در جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان ماسال عنوان شد

پدافند غیرعامل شاخص اصلی توسعه پایدار است |شهرستان ماسال نیازمند طرح جامع پدافند شهری است

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان تصریح کرد: سطح اول اجرای سناریوی دشمن سطح بین المللی است یعنی تنظیم میزان روابط کشورمان با کشورهای دیگر از جمله همسایگان ایران و اروپاست و در سطح دوم از همه ابزارهایی که به عنوان جنگ هیبریدی عمل می کند را مد نظر قرار داده اند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان ماسال با حضور امیر محمدپور دبیر شورای پدافند غیرعامل گیلان، حجت الاسلام والمسلمین سید هادی موسوی امام جمعه شهرستان ماسال، محمد جواد عامر فرماندار شهرستان ماسال و جمعی از روسای ادارات و نهادهای شهرستان ماسال در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در ابتدا دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان ضمن تبریک هفته دولت بیان کرد: هفته دولت یادآور شهدای بزرگ خدمتگذار انقلاب اسلامی رجایی و باهنر است و بزرگ مردانی که فارغ از جایگاه خود همیشه در خدمت به مردم کوشیدند و از جان گذشتند.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به حساسیت های موجود در کشور بیان کرد: امروز به تعبیر مقام معظم رهبری کشور در یک پیچ تاریخی قرار داریم وباید همه در هرجایگاهی با اتحاد و انسجام به سمت برطرف کردن مشکلات کشورمان حرکت کنیم تا مردم آسیبی نبینند و وظیفه ما در پدافند غیرعامل حفاظت از جان و سرمایه های مردم هست.

سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان ضمن تعریف پدافند غیرعامل اذعان داشت: پدافند غیرعامل به معنای دفع، خنثی سازی و کاهش اقدامات آفندی دشمن تلقی می گردد و باید از عمده وظایف پدافند غیرعامل را کاهش آسیب پذیری، استمرار خدمات ضروری در مواقع ضروری، افزایش بازدارندگی دفاعی، مصون سازی، ارتقای بهداشت پدافند غیرعامل و آمادگی توام با کارکرد ها دانست.

 آمریکا بعد از خروج از برجام یک مجموعه از تهدیدات را برای کشورمان پیش بینی کرده است

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان با اشاره به موضوع برجام اظهار داشت: آمریکا بعد از خروج از برجام یک مجموعه تهدیداتی را برای کشورمان پیشبینی کرده که ان تهدیدات را بعنوان جنگ هیبریدی یا جنگ ترکیبی نام گذاری کرده که این جنگ شامل تهدیدات متفاوتی است که موضوعات مختلف کشور را در بر می گیرد.

محمدپور عنوان کرد: هدف کوتاه مدت انها قبول پذیرش ایران در قبال خواسته های آمریکاست و هدف بلند مدت در صورت نتیجه دادن برنامه هایشان ناراضی کردن مردم علیه دولت و حکومت و در نهایت ایجاد آشوب و جنگ داخلی است.

آمریکایی ها با توان قوا و قدرت به جنگ با جمهوری اسلامی آمدند

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان تصریح کرد: سطح اول اجرای سناریوی دشمن سطح بین المللی است یعنی تنظیم میزان روابط کشورمان با کشورهای دیگر از جمله همسایگان ایران و اروپاست و در سطح دوم از همه ابزارهایی که به عنوان جنگ هیبریدی عمل می کند را مد نظر قرار داده اند و در سطح سوم سطح اجرایی است که تهدیدات پیشبینی شده را در عرصه اقتصادی و عملیات روانی اجرا می کند همچنین باید بدانیم که ابزار سناریو آمریکایی ها شبکه های اجتماعی است و آنرا در بستر مردم اجرا می کنند.

محمدپور صیانت از معیشت مردم در برابر تیرهای جنگ اقتصادی دشمن را امری ضروری دانست و گفت: یکی از اهداف استراتژیک آمریکا محدود کردن معادلات قدرت ایران است، آمریکایی ها می دانند که برجام مقداری از اهداف آنها را تأمین کرده و چون فکر می کنند ایران می خواهد برجام را حفظ کند، بنابراین می خواهند تلاش کنند آن را پایه ای برای باج خواهی و افزون خواهی های خود قرار دهند و تلاش می کنند قدرت موشکی و نفوذ منطقه ایران را در تعهدات برجام بگنجانند.

سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به ایجاد راه های مقابله با اهداف آمریکا افزود: در بخش اول سران قوا هستند که با همکاری می توانند هماهنگی های لازم را بین دستگاه ها ایجاد کنند، در بخش دوم ارتباط نزدیک با مردم و در بخش دیگر رسانه ها هستند که می توانند به ایجاد راه کارهای مقابله با اهداف آمریکا کمک کنند.

 پدافند غیرعامل شاخص اصلی توسعه پایدار است

محمدپور پدافند غیرعامل را یکی از شاخص های اصلی توسعه پایدار نام برد و گفت : با تاکید بر اینکه مباحث پدافند غیرعامل از نیازهای ضروری در جامعه امروز است شایسته است با آموزش و فرهنگ سازی مناسب مردم نیز با الزامات پدافند غیر عامل بیشتر از گذشته آشنا شوند و در اجرای سیاست های این حوزه مشارکت فعال داشته باشند زیرا عرصه ای که مردم در آن خودشان همکاری داشته باشند، موفقیت در آن حوزه بیشتر خواهد بود.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان با اشاره به مهمترین رویکرد های پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: پدافند زیستی، پدافند اقتصادی،پدافند سایبری و مردم محور از مهمترین رویکردهای پدافند غیرعامل هستند.

 حفاظت زیرساخت ها اولویت اصلی پدافند غیرعامل می باشد

در ادامه امام جمعه شهرستان ماسال با تاکید بر ارائه خدمات مناسب مسئولین به مردم بیان کرد: خدمت مفهوم گسترده ای دارد و همه امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را در بر می گیرد این واژه بر گذشت، فداکاری، ایثار، تحمل رنج و سختی صدق می کند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی افزود: خدمت به مردم عملی است که عامل در آن با اندیشه و انگیزه گره گشایی به امور مردم می پردازد.

امام جمعه شهرستان ماسال با تاکید بر نظارت مسئولان بر روی قیمت ها اظهار کرد: برای ایجاد آرامش در فضای جامعه، رصد مستمر بازار عرضه و تقاضا برای تامین با نظارت مسئولان شهرستان، توزیع کالا و خدمات رسیدگی به گزارشات مردمی و جلوگیری از کمبود می‌تواند در تنظیم بازار موثر باشد و باید از قبل برای اینگونه مسائلی پیشبینی های لازم صورت گیرد و هم اینکه از منظر پدافند غیرعامل تهدیدی اقتصاد را دنبال نکند.

موسوی عوامل مهم برای رسیدن به موفقیت در پدافند غیرعامل عنوان کرد و گفت: برای توفیق در عرصه پدافند غیر عامل چهار عامل اساسی لازم است، ابتدا تعیین جهت گیری های راهبردی صحیح است که باید آسیب ها شناسایی شود سپس برنامه ریزی دقیق و بعد اقدام و عمل اجرایی باید انجام گیرد و چهارمین گام در این مسیر هم پایش و کنترل مداوم راهبردها است چون تهدیدات در حال تغییر است.

امام جمعه ماسال حفاظت زیر ساخت ها و دفاع از مردم اولویت های اصلی پدافند غیر عامل دانست و گفت : اولین موضوع حفاظت از زیر ساخت هاست و موضوع بعد مساله حفاظت از مردم قرار دارد که می تواند موجب کاهش آسیب پذیری مردم شود و مساله دیگر پاسخ به تهدید هاست که امداد و نجات و کمک به مردم است که باید مدنظر مسئولان ما قرار گیرد.

امام جمعه شهرستان ماسال افزود: اهمیت پدافند غیرعامل و رسالت آن در حفظ جان انسان ها و سرمایه های ملی است که توانمند سازی جامعه که همت جمعی و ملی را می طلبد که به لزوم فرهنگ سازی و نهادینه کردن در بین مسئولین و آحاد مردم کمک می کند.

موسوی خاطرنشان کرد: آگاهی از پدافند غیر عامل و آشنایی و اجرای آن باعث تقلیل آسیب پذیری و کاهش خسارت و صدمات تاسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی مراکز حیاتی، حساس و مهم نظامی و غیر نظامی کشور می شود البته پدافند غیرعامل، گستردگی و شمول زیادی دارد که حوزه های عمرانی، حمل و نقل و ارتباطات حوزه دارو، غذا، آب، نیروی انسانی، انرژی، رسانه ها و تبلیغات روانی، مخابرات صنایع، مالی و اقتصادی، دیپلماسی و امنیت و دفاع را در برمی گیرد.

 شهرستان ماسال مستلزم طرح جامع پدافند شهری است

فرماندار شهرستان ماسال با تعریف پدافند غیرعامل بیان کرد: پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به بکارگیری جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

عامر با تاکید بر نقش اهمیت پدافند غیرعامل افزود: پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران و بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره ‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

فرماندار شهرستان با اشاره به اقدامات پدافند غیرعامل اظهار کرد: پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن از جمله اقدامات پدافند غیرعامل می باشد.

عامر با اشاره به اثر گذاری آحاد مردم در پدافند غیرعامل اذعان داشت: در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

فرماندار ماسال فرهنگ سازی پدافند غیرعامل در بین مدیران و آحاد جامعه را مهم دانست و تصریح کرد : تلاش کارگروه در جهت نهادینه کردن فرهنگ پدافند غیر عامل در جامعه است.

عامر با تاکید بر لزوم نقشه طرح جامع پدافند غیرعامل در شهرستان ماسال خاطرنشان کرد: شهرستان ماسال برای کاهش آسیب پذیری و تامین نیازمندی های مردم در شرایط بحران ناشی از تهدیدات نظامی دشمن و شناسایی نقاط آسیب مستلزم طرح جامع شهری است که با حمایت اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان صورت می پذیرد.

در انتها حکم صادره از سوی دکتر سالاری استاندار گیلان مبنی بر انتصاب محمد جواد عامر بعنوان رئیس شورای پدافند غیرعامل شهرستان ماسال توسط امیر محمدپور به وی اهدا گردید.

 

Share