گزارش در حال به روزرسانی

پاسخ رییس‌جمهور به سوالات پنجگانه نمایندگان| کارنامه این دولت در اشتغال درخشان است

عضو هیات رئیسه مجلس نحوه بررسی طرح سوال از رئیس جمهور توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس‌جمهور برای پاسخگویی به سوالات پنجگانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح روز سه‌شنبه در صحن علنی این نهاد قانونگذاری حاضر شد

سوال ۸۲ نماینده از رییس جمهور درباره‌ی عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت در خصوص کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چندین ساله و افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش خرید ارزش پول ملی است.

سوال جمعی از نمایندگان از رییس‌جمهوری، دهم مرداد با ۸۰ امضا در مجلس اعلام وصول شده و در دستور کار جلسه علنی صبح امروز(سه‌شنبه) مجلس قرار گرفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی با استقبال علی مطهری، کاظم جلالی، احمد مازنی و محمدرضا تابش و همراهی جهانگیری معاون اول رییس جمهور وارد مجلس شورای اسلامی شد.

طبق ماده ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مدت طرح سوال از طرف سوال‌کنندگان ۳۰ دقیقه و مدت زمان پاسخ رییس جمهور یک ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سوالات ۸۲ نفر از نمایندگان از رئیس جمهور به شرح زیر است:

– چرا دولت در کنترل قاچاق که یکی از مهمترین عوامل فلج تولید ملی است، موفق نبوده است.

– علت استمرار تحریم های بانکی با گذشت بیش از ۲ سال و علی رغم انجام تمامی تعهدات برجامی از سوی ایران چیست؟

– چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط اقدام شایسته ای ندارد؟

– علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت شما علی رغم وعده ها و اعلام های مکرر عبور از رکود چیست؟

– علت افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟

لاریجانی: امکان سوال از رییس جمهور عمیق بودن تفکر دموکراتیک در نظام را نشان می‌دهد

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی امروز ضمن تبریک عید سعید قربان و عید سعید غدیر، بیان کرد: اینکه در قانون اساسی طبق اصل ۸۸ آمده است که حداقل یک چهارم کل نمایندگان می توانند از وظایف رییس جمهور سوال کنند نشانگر عمیق بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی است که بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگوی ملت می‌داند و این ارزش بزرگی برای ملت ما است که همه مسئولین حتی در بالاترین سطوح خود را خادم ملت و پاسخگو در برابر ملت و نمایندگان ملت می‌دانند.

سوال کنندگان از رییس‌جمهور

دهقان: رییس‌جمهور کسانی که به کشور خسارت وارد کرده‌اند را معرفی کند

محمد دهقان نایب رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که رییس جمهور باید بگوید چه کسانی به کشور خسارت وارد کرده‌اند، گفت: در ماه‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار ارز از کشور بدون برنامه برای واردات کالاهای لوکس و غیرضروری اختصاص داده شده است….

فرهنگی: آقای رییس‌جمهور رکود تورمی در دولت شما به اوج رسید

محمدحسین فرهنگی عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: آقای رییس‌جمهور در دولت شما به دلیل فقدان مدیریت کارآمد تورم تشدید شد و به اوج رسید و رکود تورمی ایجاد شد.

وی گفت: در اصل ۱۳۴ قانون اساسی آمده که رییس جمهور مسوول اقدامات هیات وزیران است. جناب آقای رییس‌جمهور در ابتدای شروع دولت، شما تصویر موفقی از  مدیریت آتی خود در اقتصاد ترسیم کردید هر چند که رکود مسئله نیست که در دولت شما ایجاد شده باشد اما در دولت شما به دلیل فقدان مدیریت کارآمد، تشدید شد و به اوج رسید و به رکود تورمی مبدل شد….

آقای رییس جمهور اختلاف سیاسی داریم اما ما در کنار شما ایستاده‌ایم

همچنین سیدحسن نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: همه می‌دانند ام‌الفساد کشور، بیکاری است. آقای رییس جمهور خانواده‌هایی را در نظر بگیرد که ۲ تا ۵ فرزند با سنین ۲۰ تا ۴۰ سال بیکار دارند که به دلیل نداشتن شغل به خانه پدری می‌روند؛ به خانه‌ای که خودِ پدر یا بیکار است یا با دستمزد پایین برای این جوانان سفره پهن می‌کند. آقای رییس‌جمهور بیکاران کشور چند نفر هستند؟ ۲، ۳ یا ۵ میلیون نفر؟

چطور با داعش مبارزه می‌کنیم اما نمی‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم؟

یکی دیگر از متقاضیان سوال از رئیس جمهورگفت، چطور می‌توانیم با داعش مبارزه کنیم اما نمی‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم؟ کوروش کرم‌پور حقیقی نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:‌ دولت و مجلس در خدمت به مردم باید به درستی انجام وظیفه کنند. من نماینده‌ای هستم که به شهادت مردم و شخص شما همواره حامی دولت بوده وهستم و معتقدم حضور رئیس جمهور محترم در مجلس برگ زرینی از پاسخگویی مسئولین نظام به مردم است.

بیش از نیمی از احکام قانون بهبود محیط کسب و کار اجرا نشده است

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان درمجلس نیز از عدم اجرای احکام قانون بهبود محیط کسب و کار و همچنین قانون رفع موانع تولید انتقاد کرد. وی اظهار کرد: چرا رییس جمهور به برنامه‌های اقتصادی خود پایبند نبوده است. متاسفانه شرایط کشور به سمتی رفته که هم معیشت مردم در تنگنا قرار گرفته و هم فعالان اقتصادی بیشترین مشکلات را از ناحیه تصمیمات دولت بر دوش خود حس می‌کند و ما شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم.

دولت برای خروج آمریکا از برجام سناریو نداشت

در ادامه جلسه سوال از رییس جمهور حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام دولت برنامه‌ای برای ادامه راه نداشت چون کاخ آرزوهایی به نام برجام ساخته شده که با خروج ترامپ آن کاخ خراب شد. وی افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام دولت برنامه‌ای برای ادامه راه نداشت.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالات تعدادی از نمایندگان:

پاسخگو بودن مسوولان نه نقطه ضعف، بلکه بالاترین نقطه قوت است
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوالات تعدادی از نمایندگان ، با تبریک و تهنیت میلاد مسعود امام هادی (ع) و اعیاد قربان و غدیر گفت: هیچکس از مردم شریف ایران ، دوستان ما در جهان و یا دشمنان ما فکر نکنند که امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است چرا که این تصور کاملا اشتباه است. مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند  و این بار مسوولیت را با همکاری یکدیگر باید به مقصد برسانند.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با تلاوت آیه “یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ”  گفت: امیدوارم سخنان من در چارچوب همین آیه‌ای باشد که تلاوت کردم. همه باید بهترین کلام و سخن و نیکوترین جملات را نسبت به هم بکار ببریم و امیدوارم بتوانم نکات و توصیه‌هایی را که مقام معظم رهبری نسبت به همین جلسه به من فرمودند، دقیقا مراعات کنم.

دکتر روحانی با بیان اینکه “این روز را روز مبارکی برای دمکراسی، کشور و مردم‌سالاری دینی می‌ دانم”، اظهارداشت:هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است بلکه به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت یازدهم و دوازدهم دو شخصیت حقوقی هستند، افزود: اینکه لحن سوالات برای دولت یازدهم و دوازدهم است از نظر من هم ایرادی ندارد. همواره در دولت یازدهم و دوازدهم تلاشم بر این بوده که بین دولت و مجلس یک ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من اینچنین بوده است.

دکتر روحانی با اشاره به حضور فعال شماری از نمایندگان در انتخابات ۹۶ و کمک به دولت در تدوین لوایح  افزود: ممکن است که گله‌ای از دولت داشته باشید و یا ما از شما داشته باشیم، اما گله‌ها، گله‌های دوستانه و برادرانه است.اما به نظر من سوال نمایندگان محترم که در ۵ بند تدوین شده است و بسیاری از سوالات دیگر، سوالات ملت ایران هم است.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز مجلس شورای اسلامی، این سوالات را دارند، بلکه به اعتقاد من بسیاری از مردم را این سوالات را دارند که چرا بیکاری؟ چرا وضع بانک اینچنین است؟ چرا قاچاق آنچنان است؟ چرا رکود و رونق شرایطی را طی می‌کنند که مورد انتظار مردم نیست و چرا رشد قیمت ارز؟ شما به هر کوچه و خیابانی بروید شاید بخشی از سوالات مردم همینگونه سوالات باشد و حق دارند مردم بپرسند ؛مردمی که در دولت یازدهم در طول ۴ سال و در ماه‌های اولیه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد، فرهنگ، مسایل اجتماعی، امنیت ملی و در سیاست داخلی و خارجی بوده‌اند، امروز برایشان این سوال مهم مطرح شده که چه شده است که مردم ما باید از آینده زندگی و کشور خود نگران باشند. این سوال اصلی است.

دکتر روحانی تصریح کرد: سوال اصلی این است که چرا در طول ۴.۵ حرکت ما در رشد اقتصادی، تورم، اشتغال، تعادل قیمت ارز و در رونق اقتصادی، رو به جلو بود. همه آمار و ارقام وجود دارد و چیزی مخفی نیست اما در این ۸ ماه اخیر چرا ناگهان شرایط نویی آغاز شد؟ شما ممکن است بفرمایید که این شرایط نو از اشتغال و ارز و رکود و قاچاق و سیستم بانکی بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه معتقدم اشکال از ترسیم ملت ایران نسبت به آینده ایران بود، گفت: ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییر شد و این درد بزرگی است. اشتغال و بیکاری درد بسیار مهمی است، قبول دارم، نابسامانی بانکی و مسأله رونق و قیمت ارز هم مهم است، اما همه اینها در برابر اعتماد و امید مردم ناچیز است.

دکتر روحانی با طرح این سوال که چرا امید مردم تغییر کرده و چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شدند و بالاتر چرا حتی عده‌ای نسبت به عظمت و قدرت نظام، رشد و توسعه آینده دچار شک شده‌اند؟ ، افزود: این شک را باید درمان کنیم. باید با زبانی درست و صحیح به گونه‌ای با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند که مشکلات این چند ماهه زودگذر است.

رئیس جمهور ادامه داد: کلید مسأله در همین است؛ باید برای مردم توضیح دهیم که از این مشکلات به حول و قوه الهی و با هدایت رهبری، هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد. به ملت بزرگ ایران باید عرض کنیم که نخواهیم گذاشت که توطئه‌های آمریکا پیروز شود. ملت مطمئن باشید نمی‌گذاریم که یک مشت ضد ایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده اند بخواهند علیه ما توطئه کنند.

دکتر روحانی اظهار داشت: کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود. بداند از پایان جلسه امروز به شدت اندوهبار خواهد شد. چون پایان جلسه امروز اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و بین قوه قضائیه، بین هر سه قوه و نیروهای مسلح تحت نظارت و راهبری مقام معظم رهبری است. نه از آمریکا ترسی داریم و نه از مشکلات و از مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در بخش اول فرصتی که دارم به این ۵ سوال به طور خلاصه اشاره می‌کنم. البته از دستگاه‌های مربوطه گزارش را گرفته ام و اینجا همراهم است. اگر مجلس محترم مایل باشد همه گزارشها در زمینه قاچاق را که وزارت کشور مسئول آن است و گزارش مفصلی تهیه کرده، اینجا موجود است. در زمینه اشتغال نیز که وزارت کار مسئول آن است، گزارش خوبی تهیه شده و نسبت به برجام وزارت امور خارجه گزارش داده و در زمینه بانک و رکود هم وزارت اقتصاد که مسئولین اصلی در برابر این سوالات هستند، پاسخ تهیه کرده اند که اگر مایل باشید آن پاسخ‌ها را می‌توانیم در اختیار نمایندگان عزیز مجلس شورای اسلامی قرار بدهیم.

دکتر روحانی در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس گفت: اولین سوال این است که در زمینه قاچاق کالا و ارز چرا دولت موفق نبوده است؟ همه شما می‌دانید موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۸۱ با فرمان مقام معظم رهبری شروع شد و بعد هم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲ قانون مربوطه را نوشتند و ابلاغ کردند و دولت همه آیین‌نامه‌های آن را تدوین و ابلاغ کرد و ۶۰۰ میلیارد تومان پول برای تشکیل سامانه‌های لازم در زمینه مبارزه با قاچاق و اتصال این سامانه‌ها به یکدیگر اختصاص داد.

رئیس جمهور با طرح این سوال که اساسا چرا قاچاق ایجاد می‌شود، دلیل آن چیست و برای چه؟ خاطرنشان کرد: جنس از بیرون می‌آید، کالای ما به بیرون منتقل می‌شود. وقتی ما برای کالاهایی در داخل یارانه می‌دهیم، وقتی قیمت، قیمت متعادل نیست و یارانه‌ای است، خود به خود این کالا تمایل پیدا می‌کند که به خارج برود، چون قیمت داخل و خارج نامتعادل می‌شود.

دکتر روحانی اضافه کرد: هر چه قیمت ارز پایین بیاید، واردات قاچاق بیشتر می‌شود و هر چه قیمت ارز بالا برود واردات قاچاق و کالا کمتر می‌شود و به عکس خروجی‌اش بیشتر می‌شود. اساس برای جلوگیری از قاچاق، تولید باکیفیت داخلی است. همه باید به تولید داخلی و خدمات در داخل کمک کنیم. اگر اینها را برپا کنیم، از لحاظ کیفیت، کمیت و قیمت، معنی ندارد که قاچاق از خارج وارد شود. حالا درخصوص بعضی از جنس‌هایی که از لحاظ فرهنگی ما نمی توانیم به سمت آن برویم و کسی در گوشه و کناری متقاضی آن باشد، بحث دیگری است.

رئیس جمهور اظهار داشت: چطور توانستیم در مدت بیش از ۴ سال ، قاچاق را از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲.۵ میلیارد دلار برسانیم؟ این تحول بزرگ به چه شکل ایجاد شد؟ می‌دانید که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مخصوص قوه اجرایی تنها نیست و فراقوه‌ای است. نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هم در آن ستاد هستند. قوه قضائیه و نیروهای مسلح هم نماینده‌شان در آن ستاد هست. مبارزه با قاچاق تنها کار دولت و دستگاه‌های اجرایی نیست، همه با هم تلاش می‌کنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: آمار و ارقامی که این ستاد به کمک دانشگاه‌ها در سال ۹۲ تهیه کرد، نشان داد که قاچاق کالا و ارز ۲۵ میلیارد دلار است. این ۲۵ میلیارد دلار رسید به ۱۷، بعد ۱۵ میلیارد دلار و بعد به ۱۲ میلیارد دلار. بخواهید تفسیر سال به سال آن را هم اینجا دارم، اما نمی‌خواهم وقت گرفته شود و الا همه را می‌خوانم.

رییس جمهور با بیان اینکه در قاچاق خروجی عمدتاً سوخت یعنی بنزین، گازوییل، نفت سفید و موارد دیگری مانند، نفت کوره قاچاق می‌شده و هنوز هم می‌شود، اظهارداشت: دولت با برنامه‌ریزی هایی که برای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوییل بر مبنای پیمایش و کنترل‌هایی که انجام داد، قاچاق ۷.۸ دهم میلیارد در سال ۹۲ به نیم میلیارد در سال پایان ۹۵ تبدیل شده یعنی ۷ میلیارد و دویست جلوی قاچاق خروجی گرفته شده است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: البته در زمینه مقابله با قاچاق، نیروی انتظامی، سربازان گمنام، نیروهای مسلح بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش ارزشمندی دارند. از ۱۰ ماه پیش در شورای عالی امنیت ملی، مبارزه با قاچاق در آب‌های جنوب یعنی خلیج فارس و دریای عمان را در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دادیم و در منطقه غرب و شرق هم نقاطی است که مرز در اختیار سپاه است. اینها همه در مبارزه با قاچاق کمک می‌کنند و با کمک همه اینها توانستیم به این نقطه مطلوب برسیم.

رییس جمهور تصریح کرد: سوال باید این باشد که چطور دولت به کمک مجلس و قوه قضائیه و نیروهای مسلح به خوبی قاچاق ۲۵ میلیارد را به ۱۲ میلیارد و اکنون برنامه دولت چیست که این ۱۲ میلیارد را به صفر برساند. اگر شکل سوال این چنین بود من با ذوق بیشتری برنامه‌های آینده را خدمت شما بیان می‌کردم.

دکتر روحانی با اشاره به سوال یکی از نمایندگان در زمینه تحریم های بانکی با وجود اجرای برجام،گفت: البته پاسخ این سوال را بطور مفصل وزیر امور خارجه نوشتند و اگر خواستید در اختیار شما قرار می‌دهم اما از شما می‌پرسم که برجام برای چه بود؟ برجام برای این بود که به دنیا بگوییم که فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای که آنها به دروغ گفته‌اند، غیرصلح‌آمیز بوده و بر مبنای همین دروغ و اتهام ناروا، قطعنامه‌های فراوانی را علیه ایران تصویب کرده‌اند و به ذهن دنیا این چنین رساندند که برنامه هسته‌ای ایران برای صلح و امنیت جهانی خطرناک است و لذا ایران را به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بردند، برجام آمد تا این را بگوید که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و هیچ صلح و امنیتی را تهدید نمی‌کند.

رییس جمهور اضافه کرد: برجام برای این بود که شورای امنیت سازمان ملل به جای اینکه بگوید تحریم، باید همه کشورها را برای کمک به ایران تشویق کند و امروز ما به اینجا رسیدیم که قطعنامه گذشته شورای امنیت که ایران را تهدید کننده صلح و امنیت می دانست بعد از برجام قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌گوید که ایران حق دارد فعالیت هسته‌ای داشته باشد و از دنیا می‌خواهد که در کنار ایران باشد و به ایران کمک کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه در برجام، دستاوردهایی داشتیم که آن دستاوردها هست و هیچ‌وقت از بین نمی‌رود، اظهارداشت: دستاوردهای برجام بین‌المللی، سیاسی، اخلاقی است. PMD را از بین بردیم. اینها دستاوردهایی است که وجود دارد. تحریم تسلیحاتی کشور را که این تحریم می‌گفت نه ایران حق دارد سلاحی بفروشد و نه حق دارد سلاحی بخرد را به ۵ سال تقلیل دادیم که ۲.۵ سال آن گذشته و ۲.۵ سال دیگر آزاد می‌شود لذا کار برجام روشن است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه برجام در زمینه اقتصادی هم گشایش‌هایی را بوجود آورد، گفت: اگر نسبت به این موضوع تا دیروز تردید وجود داشت، امروز تردیدی در این گشایش ها نداریم. امروز که شرکت‌های خارجی می‌روند بنابراین یک روزی وارد کشور شده اند که امروز می‌روندپس به چه صورت می‌روند؟ اگر می‌گویید فلان بانک از دیروز با ما کار نمی‌کند، معلوم است که دیروز کار می‌کرده اگر چنین نیست پس عبارت‌های فارسی و ادبیات فارسی را باید از نو بنویسیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه برجام آمده و بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی را هم حل کرده است، اظهارداشت: تحریم بعد از امضای برجام و اجرایی شدن آنچه مربوط به برنامه هسته‌ای بود، لغو شداما بخشی از تحریم‌ها هسته‌ای بوده و بخشی از آن تحریم‌های آمریکا است و بخشی از آن مربوط به سیستم بانکی است. علی‌رغم این ، امروز با حدود ۳۰۰ بانک رابطه کارگزاری داریم و هزاران حواله و گشایش اعتباری از طریق بانک‌های خارجی انجام دادیم. گزارشی بانک مرکزی ارایه داده که از سال ۹۴ تا به امروز چیزی حدود ۷۰ میلیارد دلار از طریق سیستم بانکی تبادل شده است، بنابراین اساس، روابط اولیه در زمینه بانک برقرار شده است، منتها در زمینه بانک، ۴ لایحه به مجلس تقدیم کرده ایم.

ادامه دارد ….

Share