکرار ادعاها علیه ایران پرداخت و مدعی شد که آن‌طور که گزارش‌های مستقل نشان می‌دهند ایران مسئول حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه است.

Share