رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور

بودجه ۹۸ برای بدترین شرایط آماده می‌شود | ارائه دو بسته معیشتی قطعی شد

نوبخت گفت: بودجه سال آینده با توجه به شرایط بین‌المللی و تحریم‌های احتمالی برای بدترین شرایط آماده خواهد شد، ضمن اینکه شرایط مطلوب را هم در نظر خواهیم گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز در این سازمان میزبان روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها بود.

دکتر نوبخت با اشاره به بررسی عملکرد و اقدامات انجام شده در راستای توسعه مشارکت عمومی و خصوصی و واگذاری طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای به بخش غیردولتی اعلام کرد: سازمان برنامه و بودجه، بودجه سال ۱۳۹۸ را با توجه به شرایط پیش رو و تحریم‌های احتمالی برای شرایط سخت از لحاظ درآمدهای نفتی و سایر درآمدها تدوین می‌کند تا بتواند پاسخگوی هزینه‌ها به ویژه هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر بوده و آن را مدیریت کند در عین حال که شرایط مناسب و خوشبینانه را هم مد نظر داشته و در مورد آن برنامه‌ریزی می‌کند.

‌وی یادآور شد که دولت در شرایط موجود بسته‌های حمایتی را برای کل آحاد جامعه در نظر دارد و بسته ویژه‌ای هم برای اقشار ضعیف‌تر اجرایی خواهد شد، در عین حال که بسته‌های حمایتی از تولید و پیمانکاران نیز در دستور کار است.

دکتر نوبخت در ادامه افزود: با خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یک جانبه، تصور بر این بود که این موضوع اثرات سوء گسترده بر اقتصاد ما خواهد داشت.

وی افزود: البته نابسامانی هایی را در بازار ارز دیدیم که باید برای مقابله با آن اقدام می کردیم از این رو بسته‌ای مشتمل بر ۱۲ برنامه تهیه کردیم.

دکتر نوبخت تصریح کرد: ابتدا پیش‌بینی درستی از اینکه اگر تحریم‌ها بازگردد چه اتفاقی می‌افتد را تبیین و آثار آن را در دستگاه‌های مختلف ارزیابی کردیم و اینکه در این راستا چه اقدامات کوتاه، میان و بلند مدت باید از سوی دستگاه‌های اجرایی کشور انجام شود را مورد توجه قرار دادیم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه آثار بعدی تحریم روی بودجه است، گفت: بلافاصله آینده را از نظر مقدار صادرات نفت، آثار تحریم بر نفت و آثار نفت بر بودجه سناریوبندی کردیم و پیش‌بینی کردیم چه بودجه‌ای باید داشته باشیم تا آثار سوء تحریم را کم کنیم.

دکتر نوبخت افزود: همچنین برای اتمام طرح‌های عمرانی بسته‌ای تدوین کردیم و در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح و برای اقتصادی کردن این پروژه‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران، پیشنهاداتی را ارائه کردیم.

وی تاکید کرد: برای واگذاری طرح‌های عمرانی امتیازاتی باید قائل می‌شدیم که البته شورای عالی هماهنگی سران قوا پیشنهادات ما را تایید کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به آثار تحریم بر تولید، گفت: این بخش نیازمند یک بازتعریف بود که مصوباتی از شورای هماهنگی سران سه قوه گرفتیم که از جمله این مصوبات تخصیص یک میلیارد دلار برای اشتغالزایی و تقویت بخش تولید بود.

دکتر نوبخت همچنین گفت: در شرایط تحریمی بر اساس بسته‌ای که تدوین کردیم برای تسریع در تکمیل طرح‌های ناتمام از طریق برخورداری از مشارکت بخش غیردولتی، انتظار داریم سازمان‌های مدیریت سراسر کشور پیگیر واگذاری یا مشارکت طرح‌ها باشند.

وی با بیان اینکه ما باید بودجه را برای بدترین شرایط آماده کنیم، افزود: در سازمان برنامه و بودجه این برنامه تدوین شده که اگر درآمدها و منابع به حداقل برسد چگونه باید هزینه‌ها به‌ویژه اجتناب‌ناپذیرها را مدیریت کنیم.

معاون رییس‌جمهور ادامه داد: البته برای شرایط خوش‌بینانه هم بودجه تدوین خواهیم کرد. باید آثار سوء این تحریم‌ها را از معیشت، زندگی و اقتصاد مردم دور کنیم یا به حداقل برسانیم. در کنار بسته حمایت از تولید، بسته حمایت از پیمانکاران را داریم که جزییات آن نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نوبخت اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه کشور نباید درحاشیه باشد و به دلیل این که ما مسؤول راهبری و رصد توسعه کشور هستیم، همواره باید در متن باشیم و در برابر همه اتفاقات ریز و درشت کشور مسؤولیت کامل داریم.
وی افزود: ما متناسب با مسؤولیت، اختیار کامل هم داریم و از همه روسای سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها می‌خواهم در مواجهه با دستگاه‌ها طلبکارانه و قوی و محکم برخورد کنند.
دکتر نوبخت با اشاره به توسعه مشارکت عمومی و واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش غیردولتی تصریح کرد: علت این سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان‌های استانی متولی اصلی واگذاری‌ها هستند، این است که این سازمان با انگیزه و با قدرت است و امیدوارم قبل از پایان سال بتوانیم کارنامه درخشان و قابل قبولی در مورد واگذاری‌ها داشته باشیم.

وی تأکید کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور مسؤولیت مسایل اساسی و کلان کشور را برعهده دارد و ما ناخدای این کشتی هستیم و باید به قدرت و قوت مسؤولیت خود را ایفا کنیم و در عین حال که موانع را رفع می‌کنیم، گره‌گشا هم باید باشیم.

گزارش مذکور حاکی است در ادامه این جلسه شرکت‌کنندگان در مورد اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد موضوع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، لزوم پیش‌بینی تمهیدات و اقدام‌های فعالانه برای مقابله مؤثر با آثار تحریم‌ها و بررسی سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور بحث و بررسی شد.

Share